Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Antibiotika & infektioner

Skrivet av Anna m. W-01 & M-04
Hej! Jag har haft hög feber i ett par dagar och eftersom jag snittades för lite drygt en vecka sedan blev man orolig att det skulle blivit en infektion i magen. Jag var till gyn-läkaren igår och han gjorde gynundersökning och tog urinprov men kunde inte hitta något. Däremot tyckte han att jag var lite rodnad på ena bröstet och sade att det mest troliga var att jag drabbats av en bröstinflammation. Han skrev ut ett recept på Heracillin som jag skall äta i 10 dagar. Det känns lite knepigt att äta penicillin när jag ammar lillan, och jag inte fått någon egentlig diagnos, men jag får väl anta att läkaren vet bäst. Vad är er erfarenhet av antibiotika? Och har någon här haft någon infektion eller inflammation i magen efter snittet, vilka symptom hade ni?
Svar på tråden: Antibiotika & infektioner

Jag fick

Skrivet av  ulrica & hugo
sk barnsängsfeber, och behandlades med två sortes antibiotika, Zinacef och Flagyl samtidigt som jag pumpade mjölk till Hugo. Sedan fick jag en UVI och behandlades då med Trimetoprim samtidigt som jag ammade, och allt detta gick bra.

Jag hann aldrig upptäcka vilka symptom jag hade med anledning av barnsängsfebern, mer än att jag när jag undersöktes var öm över magen. Att de undersökte mig berodde på att de upptäckte att Hugo hade svårt att hålla värmen, och inte fick behålla mat.
 

Fick förebyggande

Skrivet av  Ylva m Fredrik 02
Jag fick antibiotika förebyggande under förlossningen, pga "långvarig vattenavgång". Jag fick det intravenöst, första gången ca 20 timmar efter vattenavgången, sedan några fler gånger (noll koll...). Jag förstår att du gärna skulle slippa att ta det i onödan, men vi får hoppas att det hjälper mot ditt ömma bröst.
 

Fick tre olika sorters antibiotika efter

Skrivet av  Anna K med Flipp + BF 9/9
mitt snitt pga komplikationer (infektion), en intravenös och två olika i tablettform. De skriver inte ut något som är skadligt för bebisen - jag fick fortsätta amma trots megadoserna av antibiotika som jag fick.

Hade faktiskt inga större symptom än en rodnad vid ärret, en sänka som var dålig och feber.