Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ang vändningsförsök å plan snitt m.m.

Skrivet av Li m. Oliwia och liten sätesbebbe om 5v
Jag har fått reda på att mitt lilla hjärta ligger med rumpan nedåt och dessutom i en ovanlig sätesposition med benen rakt upp framför ansiktet, dvs helt konformad och omöjlig nästan att föda naturligt. De kan prova att vända bebben men just min bebis ligger väldigt fel och svårt och de tror inte att det kommer att hjälpa, dessutom kan ju vändningar resultera i katastrofsnitt och DET är något som jag verkligen inte tänker riskera! Så det lutar nog åt ett planerat snitt om några veckor för oss!

Nu är det så att vår familjesituation är lite komplicerad också med vår 4-åring och om pappa följer med mig på snittet så måste vi ta hit farmor från utlandet att bo med flickan under den tiden, så det kommer att bli mkt planerande och pusslande kring detta - därav passar såklart ett plan. snitt allra bäst för oss! Men nu undrar jag om läkarna kan vägra på dagen D (låt säga ifall bebisen vänder sig timmen innan t.ex.) eller om man kan FÅ sitt snitt ändå, oavsett position på bebben. Vad tror ni? Någon som haft ett säte som på snittdagen vänt sig rätt och vad hände då? Op eller inte?

Sen vill jag GÄRNA få tips om bra länkar när det gäller snitt! Vilket slags snitt är att föredra? Bedövningar? Nån som testat olika? Skriv gärna!!!

KRAMAR
Svar på tråden: Ang vändningsförsök å plan snitt m.m.

Jag frågade

Skrivet av  Sophie med Lucas 030317
om just detta och de sa att du får helt bestämma själv om en sådan situation uppstår. Läkaren jag hade på kejsarsnittsamtalet hade varit med om en bebis som i princip vände sig på operationsbordet. De frågade tjejen hur hon ville göra och hon bestämde sig för att fortsätta med snittet, vilket jag tror de också tyckte var bäst eftersom de hade förberett osv. Så har det bestämts snitt och barnet vänder sig så är det upp till dig. Så funkar det i Malmö i alla fall.
 

Artiklar från Familjeliv