Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Amning efter kejsarsnitt?

Skrivet av Anna v.36
Hej!
Jag ska föda mitt första barn med snitt om tre veckor, och nu har jag lite funderingar kring amningen. Tar det längre tid för amningen att komma igång när man snittas? Har ni som snittats några erfarenheter eller tips att dela med er av, jag oroar mig för allt just nu...
Svar på tråden: Amning efter kejsarsnitt?

man får ju börja pumpa

Skrivet av  Linda & Tova 4/3-00
så fort barnet är fött om det nu inte vill suga, de ger då barnet mjölken i flaska och finns det inte tillräckligt så blandar de ut din mjölk med lite erstättning.
Min dotter började suga litegrann efter 3:e dagen, fast jag fick ju akutsnitt så jag mådde inte så bra efteråt och låg till sängs de 2 första dagarna, min dotter låg på AVD.10 och blev omhändertagen av personalen där.
Jag fick börja pumpa andra dagen, kom inte ut så mycket med de gav henne det med flaska + ersättning....på fjärde dagen ammade jag henne helt utan ersättning.
 

myten om snitt och amning....

Skrivet av  mandelblomman
förr sa man att snitt mammor inte kunde amma alls...i många länder har man fortfarande den inställningen och ger snitt mammor medicin "mot" en mjölk stimulering.
Jag har födit två barn med snitt, ett katastrof och ett akut och jag har haft mjölk som en ko!
Ammade från dag ett och i nstan ett år utan några problem alls.
Men visst kan det vara så att om barnet är prematurt eller svagt av någon anledning så kan det bli problem med sugförmågan, men där har valiga vaginal förlossningar i så fall samma problem så det har ju inte med själva snittet att göra....
 

mina erfarenheter

Skrivet av  maggan
Jag har fött två barn med planerade kejsarsnitt. Jag hade vissa besvär att komma igång med amningen vid första tillfället, men jag tror inte det hade något med snittet att göra. Jag fick såriga bröstvårtor -
p g a fel teknik, vilket försvårade amningen. Dessutom var min son stor, 4,5 kg, och behövde mycket mat. Det resulterade i att han redan från start fick tillägg, vilket också påverkade amningen. Men jag fortsatte amma honom delvis under de första tre månaderna.
När mitt andra barn föddes fungerade amningen direkt,
mot all förmodan. Hon började suga på bröstet efter ett par timmar och mjölken rann till som den ska, efter ett par dagar. Jag ammade henne helt i 4 månader och delvis fram till 7,5 månaders ålder.
Jag önskar Dig lycka till med det fantastiska äventyr som väntar. Mina erfarenheter av två snitt är bara goda!
 

Det gick bra för mig...

Skrivet av  Lilla Pu
Blev akutsnittad men amningen kom igång ganska fort, de fick dock ge sonen tillägg i början eftersom han var så pass stor (4625g). Jag håller i övrigt med "Mandelblomman", det beror nog mest på barnet och inte på hur det fötts.

Lycka till!!!
 

min dotter med var stor så de..

Skrivet av  Linda & Tova 4/3-00
gav henne också tillägg.
Hon var 4814 g och 55 cm och såg ut som en tvåmånaders bebis som nyfödd.....
Kanske ska tillägga att jag hade jättemycket mjölk sen och jag ammade tills hon var 11 månader gammal
 

Snittades med tvillingar och dubbelammade på uppvaket

Skrivet av  Ulrica
Så jag håller med Mandelblomman, det har nog egentligen ingenting med snittet att göra, för det finns ju de som fött vaginalt också, som får problem?

Det jag i såna fall skulle kunna tänka mig vara skäl till att det skulle bli strul med amningen är ju om barnet föds mycket för tidigt med snitt. Då är ju inte hormonerna i kroppen igång riktigt.

Jag dubbelammade som sagt mina tvillingar från första stund, det var inget mer med det...(och dubbelamma tvillingar efter snitt är ingen enkel sak!=o))

*kramar och lycka till!*

 

Var inte orolig!

Skrivet av  Mallan
Efter mitt akutsnitt tog det lite tid för amningen att komma igång. Tror det berodde på att han inte fick möjlighet at suga förrän efter 4 timmar. Han fick en omgång tillägg på bb men sen ammade jag utan problem i ett år.

Efter mitt planerade snitt så fick jag barnet till mig på en gång och hon sög redan på uppvaket. Där var det inga problem alls. Innan mjölken kom på riktigt så gick hon ner ca 500g men gick upp det på en vecka när vi kommit hem...

Oroa dig inte, det kommer gå bra! Gör det inte det så beror det nog inte på snittet i alla fall.
 

Håller med alla andra!

Skrivet av  Mola
Det är inte HUR barnet kommit till som är det avgörande för om amning ska fungera utan själva tekniken och den kan du få hjälp av personalen med. Visst har man ont efter ett snitt men man ska be om hjälp om man känner att man behöver den!

Jag har också ammat mina barn, som alla fötts med kejsarsnitt, utan några problem. Det fanns mjölk så det blev över till och med!!

Så lycka till och be om hjälp om du känner att du behöver det på BB!!

Kram
 

Mitt barn

Skrivet av  Camilla & William 010128
föddes med akutsnitt och fick läggas in direkt på neonatalen, han fick inte suga något förrän dagen efter, dessutom var han så trött den första veckan så han knappt orkade suga alls. Men jag har inte haft något problem att få igång amningen och ammar fortfarande nu efter fyra månader. Det kanske inte gäller alla men för oss har det gått bra.