Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Övervikt=svårare snitt?

Skrivet av Kattis
Hej

Är det så? Att ifall man är överviktig så har man svårare att "komma igen" efter snittet, magen kanske putar mer än vanligt och den åter får inte sin form lika snabbt? Är det lättare att återhämta sig fr ett snitt om man är inom normlavikt? Hoppas nån med erfarenhet orkar svara!! Nästa barn blir ett snittbarn.

Kram
Svar på tråden: Övervikt=svårare snitt?

Är ju inte facit...(svammel-varning)

Skrivet av  Helena
Är och var ingen sticka direkt vid förra snittet, men jag hade rätt "putande" mage redan innan akutsnittet - som är väldigt snyggt gjort f.ö. Jag tror mer att det har med övervikten i sig att göra och inte snittet. Dessutom är det obehagligt att ha "smalgörande" gördlar och annat som ju kan ge en snyggare figur - allt som tryckte ihop magen första månaderna efter snittet tyckte jag var jätteobehagligt. Och det såklart - då putar ju magen mer.

Men jag tror inte att snittet i sig - om det är ett bikinisnitt - gör att magen putar och att det tar längre tid, har ett antal väninnor med putande magar som inte alls gjort snitt, utan fött vaginalt.

Vet inte om detta hjälpte dig. Tyvärr tror jag att man får försöka banta och träna sedan när det är lovligt och bara acceptera att ens putiga mage ändå gav uppkomsten till ett underbart liv :-) Vill man verkligen få platt mage igen tror jag absolut att det går, trots snitt. Frågan är till vilket pris....
 

Tänkte oxå lite på..

Skrivet av  Kattis
Hur det är med risker för komplikationer. Ökar riskerna med snitt om man är överviktig? Min första förlossning var vaginal och det gick INTE bra, så nästa barn (om det nu blir flere) kommer att fölösas med snitt. Jag var totalt oduglig första månaden efter min förlossning och fasar för att vara lika dålig efter nästa. Därför vill jag göra allt jag kan innan för att förhindra komplikationer osv.
Det tog mig 8månader innan jag kunde "se" på min mage att den återhämtat sig. Med putmage så tänkte jag mer på dessa valkar/flärpar vid snittet som vissa lär få. Ah du kan ju inte veta allt. Och jag är glad att du svarade mig!

Kram
 

Hej igen

Skrivet av  Helena
Jo övervikt är ju aldrig bra, men de komplikationer de pratar om i media t.ex. är ju ändå promilles promille. Jag tror återhämtningengen dels mycket har med psyket att göra - men även blodvärden.

Det kan ju vara jättejobbigt att bli mamma första gången, speciellt om förlossningen var komplicerad, utdragen eller slutade med akutsnitt. Jag var sjukskriven en månad efter mitt akutsnitt (pga infektion och feber under förlossningen) och låg kvar på BB i åtta dygn. Har aldrig mått så pestigt i hela mitt liv. Dessutom var mitt blodvärde i knävecken efteråt och det tror jag spökade i flera månader. Kände mig matt och orkeslös länge länge - är övertygad om att det INTE hade med någon övervikt att göra.

Jag ska få planerat denna gång och hoppas verkligen att detta blir en annan mer positiv upplevelse om inget oförutsett inträffar. Framförallt ska jag proppa i mig järn både före och efteråt...
 

överviktig :)

Skrivet av  /Mia & Thilde 1/8-02
och blev akutsnittad. Magen putar lite men snittet är kalasfint, har blivit "finare" än jag trodde och jag var på benen igen efter tre veckor, men jag vet inte om det var normalt eller inte. Chocken av akutsnittet gjorde kanske att man inte var lika förberedd och jag mådde psykiskt dåligt. Hade jag kanske varit lite mer beredd på allt så hade jag kanske varit på benen igen snabbare... :)

*kram* o lycka till!
 

får man fråga......

Skrivet av  marita
om det akuta snittet slutade väl? Mitt första snitt blev också akut. förlossningsläkaren slet helt plötsigt tag i fotänden av min säng och skrek ring op. akut snitt. Fast i lantinska termer som jag inte kommer i håg. Sen stod han vid hissen och stampa och vänta på att en hiss skulle komma. Jag var så drogan och bedövad så jag var ko lugn det är jag inte normalt. Dom sövde mig direkt jag kom ner. Jag födde en pigg pojke som hade fått dyrebrist. Fast dom trodde då att det bara hade varit falska signaler. För han var så pigg. Fast när han var halv året misstänkte vi att inta allt stod rätt till. Han har en cp skada fast en mycket svag sådan. Fast han är svagt förlamad på höger sida och behöver mycket träning. Folk som inte vet om det ser det knappt på honom. Så var det på min akuta. Jag ahr två planerade också som har sina historier. Kram marita. Hoppas du mår bra nu.
 

Nej, det stämmer inte på mig iaf.

Skrivet av  Vickan o Maya bf 6/6-03
Jag är kraftigt överviktig och akutsnittades i augusti 01, Jag stod upp och gick dag 2. De tre första dagarna var värst men sedan kunde jag utan problem lyfta min dotter och gå upprätt.
När vi åkte hem dag 5 (efter förl.) så bar jag henne på min arm själv ut från bb.
Vid mitt återbesök hos läkaren ca tre månader senare så fick jag höra att mitt ärr såg ut att ha läkt i ett år...*ler*, jag kanske helt enkelt har gott läkkött...=) Jag låg inte alls lika länge som jag hört andra härinne har gjort, vi var ute på långpromenad drygt en vecka efter snittet.
Jag har mao mått väldigt bra efter mitt snitt och är självklart nöjd med det, nu är jag gravid igen och hoppas av hela mitt hjärta att jag ska få föda vaginalt denna gången.
 

Jag instämmer

Skrivet av  Camilla m Gabriel 020909
Min situation är som Vickans förutom att det var ett planerat snitt och att jag efter dag två inte hade några som helst problem ens med att lyfta. Så jag mådde oförskämt bra. :-) Å som jag hade gruvat mig för återhämtningen så var jag väldigt förvånad.
 

Stämmer absolut inte på mig!

Skrivet av  Ango
Jag var "normalviktig" vid min första graviditet och snittades. Det tog flera veckor innan gravidmagen var borta helt.
Den här gången hade jag 17 kilos övervikt (allt som jag gick upp förra graviditeten), men magen försvann mycket fortare nu. Tyvärr har jag ännu mera övervikt nu, men det är en annan femma *ler*!

Kramisar
 

Tillägg:

Skrivet av  Ango
Jag tyckte inte att det första snittet var speciellt smärtsamt, och var uppe och gick redan samma dag (9 timmar efter snittet).
Senaste snittet kändes om möjligt ännu mindre (och var då överviktig) och var uppe 5 timmar efter snittet (hade jag fått bort katetern själv hade jag varit uppe ännu tidigare *ler*)

Kramisar
 

Undervikt och jättejobbig återhämtning!

Skrivet av  Maa
Vet inte om detta hjälper dig något men jag dras ständigt med några kilos undervikt (det är INTE kul, jag kämpar med det, och undanber mig kommentarer om att det bara är att vräka i sig godis!)
och efter mitt akuta snitt så tog det tre månader innan jag kände att kroppen "hängde ihop" någorlunda igen. Det var verkligen superjobbigt.
Hoppas allt går bra för dig!
 

kraftigt överviktig

Skrivet av  MB
jag födde med katastrofsnitt för snart två år sedan och jag hade inga problem med snittet i sig. Jag var uppe och gick inom ett dygn efter snittet och såret i sig ser jättefint ut och läkte bra.

Däremot kan jag inte svara på om magen putar mer efter ett snitt, eftersom jag fortfarande är överviktig och har mage ändå *s*
 

nonsens

Skrivet av  Anita + Hanna -97
jag är skälv överviktig och har aldrig haft något problem att komma igen efter någon av mina 3 snitt efter det sista var jag uppe och gick efter 5,5 tim har aldrig behövt ta så mycket som en alvedon ens efteråt medans jag sett sk smala mammor haft stora problem med att komma igen