Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Anledning till snitt....

Skrivet av Linda
Jag är gravid för andra gången. Förlöstes med akut snitt för 2 år sen, efter ett långt och utdraget värkarbete som inte ledde nånstans. Jag har bara positiva minnen från kejsarsnittet, trots att det var akut. Det jobbigaste var veckan innan, jag hade kraftiga sammandragningar- så jag sov inte på fem dygn, åkte in så att jag fick bricanyl för att jag skulle få sova åtminstone en natts sömn. Jag tror att det var det som ledde till att det till slut blev akut snitt, min kropp var helt enkelt för slut pga. av sömnbrist. Jag är i v.7 nu och jag oroar mig redan för om jag även den här gången ska få så jobbigt innan. Därför skulle det kännas mycket lugnare om jag vet att jag kan få bli snittad, jag skulle nog kunna njuta mera. Jag har fått tid för inskrivning, vet inte om jag ska ta upp det redan då...Det känns som ett kejsarsnitt är det enda tänkbara.Är det någon som varit med om ungefär liknande.Just nu är det bara det min graviditet kretsar kring, känns det som...
Svar på tråden: Anledning till snitt....

Kände precis som du

Skrivet av  Snitt i jan-02
när jag blev gravid igen i maj i år. Min dotter är nu 15 månader och föddes med kejsarsnitt efter lång vattenavgång men inga värkar. När jag blev gravid nu blev jag överlycklig men samtidigt kom oroskänslorna sköljande över mig. Jag låg sömnlös och funderade på nästa förlossning. Detta tog jag upp med min bm på inskrivningen och hon sa till mig att jag kunde ju begära ett planerat snitt. Så jag fick träffa en förlossningsläkare nu i vecka 26 som förstod min rädsla och sa att jag skulle få ett planerat snitt. Du blir säkert inte heller nekad eftersom du hade en så jobbig första förlossning, och jag tycker absolut att du ska ta upp det redan vid inskrivningen så att du inte går med alla negativa känslor. Graviditeten ska ju vara mysig också med planering och förväntan, eller hur? Lycka till!
 

Hej, Linda!

Skrivet av  Malin
Jag känner igen mig. Fick min son med katastrofsnitt för tre år sedan. Snittet i sig var possitivt, men förlossningen innan var verkligen katastrof... Nu är jag gravid i femte veckan och trodde att jag kommit över förra förlossningen, men nej.... Förlossningstankarna var där direkt när jag insåg att jag var gravid igen, och jag har samma funderingar som dig - Kan man få ett planerat snitt, och i så fall när ska man ta upp det?
 

Artiklar från Familjeliv