Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Akut/planerat k-snitt?

Skrivet av Jessica & lillkillen v.30
Ni som vet lite om kejsarsnit; varför blir man nedsövd vid ett akutsnitt och inte vid ett planerat snitt? Är livrädd för att bli nedsövd och inte ha kontroll samt missa de första timmarna av min sons liv.. =(
Svar på tråden: Akut/planerat k-snitt?

Beror på hur akut

Skrivet av  Klara med Jenny 020331
Jag tror att jag har läst att man vid akuta snitt inte alltid hinner lägga bedövning utan söver för att det går snabbare. Men det beror på hur akut det är. När jag födde tänkte de först söva men bestämde sig sedan för att jag skulle få vara vaken. Då var det inte så jättebråttom, utan det bedömdes antagligen att det fanns tid för det. Det tog ca 20 minuter från beslut till Lillan var född, men det räknas ju som akut. Jag är naturligtvis glad över att jag fick vara vaken, men hade det varit bäst för barnet att komma ut fortare och att jag blivit sövd hade man väl fått ta det...Tror inte att de söver i onödan.
 

det går fortare att sövas ner

Skrivet av  Linda (Tova,Loke & lillebror V.30 snitt 16/6)
än och få bedövning i ryggen och vara vaken....
De söver gärna då det är riktigt akut.
Annars brukar man få välja själv...jag fick välja då jag fick akut snitt...jag var så trött och helt slut att jag valde sövt snitt...det ångrar jag.
 

Jag blev inte sövd...

Skrivet av  Anna K med Flipp
vid mitt akutsnitt eftersom jag redan hade nål i ryggen för epiduralen, de la helt enkelt en spinal lite snabbt.

Fast jag måste säga att trots jag inte sövdes fick jag inte vara med de första fem timmarna i min dotters liv, jag mådde inte så jättebra och låg på uppvaket i fem timmar medan dottern var med sin pappa. Jag kan säga att det inte var så dålig det heller, det ger ju pappan en naturlig roll och ger honom lite hjälp att komma nära sitt barn och det ska man väl inte missunna honom. Ni har ett helt liv framför er.

Jag fick i alla fall träffa min dotter innan jag rullades iväg, fick ta på henne och lukta lite på henne.
 

Jag blev sövd....

Skrivet av  Malin m. Zacharias 10/11 - 02
...då det går fortast som de ovanför skrev lillkillen var ute på 7 minuter från beslutet om snitt...
Men allt gick jättebra!!!Men det är klart att man saknar att man inte fick se när han kom ut!!
 

Inte sövd men missade ändå

Skrivet av  Maa
Jag hade också redan epidural, och slapp sövas, men eftersom sonen blev dålig när han kom ut och låg i respirator, så "missade" jag de första dygnen av hans liv ändå (efter fem dygn blev han helt frisk).
 

Jag blev inte sövd och

Skrivet av  Ango
hade inte epidural.
Man satte en spinal på mig, vilket gick jättefort.
Jag har varit vaken vid både mitt planerade och mitt akuta snitt.
Enda skillnaden har varit att vid det akuta stod en BM och kollade hjärtljuden med en doptone inne i op-salen och att allt gick mycket snabbare då, än vid det planerade.
Jag missade de första 2,5 timmarna pga att jag fick ligga på uppvaket och pappa och dotter var kvar på förlossningen. Vid mitt planerade låg jag på förlossningen hela tiden.
Anledningen till att jag hamnade på uppvaket vid mitt akutsnitt var att det var på natten och då hamnar alla snittade på uppvaket (i Västerås) eftersom de inte har samma bemanning som under dagtid!

Lycka till!
Kramisar
 

akut snitt-men ej sövd

Skrivet av  Filippa & Novalie 1/8-02+ v28 (bf 9/7)
fick vara vaken, men var så fullpumpad med div. smärtstillande att jag var bra groggy. men jag missade iaf inte min dotters födelse! man får välja tror jag, om det finns gott om tid vid det akuta
 

Artiklar från Familjeliv