Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ang vikt efter snitt

Skrivet av Natalie m Moa
Jag undrar om ni har gått ner alla kilon efter snittet.
Nästan alla som jag pratat som fött "vanligt" har gått ner sina kilon, själv sitter jag och kämpar med 10 kilo som jag inte får bort.
Har ni några förslag hur jag blir av med dem.
Svar på tråden: Ang vikt efter snitt

Tvärtom här!

Skrivet av  Gianas syster
I min mammagrupp är vi tre som gjort snitt och två är trådsmala! Och så jag med 20 kg övervikt trots Friskis och långpromenader (*viskar* pga för mycket fika).
I fredags slutade jag amma och började samtidigt med Nutrilett nån gång om dan för att "komma igång" och gå ner snabbare i starten. När jag gått ner några kilon ska jag börja springa.
Sund kost och motion är väl ett gammalt rättesnöre som står sig än?! (trist jag vet)
lycka till!
 

Jag har gått ner alla kilon

Skrivet av  Linda v.19 (Tova-00 & Loke f/d-02) på besök
efter båda mina snitt...vid det senaste gick jag ner 10 kg extra t.o.m.
Hoppas jag kan gå ner 20 kilo extra efter denna gången.

Jag körde hälsovakten efter senaste barnet föddes...det var jätte enkelt...man kan äta god och fet mat om man vill men man måste hålla sig inom ett visst antal kalorier om dagen. Läs mer på viktsnacket
 

Jag har...

Skrivet av  Annika & Nelly
ca 5 kilo kvar att gå ner för att komma till min gamla vikt igen och det är nu 16 månader sedan jag snittades. Jag försöker röra på mig så mycket som möjligt och äta sunt men hade nog behövt ta i med hårdhandskarna egentligen ;0) Till saken hör också att jag fick en sköldkörtelinflammation ett par månader efter förlossningen och det gjorde att jag gick upp några kilo igen som jag redan hade blivit av med. Lite trist... Får väl hoppas att man återfår vikten någon gång, men vi har ju tänkt oss fler barn också så vi får väl se när det blir.
 

Gick ner...

Skrivet av  Anna med Leo 8/10 -02
..alla mina 17 kg som jag gick upp med en gång. Men jag hade mycket vatten i kroppen. Jag skulle faktiskt rekommendera Viktväktarna, har varit med där förut med bra resultat.

Lycka till!
 

Amma. =)

Skrivet av  Maria N med Evelina 020403 och bf 030512
Jag antar att det var det som gjorde att jag tappade mina 28(!) kg jag lade på mig när jag väntade Evelina. Jag helammade henne i ca 7 månader. Pga svår foglossning som inte gick över kunde jag inte prommenera eller något sådant. Sedan levde jag på minst 100 g choklad om dagen....säkert ett hett bantningstips. =) Kan ju tillägga att jag gick ner allt, trots att jag blev gravid då hon bara var 4 månader gammal. Annars är ju vatten bra. Ett par stora glas före varje måltid, och så några mellan målen med.
 

Det finns inga genvägar...

Skrivet av  Therese v.31
tyvärr... Jag gick upp 35 kg under min första graviditet, jättetungt! För mig var amningen inget att förlita sig på heller, inte rasade jag i vikt inte, så som man har hört. Nej, för mig har precis allt varit tvärt om... Efter att ha väntat ut viktnedgången i 4 månader (en hel del gick jag ju ner innan förstås, men något ras var det inte tal om) gick jag till viktväktarna o tappade 13 kg på bara ett par månader. Totalt gick jag ner 30 kg efteråt sedan orkade jag inte mer....det var ju rätt bra ändå. Denna gången ska jag ta tag i mitt liv så fort jag bara orkar, det är jobbigt att vara tjock tycker jag... Däremot tror inte jag att det är någon skillnad på vilket sätt man föder på. Det enda som hjälper är sund kost o motion, gå inte på en massa "genvägar" i form av kurer o pulver o elände, det är bara farligt för dig. Själv har jag goda erfarenheter av viktväktarna, lite som en sekt, men det fungerar iallafall...
 

För mig var det så..

Skrivet av  Aneta
med 1 barnet(vaginalt)gick jag upp i 30 kg. Men jag hade mycket problem med amningen så jag gick mycket lättare ner och det tog 4 månader när jag tappade ner med alla 30kg.
med 2 barnet (planerad kejsarsnitt) gick jag upp 34kg.Nu är min flicka snart 9 månader och jag har lyckats gå ner 20kg.Jag ammar henne på full tid. Men jag ser att det här gånger är svårare att gå ner i vikt men jag kommer att ha så småningom min gamla vikt(65kg) så fort jag slutar med amningen och börjar tränna. Men jag märker också att efter snittet man blir inte så snygg i magen(mycket slapp i magen).Hur jag än försöker att tränna med magmuskler så det blir slapp i alla fall.
 

Gravid mage

Skrivet av  Ma.mia
Jag ser ut som om jag fortfarande är gravid.Kan inte få på mig några normala byxor. Det var lättare att gå ner efter mina två vaginala förlossningar.
 

0.5 kg kvar,

Skrivet av  stemar
av de 22 kg jag gick upp. 12 kg var borta en vecka efter snittet, ytterligare 4 var borta 1 vecka senare. Resterande kilon har jag gått ner utan att träna eller späka mig. Min son är 4,5 mån nu och jag helammade 3 mån.
 

Artiklar från Familjeliv