Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Amning?

Skrivet av Stena
Hej på er!

Jag är inte "smärträdd" men likväl förlossningsrädd - för min del handlar alltså rädslan mer om att tappa kontrollen och att inte kunna föda fram barnet än att ha ont. Min förra förlossning var vaginal och resultatet lyckat, men händelsen var traumatisk i det att jag aldrig fick några krystvärkar. Flickan föddes således uteslutande med viljekraft. Puh... Jag vill inte vara med om avtagade flj och anhopning av vitklädda en gång till (för att inte tala om ångesten långt efteråt!!) och överväger därför kejsarsnitt inför nästa barnafödsel. F n ställer jag upp pro- och kontralistor för allt vad tygen håller och ett av "konnen" är amningsfrågan. Av bekanta har jag fått höra att amningen inte kommer naturligt efter kejsarsnitt. Är det sant?

Berätta är ni snälla!
Svar på tråden: Amning?

om man ser till min erfarenhet stämmer det inte ett dugg...

Skrivet av  mia 77
...för min dotter föddes med akut snitt tidigt på onsdagsmorgonen..sen sög hon på mig under hela dagen då hon ville...morgonen efter då jag vaknade hade jag bröst i storlek med Dolly Parton och de var sprängfyllda mej mjölk! iofs sa de på BB att det var väldigt snabbt det där..men det kan ju hända även för dig!

Lycka till! Kram
 

För mig fungerade amningen

Skrivet av  Anna K med Flipp
jag fick igång amningen relativt omgående. Lite tunt var det ju de första dagarna (men det är det väl för alla) så vi fick ge tillägg när vi låg på sjukhuset men det hade ju lika gärna kunnat bli så om jag fött vaginalt.
Jag akutsnittades förresten.
 

Inga problem!

Skrivet av  Mola
Jag har snittats 3 gånger och av olika anledningar, men ingen av gångerna har det "misslyckats" med amningen! Första gången var för 10 år sedan och då var det inte "fri" amning som det är i dag och då tog det några dagar innan det kom igång. När mina tvillingar kom till världen -96 var det inga som helst problem! Amningen kom i gång som bara den och jag upplevde mig som en Anna K som en ny variant av Dolly Parton!!!*ler*
Så visst funkar det om det går!

Lycka till!
 

myten om snitt och amning

Skrivet av  mandelblomman
förr sa man att snitt mammor inte kunde amma alls...i många länder har man fortfarande den inställningen och ger snitt mammor medicin "mot" en mjölk stimulering.
Jag har födit två barn med snitt, ett katastrof och ett akut och jag har haft mjölk som en ko!
Ammade från dag ett och i nästan ett år utan några problem alls.
Men visst kan det vara så att om barnet är prematurt eller svagt av någon anledning så kan det bli problem med sugförmågan, men där har valiga vaginal förlossningar i så fall samma problem så det har ju inte med själva snittet att göra....

Lycka till hur du nu än föder den lille!


 

Det bra

Skrivet av  Cia
Jag hade inga problem med det, amningen kom igång precis som den skulle.
 

inga problem för mig

Skrivet av  L8
Jag hade inga problem med amningen, mjölken rann till så fort sonen började suga frenetiskt (ca4 h efter förlossningen eftersom det var ett katastrofsnitt)

Lycka till hur du än väljer att föda :)
 

Det funkade perfekt...

Skrivet av  lelli och William 001124
för min del kom amningen igång precis som de andra gångerna då jag fött vaginalt...ingen skillnad där inte så jag tror nog mest det är en myt....så det kan du stryka från "emot" listan *ler*
Kram!
 

Inga problem!

Skrivet av  Sara med Thea 000104
Min dotter föddes med halvakut snitt efter en 24 timmars förlossning och jag tror att tack vare det långa värkarbetet så kom mjölken igång jättefort. Barnmorskan på sjukhuset sa att det var rekordsnabbt så det ska bli kul att se hur det blir den här gången när det blir ett planerat snitt.

//Sara
 

Det fungerade perfekt på en gång!

Skrivet av  Wimzanmed Mathilda 010627
1
 

Fick pumpa först...

Skrivet av  Ann och Lovisa 6/5-01, bf 23/6
...i ca en vecka, innan hon ens fick äta min mjälk, då jag åt blodtrycksmedicin. Trappades ner, och allteftersom hon orkade amma mer och mer, så gick det utmärkt! Men prematurer har små munnar, som gör ont på bröstvårtor! Aj! Det är bättre nu, tack och lov.
 

Artiklar från Familjeliv