Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Arg!!!

Skrivet av Snofslan
Fick en baby i slutet av november. Han kom lite för tidigt och föddes utan dramatik med akut snitt mitt i natten. Maken var hemma med syskonen så jag var ensam på sjukhuset. När jag vaknade ur narkosen på uppvaket frågade jag efter sonen som flyttats till neonatalavd. Eftersom jag är äldre o inte gjort fostervattensprov o eftersom jag redan har ett barn med funktionshinder var jag orolig över att han skulle ha något "fel", så jag frågade om han var frisk men fick bara ett "Vet inte" till svar.
Efter två timmar flyttades jag till bb. Inte heller de visste om han var frisk, och de bemödade sig inte heller att ringa neo o fråga hur han mådde. Timmarna gick o det fanns ingen som kunde föra mig till neo för att träffa sonen. Inte förrän åtta på morgonen sex timmar efter födseln fick jag komma till neo o träffa sonen som mådde bra o var frisk.

Ju mer jag tänker på att jag inte fick träffa sonen förrän han var sex timmar och på hur nonchalant personalen var som inte kunde ta reda på hur han mådde desto mer irriterad o arg blir jag. Grrrrrrr
Svar på tråden: Arg!!!

Jag vet hur du känner!

Skrivet av  Lin med Ellen 030415 & Pyret bf 8/8
Min dotter föddes i våras med urakut snitt (jag var sövd) och när jag vaknade fick jag reda på att hon mådde bra. En stund senare kom min man och berättade att hon var sjuk och låg på Neointensiven. Snacka om chock! Jag vaknade ganska snabbt efter snittet och sedan följde många långa timmar av väntan. Först fick jag reda på att jag kanske kunde få träffa henne på väg ner från uppvaket till fölossningen, det gick inte. Sen skulle jag få komma in till henne senast om en timme, en timme gick och vi hörde inget från Neo. Personalen från förlossningen gjorde ingenting (ja, de sa att de ringde in till Neo emellanåt, men de berättade inget för oss), vi var tvugna och ringa efter dem och tjata. Vi fick inte reda på nånting. Till sist, efter sex timmar fick jag komma in och titta som hastigast på min dotter.
Det är inte roligt att ha missat den första tiden, och jag förstår att du känner dig upprörd över det! Har du fått någon förklaring till varför det blev så?

Kram,
Caroline
 

Förstår dig...

Skrivet av  Annica
..det måste varit hemskt! Har oxå snittats tidigt (31+5) och legat på uppvak och funderat över om bebisen levde eller ej (även om jag hörde honom "pipa" när han plockades ur magen). Min man var med och kom efter ett tag med ett foto på sonen - det var hur mycket värt som helst. Efter ett par timmar fick jag åka säng direkt till Neo för att titta på honom och sen vidare till förlossning/BB. Nästa morgon ringde sköterskan från Neo och sa att lillen saknar sin mamma - ett litet telefonsamtal som betytt så oerhört mycket för mig - då fattade jag att jag var mamma...
Usch, förstår att du är arg! Hoppas du har berättat hur du kände det för dom på BB - och du - det är ok att vara ledsen oxå. Det är nästan så det kommer en tår.... Så skönt att sonen är frisk. Kram från mig. /Annica
 

Jag tycker att du skall..

Skrivet av  Pilla med 3 snitt o lilla fyran bf 4/5
.. lämna in en anmälan på detta. Nu vet jag inte vad ert sjukhus har för policy generellt, men det är ju allmänt välkänt att mamma och barn mår bäst av att få ses så fort som möjligt efter förlossningen. Om de inte har en bra anledning till varför de gjort på detta sätt (medicinsk för sonen isf) borde de verkligen ta sig en koll över hur saker och ting fungerar. Särskilt som du med ett barn med funktionshinder självklart är extra orolig då de inte lämnar ett besked. Dåligt av sjukhuset. Hoppas att ni har fått mycket tid tillsammans nu iaf!
 

Usch!

Skrivet av  Mama-Kriti
Så dålig info, kommunikation och dåligt bemötande är inte ok. Prata med patientombudsmannen i första hand, sen kan du gå vidare via dem.

Jag har varit med och kört nysnittade mammor till neo, det behöver inte vara som du beskriver. Stackare!!!!
 

Artiklar från Familjeliv