Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

amning el. ej

Skrivet av Mia
Innan amningen kommer igång, det kan ev. ta några dagar innan det kommer igång. (Jag ska ha planerat snitt.) Hur ger de bebisen mat då, får jag el. personalen på BB flaskmata eller hur fungerar det?
Jag har läckt råmjölk i flera månader, gör det att det är lättare att komma igång med amningen?
/Mia
Svar på tråden: amning el. ej

Barn som

Skrivet av  Molly & Linn 27/6
föds i fullgången tid klarar att vara utan mat i de dagar det tar tills mjölken rinner till. Alltså matas de inte alls om det inte är särskilda medicinska skäl till det.

Att du har läckt råmjölk gör det inte lättare för mjölken att komma igång. Det tar lika lång tid ändå.
 

För mig var det så att

Skrivet av  Maria N med Evelina 020403 och bf 0305
Evelina fick ingenting på bb medan jag låg på uppvaket. Sedan efter ett par timmar, när jag fick komma till bb ammade jag henne bland det första jag gjorde. Det tar några dagar för mjölken att rinna till, oavsett om man blir snittad eller föder vaginalt. Babyn har extra hull, så den klarar det. De flesta går ner lite i vikt de första dagarna, men återhämtar det snabbt sedan när mjölken runnit till. Det som får mjölken att rinna till är att babyn suger, suger och suger. Ger man den annan mat så är den ju inte hungrig nog att suga igång mjölkproduktionen.
 

Tillägg i kopp

Skrivet av  Helena
Vår son var både tung och lång och fick därför tillägg att dricka ur en liten plastmugg varje gång på BB efter att vi ammat eller snarar tränat på att amma. Det är tydlige praxis om barnet är stort att ge tillägg. Koppen används för att de inte ska få "nipple confusion" och vänja sig vid flaska istället för att att amma.

Amningen är mycket en teknik som tar tid att lära sig, för min del var det inte några problem med tillgång på mjölk - men tekniken var det både si och så med. Passa på att be om personlig hjälp varje gång du ska amma på BB - det är en del av fördelaran med att få snitt - oftast får man både mer tid och hjälp av personalen med amningen och det är guld värt att hinna få det innan man åker hem och ska amma själv sedan.
 

för mig..

Skrivet av  jenny m Linus0007och Liam0202
var det bara att sätta igång att amma. Om man ger tillägg så fördröjer det bara att mjölken rinner till. (Så fick jag det förklarat för mig) Det fungerade utmärkt! Och nu 7½ månad senare ammar jag nästan fullt fortfarande.