Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Alltså, .. VAD får man göra efter ett snitt?

Skrivet av NillaN & Maddis-99 + v 37, snitt i maj
När man kommer hem från BB efter ett snitt, hur mycket får man lyfta? vad får man göra & inte göra efter snittet?
Svar på tråden: Alltså, .. VAD får man göra efter ett snitt?

Man får lyfta ca 5 kg

Skrivet av  Sophie med Lucas 17/3
de första 6 veckorna sen är det väl i princip fritt fram. Så sa de i alla fall till mig på MAS efter mitt snitt i mars. Du får inte göra sit ups de första 8 veckorna - annars kan du leva helt normalt.
 

aha?

Skrivet av  NillaN & Maddis-99 + v 37, snitt i maj
mysko, som alla sagt till mig som vet att jag ska göra ett planert snitt,, att jag blir såååååå handiskappad efteråt.
Kan ju bära min bebbe då... mer behöver man väl inte?

Jobbigt då man har en 3½ åring... men men......
 

Det är _väldigt_ olika

Skrivet av  Vickan m. Maya bf 10/6
på hur man mår efter ett snitt har jag sett härinne. Har sett många som mått dåligt långt efteråt men själv så mådde jag relativt bra redan två dagar efteråt och kunde vara uppe och gå, dock lite frammåtlutad..*ler* Och ont när jag hostade hade jag. Men nåär jag väl kom upp ur sängen så blev jag bra jättefort.
Vi åkte hem efter fem dagar (mest pga att amningen inte funkade) och då kunde jag gå normalt och ha kläder över snittet, snittet var aldrig ens omlagt utan det var sytt på insidan så det enda som syntes var två små trådar på var sida om ärret.
Å andra sidan så kanske jag har gott läk-kött för på min återkoll efter ca tre månader så sade läkaren att mitt ärr såg och kändes som om det läkt i ett år..=)
 

Man hör så mycket skit...

Skrivet av  Sophie med Lucas 17/3
innan man blir snittad. Jag blev rejält uppskrämd innan mitt snitt, fick också vet att jag skulle ha sååå ont och vara sååå handikappad. Nu kan jag ju inte lova att du kommer att känna precis som jag, men jag har inte haft ont alls (bara sträckt lite i såret) och inte kännt mig särskilt handikappad. Undvek dammsugning och annan fysisk aktivitet de första 6 veckorna men annars har jag levt som vanligt. Var ute och promenerade en lång runda efter ca en vecka. Hoppas allt går bra för dig, det gör det särkert!! Om du vill kan du läsa min förlossningsberättelse som jag har skrivit många gånger här, sök på Lucas så hittar du den nog. Lycka till!
 

Oj skulle vara svar till NillaN, sorry!

Skrivet av  Sophie med Lucas 17/3
.
 

tack.....

Skrivet av  NillaN & Maddis-99 + v 37, snitt i maj
för era svar...
 

så lät det inte på min läkare...

Skrivet av  Ann med Nathalie
Min läkare sa att jag kan göra i princip vad som helst... min kropp skulle tala om med smärta om något inte var bra.... fast så mycket tyngre saker än sin egen bebis ska man ju undvika att lyfta... och det är ju inte så många bebisar som väger 5 kg när dom föds.. i synnerhet inte dom som föds med kejsarsnitt.....
 

Min läkare sa till mig igår när jag åkte hem

Skrivet av  Heidi m Linus 000504 & Lova 030507
att jag inte får lyfta nåt tyngre än bebisen på en månad. Sen kan man börja oka succesivt. Jag får itne dammsuga på en månad ( och det hade jag ingen aning om tidigare) och helst undvika gå i trappor mer än nödvändigt. Man ska med andra ord försöka ta det så lugnt som möjligt ett tag framöver.

Ändå ville inte läkaren sjukskriva mig fast jag sa att vi bor i ett hus utan hiss högst upp. Han sa att han ville gärna men att fk säger stopp, dom säger hellre att jag får bli instäng hemma. INget argument alltså att man måste upp o ner i trappor och inte kan ta sin nånstans. Sen att jag har en treåring som måste till dagis eftersom jag onta kna ta hand om honom hela tiden...ja inget argument det heller..
Men ja var iaf sjukskriven fram tom igår, alltså under sjukhustiden, det har fk och läkarna kommit överens om att man får bli här i Södertälje iaf, för únder bb-vistelsen har man hjälp av personalen men efterhemgång ska man vara kapabel till att ta hand om sig själv och bebben...
 

Ring din dr..

Skrivet av  Mama-Kriti
Det finns ett fall , typ prejudikatfall, nu där fk fått på moppo, de får inte neka om läkaren anser att man ska vara sjukskriven. Det var en av dr jag jobbade med som berättade det.
 

Jäkla dumhuvud!

Skrivet av  Anna med Maja, snitt 12/6
Inte du förstås utan läkaren! Gör som Mama-Kriti säger, ring. Första steget är ju att bli ss sedan får man väl bråka med fk om de skulle ställa till problem. Vaddå inget argument att ha Linus? Ska han behöva sitta instängd i flera veckor bara för att mamma är opererad?
Men du, det verkar vara väldigt olika från läkare till läkare. Du sa ju att en annan kompis blivit lovad ss på förhand tom. Hur är det möjligt om du då blir nekad?
Usch, vad irriterad jag blir nu. Jag var redan mycket irriterad på läkaren som skrev ut mig igår och nu späds det på ytterligare. Blä!

Kram!
 

Barnet samt babylift

Skrivet av  Johanna
Du får lyfta barnets vikt med babylift och det gäller de första 6-8 veckorna. Iom att barnet ökar i vikt så får du lyfta allt tyngre. Det är ju inte bara huden som ska läka utan ffa livmodern. Promenera är OK, du får dock inte lyfta/dra barnvagn i trappor. Tänk ssk på att inte lyfta barnvagn i/ur bilen. Mannen får gärna hjälpa till med matkassarna. Lycka till!
 

Artiklar från Familjeliv