Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Amning o kejsarsnitt

Skrivet av Mamma Mia
Hej alla kejsarinnor =). Jag nyligen läst i amningsnytt (utgiven av amningshjälpen) att en studie visar att snittförlösta mammor i genomsnitt har mindre mjölk de 6 första dagarna än normalförlösta mammor.

Jag tyckte det var intressant information eftersom min dotter (född m snitt) på 2-3 dagen fick väldigt låg blodsockernivå o var tvungen att få socker dropp samt ersättning någon vecka (på mugg).

Jag väntar nu mitt andra barn o visar det sig att det oxå blir snitt så kommer jag att försöka förbereda brösten på amningen på ett annat sätt. Jag kommer några dagar innan snittet att börja handmjölka fram några droppar mjölk (då o då) så att bebbe direkt får några droppar i munnen när den suger. Min dotter sög ju frenetiskt på ett tomt bröst (föddes 3 v för tidigt dessutom) :(...

Är det någon annan som är nyfiken på handmjölkning kan ni fråga mer hos barnmorskan på MVC el läsa på amningshjalpen.se. Enl tidigare uppgifter så har man sagt att detta inte stämmer men enl denna nya studie så fanns alltså signifikanta skillnader i mjölkproduktionen de första dagarna. För en stark frisk normalviktig bebbe så ställer detta nog sällan till med problem. Men för små bebbar (som min dotter) o även för större så kan det alltså leda till blodsockerfall...
Lycka till alla blivade snittmammor!
Svar på tråden: Amning o kejsarsnitt

Vet inte jag...

Skrivet av  Siv m. David 13/8
Jag blev snittad och tyckte att jag hade mer än nog med mjölk när jag vaknade den tredje morgonen (lördag morgon, David föddes på onsdag kväll). Det rann ju... Visserligen gick han ner lite mer i vikt än han "skulle" men det repade sig snabbt. Nu var ju han också rätt stor - 4220 g - så han hade ju lite att ta av... Och han gick inte ner mycket mer än de 10% som visst är "normalt".

Kanske det med mindre mjölk i början gäller dem som får planerat snitt, då är ju kroppen egentligen inte redo för att föda barn. Jag blev snittad sedan mina värkar stannat av, så min kropp hade ju kommit igång av sig själv... och då kanske förberett sig på mjölproduktion som óm han fötts vaginalt - vad vet jag.
 

Jo, det kan...

Skrivet av  Mamma Mia
... mycket väl vara lite skillnad. Jag skulle tro att du genom att du delvis genomgått ett värkarbete så har du fått de positiva effekterna av denna hormonproduktion som utlöses (o utlöser) genom värkarbetet.
Dessutom var din lilla kille helt fullgången o stark.
Du har nog rätt att det ffa gäller planerade snitt innan ett förlossningsarbete påbörjats... =)
 

jag trodde nog...

Skrivet av  Lioness m dotter 031014
att jag inte skulle kunna amma el att mjölken skulle dröja eftersom jag födde med planerat snitt tre veckor före bf. Min dotter var ingen stor tös när hon föddes, hon vägde bara 2980g.
Hon lades till mitt bröst på eftermiddagen (jag snittades på förmiddagen)och
mjölken rann till på tredje dagen:)

 

Som jag då...

Skrivet av  Mamma Mia
... fast min mjölk tog längre tid. Jag tyckte därför att studien verkade trovärd o vettig men nu förstår jag ju att det är många som inte alls upplevt liknade saker som jag =)...
Nåväl, det kan aldrig skada att vara beredd ändå eftersom det ändå kommer att hända ett flertal kvinnor förutom mig. Det kan ju i västa fall ställa till det med amningen när man måste böka med tillägg osv...
 

jag ska snittas med planerat...

Skrivet av  Nina snitt 05Nov
snitt den 05Nov och jag läcker redan råmjölk så det blir fläckar på lakanen, så jag känner mig inte så orolig över dethär med mjölken faktiskt.

Däremot så har jag tänkt dricka amningste för att främja mjölkproduktionen och ska börja med tet ca 5dagar innan bf. Vet inte om det är vettigt eller bara påhitt men ska testa iallafall.

 

Vad bra =)!

Skrivet av  Mamma Mia
Mina bröst verkade totalt oförberedda på vad som komma skulle =).
Jag tror visst att det kan vara bra att dricka amningthé, det finns ofta örter i detta som förhindrar magknip hos bebbe. Dessutom tycker jag att det är gott =)...
 

Jag snittades planerat 12 dagar innan BF...

Skrivet av  Sophie med Lucas 17/3
och mjölken rann till på dag 3 och rinner fortfarande 7 månader senare.....:)Försöker sluta amma helt men Lucas vill gärna ha en slurk 2 ggr på natten. Har alltid haft massor av mjölk så det är lite jobbigt i början när man ska dra ner och brösten spränger och läcker efter endast 3 timmar.
 

Om man ska...

Skrivet av  Mamma Mia
... utgå ifrån våra samlade erfarenheter så verkar det bara var jag som hade besvär med mjölkproduktionen direkt efter snittet. Jag om tyckte att studien verkade så vettig =). Fast vi är förstås lite få härinne, studien är ju gjord på ett mycket större material.

Ja, det kan vara lite jobbigt när man vill dra ner på produktionen men har fulla bröst. Så länge man inte drabbas av mjölkstockning så är det bra om man undviker att pumpa ut de fulla brösten, då anpassar sig produktionen ganska sssnart efter den minskade efterfrågan =)...
 

Jag har haft mycket råmjölk...

Skrivet av  Annika m Nelly -01 och Maya 24/9 -03
båda gångerna och amningen har kommit igång utan problem direkt. Nu senast gick barnet knappt ens ner i vikt under de första dagarna men å andra sidan äter hon som en häst också ;0). Mina bröst slutade faktiskt aldrig att läcka efter det att första barnet slutat amma så det fanns mjölk att ta av. Jag har dessutom haft värkar innan jag snittats båda gångerna så det kanske har hjälpt också. Det är nog lite olika det där men intressant ändå. Hoppas att det går bättre för dig nästa gång!
 

Tack!

Skrivet av  Mamma Mia
Denna gång tror jag att det kommer gå bättre faktiskt, brösten (o jag) är ju redan inställda på amning så det kommer säkert gå fortare denna gång att få upp produktionen till den efterfrågade nivån.
Kul att höra att det gått bra för dig =)...
 

Jag är snittad 2ggr..

Skrivet av  Maria
..och amningen har funkat utmärkt.Efter första snittet "rann" det till ordentligt på tredje dagen och efter mitt andra snitt så sprutade maten dagen efter.
 

Vad skönt...

Skrivet av  Mamma Mia
... hoppas jag får en liknande erfarenhet denna gång =)...
 

akutsnittad och svårt i början...

Skrivet av  Kattis och Maja
Jag blev akutsnittad bla pga värksvaghet och att tjejen låg fel i magen så hon inte kom ut. Mjölken rann inte till hos mig förrän på 5:e dagen. Maja gick ner massor i vikt (var stor och fullgången, +10 dagar). Jag fick ingen bra hjälp på bb med amningen alls utan blev hemskickad med ersättning, en tillmatningskopp och en klapp på axeln. Då hade inte ens mjölken runnit till!! Nu fick jag superbra hjälp på amningsmottagningen och tillslut rann mjölken till och den rinner fortfarande 1½ år senare :-)
 

Man är ju...

Skrivet av  Mamma Mia
... i en väldigt utsatt position som förstagångsmamma, jag visste inte mycket om amning alls. Jag trodde bara att det var att lägga till bebbe så skulle den fixa resten =). Så kanske det är ibland men så var det inte för oss. Man tycker ju att man ska kunna få adekvat hjälp när det strular men ibland verkar det vara dåligt ställt med det dessvärre...
 

Inga problem här

Skrivet av  Susanna mamma till Tova
Akutsnittades på eftermiddagen och dagen efter rann mjölken till så det bara sprutade. Tova fick aldrig suga utan bara gapa och svälja. Rå mjölk hade jag massor. Så Tova gick bara ner 100 g.
 

Låter väldigt...

Skrivet av  Mamma Mia
... skönt när amningen inte blir ett problem. Man har ju mycket annat (och hormoner!) att tänka på som förstagångsmamma. Jag minns första månaden som fullkomligt kaotisk =)...
 

Vad är amningsthe?

Skrivet av  Fanny v 26+5
Ska själv troligen snittas planerat i januari och oroar mig en del för amningen - det är mitt första barn...
 

Det är en mix...

Skrivet av  Nina snitt 05Nov
av örter som är bra både för Mamman och bebisen, innehåller örter som är förlösande dvs hjälper Mammans mage och även örter som säjs förhindra magknip hos bebisar plus att det ska främja mjölkproduktionen.

Jag köpte mitt te från www.minimundus.se mest för att jag blev nyfiken men också för att jag känner så många som haft problem med amningen och tänkte att det kan vara värt att prova. Sen är jag en "sucker" för örtte också. Tror att liknande teer finns på hälsokost.

Kram
Nina
 

Tror inte du behöver...

Skrivet av  Sophie med Lucas 17/3
oroa dig för amningen bara för att du ska snittas. Jag har kompisar som födde vaginalt som hade jättemycket problem med amningen (mjölken räckte inte, barnet sög inte rätt osv) mendans jag som snittdes ammande samma kväll som Lucas föddes och har aldrig haft några problem (förutom såriga bröstvårtor första dagarna, aj aj!. Händer det så händer det tror jag, snitt eller vaginalförlossning.
 

Du fick...

Skrivet av  Mamma Mia
.. bra svar från Nina ang amningsthe. Vad gäller din oro så tror jag inte att du skall gå o oroa dig i förväg. Som du ser ovan så har de allra flesta inte haft några problem alls.
Det kan dock vara bra att vara informerad om hur amningen går till o att dricka örtthe skadar ju inte. Att vara beredd är bara en fördel =)...
 

Tack gulliga ni

Skrivet av  Fanny v 26+6
Jag ska inte oroa mig i förväg förstås! Men det är ju aldrig fel att vara förberedd!
 

Intressant

Skrivet av  LillaÅ bf 22/3
Har precis samma erfarenheter som du. En son som föddes 3-4 veckor för tidigt med akut/planerat snitt (dvs snittet var planerat till senare men när värkarbetet kom igång och vattnet tidigare än det så blev det ett akutsnitt - fast jag var ju inställd på snitt i alla fall så det kändes som planerat).
Hursomhelst så kom inte min mjöljproduktion igång ordentligt och vi blev inlagda med sondmatning och tillägg när vi var på återbesök drygt en vecka efter förlossningen. Sonen sög bra och rätt men det var min produktion som inte ville (i journalerna står det att han blev inlagd pga svält - hemskt!).
Det tog 4 månader innan jag hade tillräckligt med mjölk för att kunna helamma. Viste inte att man kunde försöka starta produktionen tidigare, ska läsa mer om det till nästa gång.
 

Jag antar att...

Skrivet av  Mamma Mia (bf 4/4)
... jag kommer gå tillväga på ung samma sätt som jag gjorde efter min dotters födelse, fast denna gång börjar jag tidigare.
På andra dagen kollade en barnmorska om det kom någon mjölk, hon drog o slet i tutten som en galning men inte kom det många droppar. Då fick jag instruktioner om handmjölkning o några dagar senare fick jag även hyra en pump. Pumpen hoppar jag nog över denna gång då jag har lite mer kläm på handmjölkningen o jag hoppas att det ska funka bättre när både jag o tutte vet vad det handlar om *fniss*. Lycka till du oxå, om det blir planerat snitt för mig även denna gång så kommer min bf hamna väldigt nära din! =)
 

Ska nog försöka tidigare jag med

Skrivet av  LillaÅ bf22/3
Och dendär pumpen hoppar jag över. Fick en elektrisk på remiss i 2 veckor och man känner sig verkligen som en mjölkko. Har nog bättre kläm på handmjölkningen denna gång.
Jag kommer göra snitt så jag ligger nog lite före dig i alla fall, fast kul att vi ligger så nära i tiden.
 

Jag hade problem

Skrivet av  Nanna m Jonna 9908 o Tilda 0201
båda gångerna, jag fick ta till hjälp från pumpen för att det skulle komma igång ordentligt. Och detta trots att jag andra gången tycktye att jag var "förberedd" coh ahde fixat det en gång innan osv.
Men ändå blev det struligt och båda barnen gick ner för mycket i vikt :-(
Det tog bara ca 2 veckor, sen kunde vi sluta med tillägg osv men det var ju jobbiga veckor ändå.
 

Håller inte med dej.

Skrivet av  Annika
Jag har både blivit snittad och fött vaginalt och måste säga att jag inte håller med om din tes.
Hade problem med amningen de första dagarna med båda barnen, men när jag för ett par veckor sen fick mitt andra barn (som jag födde vaginalt) fick hon lågt blodsocker och var tvungen att få lite tillskott vid några tillfällen. Det slapp vi med det första barnet trots att det var problem med amningen en längre tid än nu senast.
Däremot inbillar jag mej att jag var mer "förberedd" den här gången. Hade lite råmjölk redan innan förlossningen och kände nästan hur det kunde rinna till vid olika tillfällen. Kanske det är för att brösten är mer redo andra gången...?
 

Nu var det ju...

Skrivet av  Mamma Mia
... inte precis bara min egna funderingar detta =). Det var ju en jämförande studie man gjort på många bebisar, inte bara min lilla Tilda =)...