Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ang. bäckenröntgen igen...*långt*

Skrivet av Louise m Ebba 020508
...såg att ni diskuterat det en del redan, ursäkta om jag tjatar mer om det....men så här är det;
Pga problem vid min förlossning för 1 1/2 år sedan så har jag nyligen fått göra en bäckenröntgen inför ev nästa graviditet för att utröna om mitt bäcken är för trångt. Snittades sist till slut efter 4 h krystande.
Har nu fått svaret på denna röntgen & jag hade ju hoppats på att de skulle säga att jag inte alls är för trång eller att de skulle säga att jag var för trång & därför får planerat snitt nästa gång MEN jag är tydligen ngn sorts gränsfall (inte så kul att veta, liksom -"prova du att föda så får vi se hur det går nästa gång"...). Är nu lite ledsen & nervös över om jag skall kunna föda vaginalt nästa gång vilket jag hemskt gärna vill. Vad tror ni som kan detta? Mina mått är (skriver av exakt vad de skrev i utlåtandet); --"Sagitala ingångsdiametern är 12,3 cm, diameter traversa är 13 cm. Sagitala utgångsdiametern är 12,4 cm, interspineaavståndet är 9,2 cm & inter-tuberalavståndet är 8,9 cm. Summa utgång 30,5.

Således ingen snittind. Relativ bäckenträngsel, mått i gränsområdet".

OM du har bäckenröntgats så skulle jag gärna vilja veta era mått så man kan jämföra. Har liksom ingen aning om hur ett normalt resp. för trångt bäcken "skall" vara...hade nästan varit bättre att få veta att jag var för trång istället för att vara i ngt gränsområde...kommer ju vara jättenervös vid nästa förlossning. Undrar om de då kan ha "snitt-beredskap" om historien upprepar sig? Vill ju inte snittas igen, SUCK.
Hoppas ngn orkat läsa & vill svara. Mvh Louise.
Svar på tråden: Ang. bäckenröntgen igen...*långt*

Snittberedskap

Skrivet av  Ylva m Fredrik, okt-02
Jag har inte fått alla mina mått, men Sagitala ingångsdiametern var 10,3 på mig. Läkaren som gav mig resultatet från bäckenröntgen sa att det var ok att göra ett förlossningsförsök, men att man inte skulle pressa lika länge som den här gången (12 timmar med värkstimulerande dropp upp till 150 ml/timme). Å andra sidan kunde jag nog få planerat snitt om jag ville. Dock kan man ju reflektera över var trängseln låg, min ligger ju i ingången till bäckenet, barnet kan därför inte fastna på vägen ut, därför tror jag att jag gärna vill göra ett förlossningsförsök nästa gång.
 

Ja man undrar ju..

Skrivet av  Louise m Ebba 020508
..liksom vilket mått det är som är det "vitkiga". Spinea-måttet måste ju vara mkt viktigt (eller?) eftersom det är det trängsta stället i bäckenet. Vet du, Ylva, vad du hade för spinea-mått?
Jag vill ju också försöka mig på att föda vaginalt nästa gång & ta revansch s.a.s :-) Får ju bara hoppas att det går. Vill ju inte att det skall medföra risk för barnet på ngt sött för då tar jag naturkligtvis hellre snitt igen. Åh vad struligt, hur skall man veta vad som är rätt? Tack & lov att jag inte är gravid ännu, måste försöka få mer klarhet i detta innan känns det som.../Louise.
 

Hur stor var Ebba?

Skrivet av  Ann o Elliot+ snitt 19/12
Jag födde en pojke på 4375gr med kejsarsnitt. en bäckenröntgen visade att jag också var "gränsfall" med summa utgång 31 och spinae-avstånd 9,0 cm. Pga flera parametrar som tex värksvaghet, att jag inte öppnade mig mer än 6-7cm på 56 tim, att jag har extrem foglossning och gränsmått och stora barn beslutades igår om snitt! Jag är glad att jag har bestämt mig men visst skulle jag välja vaginalt om jag hade haft fler parametrar FÖR än emot! Föreslår att du talar med förlossningsläkare, går igenom måtten och ber om snittberedskap!
 

Hej Ann.

Skrivet av  Louise m Ebba 020508
Ebba kom 10 dgr över tiden & vägde bara precis 3 kg & var 50 cm, huvudet var 34 cm har jag för mig, så stor var hon defintivt inte. Jag öppnade mig faktiskt hela 10 cm men hon fastnade vid spineataggarna, därav undrar jag om det är mitt sådant mått som är ovanligt litet. Hoppas ngn kan svara på vad de hade i spinea-mått. Jag är som sagt inte gravid ännu men jag skall absolut ta en rejäl & ingående diskution med förlossningsläkare & barnmorskor när jag väl blir det. kommer förmodligen att försöka föda normalt men vill då garanteras hög snittberedskap ifall bebin fastnar såsom Ebba gjorde. Lycka till med din nya bebbe, en härlig "julklapp" till er & Elliott! kram Louise.
 

Har inte fler mått...

Skrivet av  Ylva m Fredrik, okt-02
Det krånglade med svaret från röntgenavdelningen, så isätället för att få svaret hemsänt så fick läkaren vid efterkontrollen ringa och fråga röntgenavdelningen direkt. Jag tror att läkaren läste upp alla mått för mig, men jag minns bara det som var för litet. På de övriga måtten var jag tydligen rymlig. Att mitt barn var så stor gjorde väl också att det var extra trångt (5110 gr, 57 cm lång och 38,5 i huvudomfång).
 

Hej

Skrivet av  Linda
Jag fick mitt första barn för cirka 9 veckor sedan, förlossningen slutade med akutsnitt. Min son fastnade med pannan i mitt bäcken och kom inte ut.
Jag fick röntga bäckenet cirka 1 månad efter förlossningen och fick svar igår. I brevet står det så här:
"Nu har svaret från din bäckemätning kommit. Det visar att du har något minskade mått varför du måste påtala detta vid nästa graviditet. Man får då diskutera detta och göra en individuell bedömning."
Det står tyvärr inga mått. Vet inte riktigt hur jag ska tyda detta, känns inge kul Har inte lust att hamna i en situation där det blir akutsnitt igen.
Ledsen att jag inte hade några mått.
MVH Linda
 

Hej!

Skrivet av  Annika m. Robin 17mån & Michelle 3,5 år
Ett tips till dig!
Ring lasarettet och be att få papper på dina siffror, det har du rätt at få, så kan du ju åtminstonde jämföra med de andra här om du inte får nåt bättre svar från läkaren än.
 

Mina mått är följande:

Skrivet av  Lisbeth m Tove -01 Hannes 16/10
Konjugata vera 11,9 (tror det är samma sak som sagitala ingångsdiametern?) , diameter traversa 12,5 sagitala utgångsdiametern 10,9, interspineaavståndet 9,4 och intertuberalavståndet 10,2.. Vi har lite olika mått men samma summa utgång, 30,5.. Jag var alltså också ett gränsfall och min läkare övertalade mig till att försöka vaginalt först mot att de hade hög snittberedskap för min del.. ( de har snittberedskap för alla men enl. läkaren var de "mer beredda" vad gällde mig) så jag gick med på att försöka vaginalt först, men skrev in i min förlossningsplan att jag skulle snittas om jag skulle behöva värkstimulerande eller om barnet skulle må dåligt. ( ville inte ha värkstimulerande eftesom jag fick max dos förra gången men det hjälpte inte ett dugg).. Det slutade med snitt för min del, som du kanske vet, om du läst min snitt berättelse förut, om du inte läst, så kan jag berätta att jag behövde värkstimulerande, för att förlossningen skulle kunna fortsätta, det hade då gått 24 h och jag var öppen 7 cm.. läkaren frågade om jag kunde tänka mig o ändra mig ifråga om värkstimulerande men jag tackade nej och fick snitt.

Hade du värksvaghet också eller blev det snitt bara på grund av att det inte gick att krysta ut Ebba? Värksvaghet kan också påverka möjligheterna att krysta ut barnet.
Min läkare sa att när man är ett gränsfall så kan man krysta ut ett barn om man har riktigt bra värkar och barnet är normalstort..
 

Tack för svaren + Hej Lisbeth

Skrivet av  Louise m Ebba 020508
Jag fick EDA & ett tag efter det värkstimulerande dropp så jag vet eg. inte riktigt om jag i mig själv hade dåligt värkarbete eller om det berodde på EDA`n.
Lite svårt att veta. Skall hem & titta i kopian på Förlossningsjournalen igen, inte läst den på länge, det kanske står ngt upplysandeom mitt värkarbete där...

Jag kommer som du, troligen iaf försöka föda vaginalt nästa gång (vill ha revansch!!!), men skall då begära hög snittbredeskap (om man nu kan göra det..).

Läkaren som gav mig bäckenröntgenresultatet sa att hon nog skulle rekommendera ett tillväxtultraljud för mig i nästa grav. & om barnet är lika litet som Ebba faktiskat var så BORDE det gå för mig att föda nästa "normalt" (Ebba låg i s.k öppen hjässbjudning vilket förutom min relativa bäckenträngsel ju försvårade allt ytterligare & just det borde ju inte hända en gång till, bara 3-4% av barnen ligger i öppen hjässbjudning).

Mvh Louise.
 

Artiklar från Familjeliv