Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Amning efter snitt

Skrivet av Madde m Wille, snitt 17/6
Jag hade problem med att mjölken inte rann till på 4 dygn efter min förra (vaginala) förlossning. Nu är jag jätteorolig att det ska ta lika lång tid denna gång då jag dessutom ska snittas. Nu kommer jag ju inte ha maken till hands 24 h/dygn som kan avlasta mig, han är ju hemma med storebror.

Någon som kan dela med sig av erfarenheter? Hur mycket hjälp kan man räkna med av personalen? Ska snittas på DS.
Svar på tråden: Amning efter snitt

Men du,

Skrivet av  Mama-Kriti
att mjölken rinner till på dag 4 är inte så sent, dag tre är det vanligaste.
Tror inte det blir besvärligare med amningen pga snittet, be om hjälp för att skona magen om det gör ont när du ska amma tex om bebisen ligger mot opsåret eller om du får mycket eftervärkar ner h*n suger.

Bebisen får du ju lyfta så den biten får du nog inte så mycket hjälp med, se till att du är smärtstillad så går det bra. Någon som snittats på DS vet säkert mer exakt.

Lycka till.
 

Upplevde det

Skrivet av  Madde m Wille, snitt 17/6
som ett stort problem att mjölken inte rann till. Vi fick inte lämna BB för att sonen gått ner för mycket i vikt men inte förrän då kom någon på att kolla om mjölken runnit till.

Jag tyckte mina bröst hade svullnat, han hade ett bra grepp och såg ut att svälja men det kom ingenting. Upplevde amningshysterisk personal som handlingsförlamad - man ska absolut amma, men ingenting gjordes för att hjälpa oss.

Vi tvingade till oss en förflyttning till Patienthotellet. Där fick vi hjälp med ersättning för att sonen skulle _orka_ suga mer. Liksom med pumpande. Vi hade ett hemskt schema där han skulle få mat var tredje timme, men vi kunde knappt väcka honom för att äta. Vaknade han så somnade han om efter några minuter. Vi trodde uppriktigt att han skulle dö!

Visst vet jag mer nu och kommer känna när mjölken runnit till (det går ju inte att missa när man en gång varit med om det). Men nåt så fruktansvärt som våra 5 dygn på BB och patienthotellet vill jag inte vara med om igen!

Därför vill jag veta redan nu vad jag kan kräva för hjälp!
 

Amningsstöd.

Skrivet av  Mama-Kriti
Tala om det på en gång eller skriv det i ett brev, att du vill ha stöd med amningen, du vill amma så de behöver inte fokusera på det utan bara på att hjälpa dig.
Be också att få så lika råd som möjligt, säg ifrån om en bm sagt på ett sätt och en annan säger tvärtemot tex.
Jag ska inte ge några amningsråd här för att ev förvirra till det *s*, jag säger ju och visar på mitt sätt och det är lite svårt över nätet. ;-)
 

Jag ammade samma kväll...

Skrivet av  Sophie med Lucas 17/3
som Lucas föddes och det rullar på jättebra. Om du behöver får du säkert jättemycket hjälp av personalen. Men det kan också vara så att du bara behöver lägga en kudde över såret så går allt bra. Lycka till!
 

Aldrig några problem

Skrivet av  Wondergirl v 14+4
Jag har snittats tre gånger och har aldrig haft problem med mjölken. Tvärtom. Jag har ammat från det att ungen tagits ut ur magen. Jag tror det är mer indviduellt, och inte beror så mycket på snittet.
 

tog ett tag

Skrivet av  Filippa & Novalie 1/8-02+ v30 (bf 9/7)
innan mjölken rann till faktist. 3 dagar iallafall tror jag..sen att det inte funkade är en annan sak...
 

Samma här!

Skrivet av  Marie med Kieran -00 och Chloe 030415
Jag födde min son vaginalt, och mjölken rann inte till förrän efter 4 dagar. Det var förstås superjobbigt, eftersom han var ett väldigt hungrigt barn.


Min dotter födde jag med planerat kejsarsnitt, och mjölken började rinna till på natten mellan den 2:a och 3:e dagen.

Det behöver inte bli likadant!
 

2 timmar efter..

Skrivet av  Annica med Simon 0006 & Sarah 030417
hon var född, ammade jag henne första ggr. Och mjölken rann till på 2:a dagen.