Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

35 cm långt snitt!

Skrivet av Sandra
en kompis till mig blev akut snittad i onsdags. Hon har fått ett 35 cm långt snitt strax under "Bikini linjen", de rakade henne alltså och lade snittet där det blir hår sedan. Tycker ni inte att det låter som ett extremt LÅNGT snitt???? En annan kompis till mig har ett ärr som är max 10cm långt!!
Svar på tråden: 35 cm långt snitt!

Det låter långt

Skrivet av  Ango
medans 10 cm låter väldigt kort!
Mitt första snitt (planerat) gav ett är på ca 20 cm och mitt senaste akuta snitt gav ett något längre ärr, ca 25 cm.
Tror nog att det beror lite på hur bråttom det är och hur stort barnet är. Min första tjej vägde 2790 g och min andra tjej 3980 g. Inte konstigt att andra snittet var längre eftersom det dels var bråttom och dels att hon var mycket större!

Kramisar
 

Mitt ärr är...

Skrivet av  Annika & Nelly & bebis v9
ca 30 - 35 cm långt och jag katastrofsnittades. Min dotter satt dessutom fast i bäckenet och det var problem att få ut henne. Längden på snittet beror nog på hur bråttom det är och hur barnet ligger till. Mitt snitt är dock ovanför håret - det fanns inte tid till att raka mig!
 

Precis som för mig

Skrivet av  Anna K med Flipp
Min dotter satt också fast i mitt bäcken och de fick gå in vaginalt och trycka uppåt för att få loss henne. Mig hann de inte heller raka, snittet lades precis ovanför "hårgränsen" men det är ju ändå inget man behöver visa upp:-)
 

Jo...

Skrivet av  Annika & Nelly & bebis v9
hos mig fick de också trycka upp henne "underifrån" eftersom hon satt som fastgjuten. Kan tänka mig att man måste lägga lite större snitt då för att lyckas krångla ut barnet. Men, men snittet syns ju bara när man är naken och jag måste faktiskt erkänna att jag är lite stolt över det också. Det var ju där min älskade lilla unge kom ut :0)
 

Mitt ärr är nog

Skrivet av  Maria N med Evelina 020403 och bf 030512
runt 20 cm skulle jag tro. Har inte mätt det, men iaf. Jag hade dessutom planerat snitt pga säte (som blev halvakut pga vattenavgång). Varför blev mitt så långt??? Hmmm...fast å andra sidan är ju min mage rätt utspänd just nu...är ju trots allt i v29...hmm...kanske blir det mindre när magen blivit platt och vältränad igen?
 

Mitt snitt var också 35 cm långt

Skrivet av  Anna K med Flipp
och jag akutsnittades också - har fortfarande ett ärr som är 20 cm långt även om det inte syns med tanke på placeringen.
Tror att det har med själva akutbiten att göra, de gör ett stort snitt för att det ska gå snabbt kanske.
 

Kan ju vara så att de fick skära extra

Skrivet av  Linda m.Tova-00, Loke f/d-02, pojken v.23
om de inte får ut barnet genom det lilla 10 cm hålet så får de ju skära upp mer.
På mig fick de skära i livmodern en bit uppåt upp mot navlen med för att få ut honom.
Han var jättestor och vägde 4.7 kg, 54 cm lång och huvudet var 40.5 cm stort. Ett normalt huvud brukar vara ca 34-35 cm på en nyfödd...
 

-jag tror det beror på vilken teknik..

Skrivet av  Kattis och Maja
de använder när de tar ut barnet. När de gör så små snitt som 10-15 cm tror jag att de pressar ut barnet ur hålet. Detta gäller ju förutsatt att barnet mår bra. Är det bråttom finns inte de marginalerna och jag tror att de skär upp mer för att snabbt få ut bäbisen. Jag har ett vagt minne att jag har läst detta någonstans men är inte hundra. Rätta mig om jag har fel.

Mitt akutsnitt är bara 15 cm men Maja mådde bra i magen hela tiden. Hon stod bara fel i bäckenet vilket gjorde att hon inte sjönk ner som hon skulle.
 

Beror väl på

Skrivet av  Helena med Elin 12/7-01
att när de skär är magen stor och när magen sedan krymper efter bebisen kommit ut, krymper väl ärret med magen.
Så var det för mig iallfall.
 

Fast mitt ärr...

Skrivet av  Annika & Nelly & bebis v9
har inte krympt vad jag vet (efter 17 månader). Det är i alla fall idag ca 30-35 cm långt, men det kanske var ännu längre från början? Hm, vet faktiskt inte. Misstänker dock att det inte kommer att bli mindre än det är nu, men det är säkert olika från person till person.
 

mitt ärr....

Skrivet av  Ann med Nathalie 4/11
är bara 9 cm....
 

tillägg

Skrivet av  Ann med Nathalie 4/11
och jag gjorde ett akutsnitt så det har nog inte enbart med hur bråttom dom ha att göra...