Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

ang sjukskrivning vid kejsarsnitt

Skrivet av Heidi & Linus 4/5-00, bf 030517
Hej, jag tänkte höre med er om ni vet vad som gäller eller om det är olika från kommun till kommun. Jag hörde talas om att man blir sjukskriven under åtminståne sjukhusvistelsen vid kejsarsnitt. Kan detta verkligen stämma? Sen har jag ju hört att vissa läkare sjukskriver en även efteråt ett tag. Jag fick vissreligen inte sjukskrivning vid min förra förlossning men undrar lite nu för hur det ska bli när det åter är dags. Troligtvis kommer jag att föda med planerat kejsarsnitt. Det beror på hur stort barnet beräknas vara, ska på tillväxtkontroll senare i grav men som magen växer nu så skulle det inte förvåna mig om det blir snitt.

tacksam om nån kan hjälpa mig....
Svar på tråden: ang sjukskrivning vid kejsarsnitt

Jag har inte

Skrivet av  Maria N med Evelina 020403 och bf 030512
hört talas om att man skulle kunna bli sjukskriven under sjukhusvistelsen. Jag blev inte sjukskriven efter Evelina föddes, inte ens när jag fick infektion efter operationen och var totalt sängliggande i två veckor efteråt. Kunde inte röra mig alls pga smärtan. Min man hade ju sina pappadagar, så vi överlevde. Verkar vara väldigt svårt att få igenom en sjukskrivning hur dåligt man än mår efter snittet, tyvärr.
 

Jag har hört...

Skrivet av  Strunt
...att somliga läkare sjukskrivit snittade mammor som har tidigare barn yngre än 3 år hemma att ta hand om. Vet inte om detta skiljer sig mellan olika sjukhus, läkare eller kommuner, men det är säkert inte lika överallt.
 

Även om...

Skrivet av  Anna v 18
du blir ss av läkare så kan försäkringskassan nobba ersättning. För att bli ss när man normalt är fl så ska man vara så sjuk att man inte kan ta hand om sin bebis. För en nyfödd räknar fk oftast att man bara behöver kunna amma för att kunna sköta sitt barn. Att det finns syskon som man också måste ta hand om räknas inte.
Men jag tycker du ska försöka få igenom en ss om du känner att du behöver det. Någon gång måste vi få till en förändring på de knasiga regler som råder, så då är det ju bra om så många som möjligt försöker.
 

vad jag har hört

Skrivet av  Came bf 16/7 (13+5)
vid min förra graviditet så sa BM att man inte ss efter kejsarsnitt, vilket hon tyckte var fel eftersom det är en bukoperation och för alla andra bukoperationer sjukskrivs man minst 3 veckor.

Sedan berätta min granne och hennes kompis att de hade blivit sjukskrivna av läkaren på sjukhuset vid utskrivningen pga att dem hade barn som var yngre än 3 år. Detta är i Helsingborg. Vet ej vad FK säger men det har ju funkat för grannen så jag skall höra med BM och FK när det närmar sig för mig.

Men allvarligt talat så borde vi börja stå på oss. Varför skulle vi inte bli sjukskrivna. FK kan inte bara anta att vi har en man som har innestående semester att ta ut. Nej, jag tänker kämpa om de protesterar.

Kram
Came
 

Jag håller definitivt med!

Skrivet av  Heidi & Linus 4/5-00, bf 030517
Det är så sjukt att man inte blir ss efter ett snitt när man blir ss efter en vanlig bukoperation. När jag väntade Linus så opererades min sambo i tarmarna och han var ss i minst två månader efteråt. och inte behövde han ta hand om nåt barn då eftersom vi lyckades få han operation i god tid innan jag skulle föda.
Jag däremot blev inte sjukskriven trots kejsarsnitt. Har en kompis som förlöstes på samma sjukhus som jag nån vecka tidigare än mig och hon blev ss efter förlossningen. Så det beror nog oxå på vilken läakre det är som sagt. Men denna gången tänker jag nog stå på mig ang ss, kommer ju ha en treåring hemma oxå när jag väl kommer hem...