Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Alltså jag måste bara fråga..

Skrivet av Inte helt anonym kanske ;O)
Jag blev plötsligt så irriterad. (Grav.hormonerna slår till lite då och då! ;O))

Jag skall göra mitt fjärde snitt. Enligt min bm finns det _ingen_ läkare som rekomenderar fler är fyra snitt. (Inte riktigt korrekt enl. läkarna jag talat med eftersom det är individuellt.) Det tog hon upp förra besöket. (Och jag brättade vad läkarna sagt till mig.) Detta besök tog hon upp preventivmedel efter förlossningen och ev sterelisering.

Jag upplever detta väldigt tråkigt eftersom hon vet att vi kanske vill ha fler barn i framtiden. Åtminståne är det min stora mardröm att få "barnstopp". Är det fler som fått diskutera preventivmedel redan i v 25?

När jag dessutom hör om er som haft livmoderväggar som "bättrat på sig" med tiden mm mm blir jag väldigt ledsen. (Glad för er alltså. *S*) Det känns som om min bm vill styra mig till att göra en strelisering i samband med nästa snitt trots att det kanske inte är nödvändigt enl. läkarna. Visst är det bra att saken diskuteras, men jag känner mig lite kränkt eftersom det känns som om det är mest detta fokus ligger på nu. Så nu känner jag att jag är inte intresserad av diskusionen annat än med läkarna. Dessutom vet hon att jag är mån om min och bebisens hälsa och att jag följer läkarråden. Då känns det nästan lite "fult" att hon är så "på" om något läkarna säger något helt annat om.

Finns det någon mer som varit med om detta fenomen. Någon annan som känner att bm inte vill att ni skall ha fler barn?


Många förstår nog vem jag är och det är ingen hemlighet, men jag är anonym nu ändå för att inte hänga ut min bm osv.
Svar på tråden: Alltså jag måste bara fråga..

Saxar in från

Skrivet av  ulrica & hugo
http://www.obst.mas.lu.se/perinatal/kkumas/forloss/f_snitt.htm

Hur många kejsarsnitt kan man genomgå?
Någon definitiv gräns går inte att bestämma eftersom läkningsprocessen med ärrbildning, mottaglighet för infektioner etc., varierar och skiljer sig från individ till individ. Författarens rekord är 9 kejsarsnitt hos samma kvinna, men i litteraturen lär det förekomma ett fall med 16 kejsarsnitt.

Generellt kan man säga att det i regel inte är några problem att genomgå tre, fyra eller kanske fem kejsarsnitt. Detta måste dock avgöras från fall till fall och diskuteras med den behandlande läkaren. Ärret i livmodern är inte så elastiskt som livmodervävnaden i övrigt och det finns alltid en liten risk för att ärret brister. Om läkaren vid ett kejsarsnitt ser att livmoderväggen invid ärret är tunn är det direkt olämpligt med en ny graviditet. Är däremot vävnaden väl bibehållen är det oftast inga problem med en ny graviditet och man kan då t.o.m. diskutera vaginal förlossning (se nedan).

--

Det tänker jag tro på. Sedan får framtida Barnmorskor säga vad de vill.
 

Tack!

Skrivet av  Inte helt....
Det är ungefär det där jag hört från läkarna. Fattar inte varför hon är så på mig om sterelisering. Kanske är det för att jag är rädd för det och hon på något sätt vill förbereda mig på att det _kan_ bli så. Men jag känner mig ju bara kränkt på något konstigt vis. :(
 

Men om

Skrivet av  Helene bf 26/5
din läkare säger att du kan föda fler barn så är det väl läkaren som du ska lyssna på. Finns det ingen medicinsk indikation på att snitt skulle vara farligt eller dåligt för dig så är det väl upp till dig att bestämma hur många barn du vill, och har råd, att sätta till världen.
Barnmorskor ska inte vara moralpredikare.
Har du och din man ekonomi nog till 15 barn så får ni väl skaffa det om ni vill.
 

Artiklar från Familjeliv