Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Akut snitt /katastrofsnitt

Skrivet av Anna
Min son blev förlöst med ett så kallad katastrofsnitt. Jag hade havandeskapsförgiftning och var inlagd på KS. Det gjordes ett försök till att sätta igång förlossningen tidigare men inget hände. Nästa gång som det skulle prövas med igångsättning blev det snitt i stället. Moderkakan lossnade på två ställen vilket medförde att barnets hjärtljud gick ner. På ca fem min var vi i operationssalen, blev sövd och ut kom min lilla son. Tack och lov att jag var på KS när allt detta hände. Är det någon som varit med om något liknande?
Svar på tråden: Akut snitt /katastrofsnitt

inte samma men

Skrivet av  mandelblomman
när dottern föddes var det som en vanlig skolförlossning, jag var öppen 8 cm då hennes hjärtljud helt oväntat o plötsligt _helt_ la av...silent pattern står det i journalen och bara tre minuter får de ut henne nere på förlossningen.
helt otroligt egentligen, att de hinner få dit folk söva mig o få ut henne!
Man kom aldrig helt på varför de skedde, man gissade på lite olika saker, men helt säkert vet man inte.
 

Kanske var det

Skrivet av  M
mätutrustningen som halkade snett/tappade kontakten, och därför inte registrerade något?

I såfall skulle de nog inte gladeligen berätta det för dig...
 

nej så "snöpligt" var det inte *ler*

Skrivet av  mandelblomman
Hon var för medtagen för det då hon väl kom ut! (dessutom var bmsk min fd jobbarkompis)
 

En till med akut snitt

Skrivet av  Tryfflan m. Amanda 030212
Jag hade haft värkar i drygt 12 timmar och andra gången vi kom in till förlossningen efter att ha varit hemma och vilat så blev det problem.
Jag öppnade mig inte mer än 2 cm pga tidigare bäckenskada. Detta visste man om men man trodde ändå att det skulle funka med en vaginal förlossning trots att läkare tidigare sagt att det inte skulle gå. Hade egentligen tid för planerat snitt men det ställdes in av förlossningsläkarna dagen före det skulle ske.
Sen när jag fick värkar så gick dotterns hjärtljud ner rejält. Fostervattnet var grönt. Det blev så fel som det bara kunde bli. Blev ett akut kejsarsnitt men jag fick vara vaken.

Tack och lov gick allt bra och vi mår bra hela familjen nu. Det hela blev ju lite dramatiskt vilket det inte hade behövt bli och det har varit ganska jobbigt efteråt.
 

Akut snitt

Skrivet av  Camilla med Jenny 021001
i vecka 36+1 efter tre igånsättningar som inte verkat något. Öppnade mig bara 1,5 cm. Fick iof vara vaken under snittet, men sedan separerades jag och dottern under 4,5 timmar. (Uppvak).

 

Akutsnittad /katastrofsnittad oxå!!!

Skrivet av  Malin m. Zacharias 10/11 - 02
Mitt vatten var missfärgat när det gick hemma så jag var halvt om halvt beredd på "det värsta".Jag blev akutsnittad & sövd (för att det går fortast , fick jag höra efteråt!!)Efter ett antal timmars förlossningsarbete & "bara" hade utkrystningen kvar när de inser att min son ligger knasigt (han låg med ansiktet neråt istället för hjässan) Så att de inte kunde kolla hans hjärtljud på annat sätt än med ctg.Hans hjärtljud gick ner till nästan noll vid varje krystvärk!!Hans huvud var nästan på väg ut!!Han var ute 5 min. efter de bestämde snitt!!Jag blev mer eller mindre sövd på vägen till operationssalen!!(Jag låg på Huddinge Sjukhus/Stockholm)
men allt gick bra & det är ändå det viktigaste resonerar jag ...men tänk dig förlossningssmärtan smärtan från både ett snitt & en vaginal förlossning!!
Ta hand om dig!!
 

Nästan precis...

Skrivet av  bodil & alexander
... som för mej!!! *ler* blev igångsatt för att bebisen var så stor... nästan precis efter det att jag börjat med lustgasen så började hjärtljudet dala... beslutet om snitt togs sanbbt, han ju inte ens säga hej då till fredrik... det tog 7 min från beslut tills det att han var ute... läkaren berättade efter åt att moderkakan hade lossat nästan helt... som tur var så mådde han bra så fort han kommit ut...

var det länge sedan du fick barn??
 

en månad sedan

Skrivet av  Anna
För exakt en månad sedan fick jag mitt barn, Nu mår vi bara bra. Mitt är svider till lite ibland men annars är det som det ska.
När fick du ditt barn?