Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Anledning?

Skrivet av Undrande
Vad finns det för annledningar till att förlösa fullgångna barn med katastrofsnitt?
Svar på tråden: Anledning?

katastrofnitt/urakutsnitt

Skrivet av  Annika med Robin 30/5 o Michelle-00
görs på både fullgångna och icke fullgångna barn när det är fara för antingen moderns eller barnets liv!
Tex om man ser att hjärtljuden sjunker och inte stiger igen, att moderkakan lossnat mm mm
 

För mig var det så...

Skrivet av  Annika & Nelly & bebis v 11
att min dotter fastnade i bäckenet. Efter krystvärkar i tre timmar försökte de med sugklocka men hon satt som berget. Vid det laget mådde hon mycket dåligt och skalpvensprov visade syrebrist, så då sövdes jag och de snittade mig direkt. Det finns många anledningar till att det blir katastrofsnitt men det beror alltid på att mammans och/eller barnets liv är i akut fara.
 

hej

Skrivet av  *******
hej
jag förlöstes med urakut snitt efter 10 timmars värkarbete.
höll på att förlora min pojke, dom tog ph och laktat och dom värdena var jätte dåliga.
på mindre en 15 min var min pojke ute.

det finns tre sorters snitt.
plan snitt (säger ju sig själv vad det är)
akut snitt: då har man upp till tre timmar på sig att plocka ut barnet
urakut/katastrof snitt: då ska barnet vara ute inom en halvtimme.
 

Rättelse

Skrivet av  Malin
Vid urakut/katastrofsnitt ska barnet vara ute inom 10 minuter.
Akutsnitt inom två timmar.
Sen finns det även planerade akuta och det är de snitt där det var planerat från början men blev ett akut snitt pga att vattnet gått eller värkarna startat tex. Då gäller inte två-timmarsregeln.
 

10 minuter?

Skrivet av  mandelblomman
Låter länge, 5-6 minuter har jag hört på vårat sjukhus då jag hospiterade på narkosen.
Min dotter var ute på 3 minuter!
 

De flesta

Skrivet av  Malin
är ute betydligt snabbare, oftast inom 5 men de SKA vara ute inom 10 minuter.
 

hej malin

Skrivet av  *******
hej
när jag pratade med barnmorskan som håller i aurora gruppen på det sjukhus jag föddes, som även var med på förlossningen så frågade jag henne hur länge dom har på sig när det gäller ett urakut snitt.
hon sa: inom en halvtimme så ska barnet vara ute.
Men då har väll hon fel som har jobbat där i över 10 år.
 

Om det vore så

Skrivet av  Malin
att det var en halvtimme som gällde vid urakuta snitt så skulle många barn hinna dö. Är det ett urakut snitt så är det ju som ordet säger URAKUT och då har man inte en halvtimme på sig att förbereda. Oftast så rusar man bara till operation och söver mamman, häller lite sprit på magen och snittar. Personalen byter alltså inte kläder osv.
Visst kan det finnas lokala variationer på detta men att det skulle få gå så länge som en halvtimme har jag svårt att tro. Sorry!
 

Men om det vore...

Skrivet av  Annika & Nelly & bebis v 12
en halvtimme som gäller så skulle det ju inte finnas någon anledning att söva mamman. Då skulle man ju faktiskt hinna med att lägga en spinal. Jag är i alla fall sövd 21.01 och Nelly är född 21.03. Själva beslutet om snitt togs bara några minuter innan dess. Nelly var helt livlös när hon föddes och hade de tagit en halvtimme på sig så hade jag inte haft henne här idag. Men visst kan det säkert vara olika från fall till fall. Blev bara lite konfunderad eftersom jag inte hört detta tidigare.
 

Det är säkert,

Skrivet av  Mama-Kriti
som med allt annat inom vården, det skiljer mellan sjukhus, län och vilket pm som är aktuellt just då. Bara en sån sak som hur sjukhus, förlossning och op är byggt har tidbetydelse, tex springer man snabbt på SöS och HS men det tar längre tid i Sundsvall...
 

precis

Skrivet av  mandelblomman
jag kollade på "mitt" sjukhus o de har mycket riktigt 6 minuter som sin tidsgräns.
 

Många varianter :-)

Skrivet av  L
Enligt de läkare (2 st, båda jobbar på KS) jag har pratat med så finns det två kejsarsnittstermer; planerat och akut.
Akut är allt som blir beslutat inom 24 timmar. Under senare år så har benämningen katastrofsnitt börjats använda men det finns ingen tidsbestämmelse utan beror snarare på situtionen för mamma eller barn. Det är nog mest viktigast för föräldrarna att ha en defination för att kunna förklara för sig själva och andra hur allvarlig deras situation varit. Med andra ord; ingen har fel!!!

 

Hejsan!!

Skrivet av  Katarina, Hanna 010924 och mini 031008
Jag har hört att skillnaden mellan akut/urakuta snitt är:
att vid ett akutsnitt går larmet genom korridorerna upp till op, medans läkaren vid ett urakutsnitt trycker på en knapp på sin sökare, och då går det ett larm till allas berörda sökare att samlas på op!!

Men vad vet jag.....
Det är ivarje fall vad läkaren som var med på mitt katastrofsnitt sa.
Hanna var ute på 25 min från det att beslut om snitt togs. Jag hade en epidural men sövdes ändå. Hannas apgar var 9-9-10 när hon kom ut!! Det är klart att man många gånger ältat varför det blev snitt när hon mådde så bra när hon kom ut!!

Läkaren har berättat att det var en för kort navelsträng, två varv om halsen som var orsaken.
Hade hon kommit ut den vaginala vägen, hade navelsträngen lossnat, och vi hade då förlorat vår älskade dotter!!
 

Artiklar från Familjeliv