Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

snittas 17/12 på Huddinge?

Skrivet av Miarre
Hej, är det någon som ska snittas runt den 17/12 på Huddinge? Har bf 31/12.Så det är 2 veckor tidigare. Jag är lite orolig inför det, det är inte så långt kvar....Man har ju hört både positiva och negativa upplevelser.
Måste barnet ligga i kuvös då den komer 2 veckor tidigare? har inte deras lungor utvecklats helt då eller??
Svar på tråden: snittas 17/12 på Huddinge?

Hej!

Skrivet av  anniz_w
Vår son föddes 4 veckor för tidigt med kejsarsnitt
och han behövde inte ligga i kuvös.
Han vägde nästan 3 kilo.
Jag fick en spruta som gör att lungorna utvecklas,
vet ej vad den heter,
men tror inte det behövs när det är 2 veckor innan.
Lycka till.
*Kram*
 

Nej då!

Skrivet av  Sophie med Lucas 17/3
Alla planerade snitt sker ca 2 veckor innan bf för då anser läkarna att de är fullt utvecklade. Så det behöver du inte oroa dig för. Min Lucas föddes exakt 2 veckor för tidigt (enligt min uträkning i alla fall, ca 10 dagar för tidigt enligt UL) och han hade jättefina lungor. Jag önskar dig lycka till!
 

Tack

Skrivet av  Miarre
tackar för informationen, nu känner jag mig
lättare.:-) Nu är jag dödstrött o ska gå o sova, har varit en låång dag..Natti..
 

Ska inte behövas!

Skrivet av  Anci
Jag fick min 2:a m planerat snitt 2v före BF och de satte BF vid 38 fulla veckor just för att allt i barnets kropp ska vara klart då.

I mitt fall var dock Samuel väldigt snabbandad så de la honom i kuvös i en timme men senare kom de på att han varit snabbandad mest för han låg på mitt bröst under två varma täcken (jag tokfrös efter snittet)... Och så la de honom i en varm kuvös i stället, det gjorde ju inte saken bättre s a s *ler*. Det jag vill ha sagt med detta inlägg är att du kan vara lugn över att de har god koll på barnet och många ggr kollar de hellre en gång för mycket och det ska man vara tacksam för. Vet inte om ditt barn som kommer den 17:e är ditt första, då är man ju lite extra orolig men jag kan garantera att du har en jättefin upplevelse framför dig. För mig, som fick min första son med urakut snitt efter 17h arbete i förlossningssalen var det planerade snittet en jättefin revansch för att allt blev så akut den första gången.
Stora varma lycka-till-kramar!!!

Ps. Se inte kuvösen som något otäckt, det är en väldigt bra uppfinning!
 

Artiklar från Familjeliv