Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Anna m Maja! ang din förlossningsplan

Skrivet av Elien, snitt 26/5
Läste ditt tidigare inlägg och jag skulle bli jätteglad om du kunde lägga in din plan här så jag fick se den! Sitter som bäst o ska få ihop min t på måndag, men huvudet är inte riktigt med... Blir bara otydlig pannkaka;>
Svar på tråden: Anna m Maja! ang din förlossningsplan

Här är den

Skrivet av  Anna med Maja, snitt 12/6 (-21 dgr)
Hej!
Min plan är inte alls något märkvärdig på något sätt, det är bara en sammanställning av det som är viktigt för mig och det som berörd personal bör få veta. Saker som inte spelar mig någon roll har jag inte brytt mig om att beröra. Några av mina punkter kan kanske verka suspekta för dig men de grundar sig i att jag haft en del traumatiska upplevelser i samband med sjukdom tidigare.

Det är säkert helt andra saker som är av betydelse för dig. Ex. oro inför bedövningen, kateterinsättning, musik, ska maken vara med dig eller bebisen om ni måste skiljas åt etc etc.

Hoppas du kan få lite hjälp i alla fall, förstår att det kan kännas stressigt nu när det inte är så långt kvar. *ler* Tänk på att det inte behöver vara något speciellt, ta bara med det som verkligen känns viktigt för dig. Lycka till!


FÖRLOSSNINGSPLANERING/ÖNSKEMÅL
Planerad kejsarnittförlossning 2003-06-12

För Anna X, personnr.

INNAN - PÅ FÖRLOSSNINGEN
- Kan vara väldigt orolig innan.
- Åka till Operation via direkthissen. Ej till vänthallen på Operation.

INNAN - PÅ OPERATION
- Vara vaken, spinal.
- Om jag måste sövas så måste jag sova först. Ej sövas direkt. Maken ska vara med under snittet i så fall.

UNDER FÖRLOSSNINGEN
- Vill få fortlöpande information om vad som händer.
- Ingen läkarstudent med. BM-elev ok.
- Någon som filmar och tar kort. Kort önskas speciellt från när bebisen tas ut ur magen.
- Om bebisen mår bra vill jag få hålla henne lite först.
- Vill själva få se att det är en flicka.
- Ej agraffer eller steristrip. Inga andra plåster på magen än de tunna som finns på operation (tål ej).

EFTER - PÅ OPERATION
- Vill se navelsträngen.
- Om något inte är bra med bebisen måste jag få veta det. Någon måste ta sig tid med mig.

PÅ UPPVAKET
- Maken och bebisen med på uppvaket.
- Ej Voltaren (tål ej), ej Morfin/Petidin (mår illa).

PÅ BB
- Önskar familjerum.
- Väga och mäta bebisen på BB.
- Fikabricka
- Vill se moderkakan.
- Kan ha mer ont än vad som är vanligt efter snitt. Vill inte bli ifrågasatt och tvungen att förklara. Min buk kan reagera starkt efter ingrepp, oavsett orsak och ingreppstyp.
- Ej Voltaren (tål ej), ej Morfin/Petidin (mår illa).
- Brukar ha svårt med blåsan efter kateter.
- Vill amma bebisen.
 

Tusen tack Anna! nu klarnade det lite:)

Skrivet av  Elien, snitt 26/5