Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Att bli med barn igen efter snitt

Skrivet av Emlon
Kanske är det här en dum fråga - men finnst det några rekommendationer om när man kan bli med barn igen efter att ha gjort kejsarsnitt?

Har inte hört något sådant, men undrar ändå lite grann.
Svar på tråden: Att bli med barn igen efter snitt

Nej

Skrivet av  Solstrålen m Elliot 30/7
inte enligt min bm. Så det är bara att köra på ;)
 

Ett år..

Skrivet av  mej79
har jag hört. Så att livmodern ska läka riktigt. Men alla säger så olika så det är bäst du frågar din bm.
 

Vad jag har hört

Skrivet av  Siv m. David 030813
är att om man vill föda vaginalt nästa gång så ska man helst vänta ett år innan man blir gravid igen. Det är tydliggen så att det tar såpass lång tid att läka ordentligt.

Annars är det bara att sätta igång.
 

Vi fick veta

Skrivet av  Lin med Ellen 030415 & Pyret bf 8/8
att det är okej att bli gravid när som helst efter snittet. Jag blev gravid bara 7 månader efter och har inte fått höra något om att det skulle vara för tidigt, tvärt om!
 

Inte vad jag har hört..

Skrivet av  Pilla med 3 snitt o lilla fyran bf 4/5
.. av läkarna. Jag är snittad med bikinisnitt 3 gånger, andra gången med komplikationer efter. För mig var det bara att köra i gång då jag kände mig känslomässigt redo. Det är tydligen lite olika beroende på situation och läkare. Men generellt är det väl bara att köra i gång.
 

Min läkare sa

Skrivet av  KATJA m.Noel
att det bara var att "köra på".
Så jag har 12,5 månad mellan mina två första barn, 17 månader mellan tvåan och trean. osv
 

Tack för svar!

Skrivet av  Emlon
Nu fick jag veta lite mer kände jag. Jag kan ju också prata med barnmorskan, men föräldranätet är ett bra sätt att få flera perspektiv på saker och ting.

Tack allihopa!
 

Artiklar från Familjeliv