Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Akutsnitt mitt barn höll på att dö

Skrivet av Heléne
Skulle föda normalt ( som ja kallar det)men det blev akutsnitt dom sövde mej,när jag vaknade visste jag inte om jag fått barn eller vad det blev,läkarna skyllde på att mitt barn var för stort däför akutsnitt men det var skitsnack,innan ni bestämmer er för snitt ta reda på allt innan,tex om ni inte vill ha en annans persons blod i er,ni kan pumpa ur er blod innan så ni kan få erat eget,det fick ja reda på efteråt,men som tur var behövde jag ej få blod,tänk mer en 1 gång.
Svar på tråden: Akutsnitt mitt barn höll på att dö

Heléne

Skrivet av   Mamma Erik
Jag tror nog läkarna gjorde en bedömning som var sann, jag tror nämligen inte att man gör akutsnitt sådär utan anledning, blev du dessutom sövd, så rör det sig nog om katastrofsnitt.
När jag snittades fick jag inget blod alls, jag förlorade endast några dl, en annan väninna som fick katastrofsnitt förlorade flera liter.
 

tack för alla svar även att ja inte håller med er

Skrivet av  Heléne
visst blev jag sövd men man undrar varför dom pråmt ville att jag skulle föda den dan,jag hade 3 veckor kvar av tiden,dom sa att barnet var för stort,han var 53 cm lång och vägde 3790.jag förlorade inte blod under snittet utan dan efter då förlorade jag några liter.fick vara kvar i ca 1,5 vecka,fick träffa läkaren innan,jag frågade varför varför hans ända svar var att hade jag fått gått färdigt så hade jag säkert fött normalt,jag blev ledsen att få det slängt i ansiktet,han sa att jag skulle vara glad ungen lever ju,han sa så ordagrant,när man föder första gången tror man ju på läkarna,om jag skulle få fler barn då vet ja lite mera,
 

kan det vara så

Skrivet av  mandelblomman
att de ändå trots att du hade tid kvar, att de på något sätt upptäckte att barnet inte mådde så bra?
Just att de inte gav er tid till bedövning för att kunna ha ett vaket snitt indikerar det.

Om jag vore som du skulle jag be att få gå igenom journalerna med en barnmorska eller läkare.
Där står alltid anledningen till ett snitt( som kostar så mycket mer än en vaginal förlossning och faktiskt innebär större risker, om än små)

Lycka till!
 

att "pumpa ut eget blod"

Skrivet av  mandelblomman
kan man förvisso göra och ha i beredskap om man skulle behöva det, men det är nåot man bara gör i undantagsfall och i så fall för planerade operationer.

Föressten Helén vad tror du själv var den egentliga anledningen till ditt akutsnitt om det inte stämde med läkarnas orsak?
Ett snitt är inget som de gärna gör om det inte är nödvändigt, visst kan de bedöma att barnet mår sämre än vad de i själva verket kanske gör då de kommer ut, att apgaren är högre än förväntat.
Men de gånger man bedömer "fel" i så fall anser jag nog ändå vara en berättigad nogrannhet med tanke på att det faktiskt föds X antal barn per år i Sverige med syrebristskador eller rent av dör för att man väntat för länge.
 

Be om att få träffa läkaren igen..

Skrivet av  Lisbeth med Tove 20/2
och gå igenom din förlossning en gång till ... kanske finns där detaljer som förklarar mer vad som hände och varför läkarna beslutade för snitt.. Jag instämmer med de andra att läkarna inte akutsnittar för skojs skull... Lycka till med ditt barn ..
 

Jag skulle aldrig kunnat ta blod innan mitt snitt

Skrivet av  Teolinda
Jag fick nio enheter blod och tre enheter blodplasma efter mitt katastrofsnitt och jag är väldigt tacksam över att det finns blod att tillgå på sjukhusen! Annars skulle jag inte suttit här idag.
 

Tack

Skrivet av  jojo --- blodgivare
för att du skrev det om att du behövde blod.
Det gör mitt *besvär* som blodgivare "worth while".
:)
 

Artiklar från Familjeliv