Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Annorlunda efter snitt än efter vaginal förl?

Skrivet av Karolina m Ebba o Molly
Hej,

Efter min första förlossning, som var vaginal, var jag så lugn och när jag ammade höll
jag på att somna för jag var så avslappnad. Jag kände mig som en lung ko ungefär i
stort sett.

Så är det inte efter min andra förlossning som varit med planerat kejsarsnitt. Jag är
mycket mera stressad i kroppen. Har svårt att slappna av. Känner mig spänd. Som
om kroppen behöver få utlopp för en massa oro som tar sig olika uttryck. Rastlöshet,
darrighet, lös i magen (som det blir då mensen brukar komma igång), muskel-
spänningar i kroppen. Jag blir lite orolig för jag känner att detta styr jag inte själv.

Vad kan det vara? Hormoner? Visst, jag har ett krävande barn till som kräver
uppmärksamhet men jag tycker inte det kan vara enda orsaken. Kan det vara
kejsarsnittet som är orsaken. Att kroppen inte fått utlopp sas för den stress som
normalt blir vid en vanlig förlossning?

Finns det någon mer som upplevt samma sak?

Verkar kanske diffust allt detta, men för mig är det högst påtagligt och inte alls
angenämt utan enbart väldig frustrerande och jobbigt.
Svar på tråden: Annorlunda efter snitt än efter vaginal förl?

Tror inte att det beror på det

Skrivet av  AE
Har liksom du fått första barnet vaginalt och andra med snitt, (fast katastrofsnitt iof). Visserligen var det ju svårt att unna sig att nästan somna som du säger andra gången men jag var betydligt lugnare och hade mycket lättare att slappna av med andra barnet än med första.

Med första barnet hade jag en inre oro som var hopplös och kände mig jätte stressad när jag var "tvungen" att ligga(/sitta) sysslolös och bara amma... Själv tror jag att det var för att jag alltid hade så mycket saker och aktiviteter på gång innan, så även om jag slutade jobba nästan en månad innan, trots att jag mådde bra, tror jag inte jag hann stressa ner tillräckligt. Fast det är bara vad jag tror förståss.

Kanske har det varit lite tvärtom för dig? Jag tänkte om du hade fler bollar i luften innan andra barnet och på så sätt en generellt högre stress då? Fast det lär ju vara rätt mycket som spelar in kan jag tänka mig.

Hoppas det blir bättre!
 

Det beror nog inte...

Skrivet av  Annika & Nelly
på vilket sätt förlossningen går till på. Tror jag i alla fall. Kan ju bara uttala mig om hur jag själv hade det och det var ungefär på samma sätt som du hade det med första barnet, alltså att jag kände mig som en lugn ko och ofta faktiskt somnade under amningen. Jag misstänker att det snarare beror på att du har flera barn att ta hand om nu och att du kanske inte har vant dig riktigt vid den situationen än. Nu har jag ju bara ett barn, så det är ju svårt för mig att uttala mig, men jag tror i alla fall inte att det beror på snittet. Hoppas att du snart känner dig bättre till mods!
 

Artiklar från Familjeliv