Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Angående snitt o risken för blodpropp??

Skrivet av Therese & M-94, L-98, N-00 + snitt 28/7
Kan någon som vet vara snäll och förklara för mig hur vanligt det är med blodpropp efter ett snitt? Finns det statistik över det? Hur vanligt är det med komplikationer för mamman av det allvarligare slaget?
Tyckte att Bm skrämde upp mig mera med sitt "tjat" om blodpropparisken vid snitt på senaste samtalet, och nu känns det jättejobbigt!
Svar på tråden: Angående snitt o risken för blodpropp??

Samma

Skrivet av  Ylva med Tyra 040426
sak hände mig på snittsamtalet då en överläkare försökte skrämma upp mig med blodproppsrisken. Jag har inga siffror, men jag frågade sedan min bm och även på BB vad som skulle hända om man fick en blodpropp efteråt.
Enligt dem så kommer blodproppen rätt så snart efter kejsarsnittet om man får nån så att man är kvar på BB, och då får man medicin mot det. Det var liksom inte nån risk att man skulle dö av det eller så. När de märkte att jag vara orolig för blodpropp så frågade de om jag hade någon i släkten som fått det, men det har jag inte så då är risken ännu mindre.
De tyckte att det var onödigt att jag hade blivit så uppskrämd, så jag fick intrycket att risken inte är så stor.
 

Glömde

Skrivet av  Ylva med Tyra 040426
säja att för att minska risken för propp så vill de att man stiger upp ur sängen helst samma dag, och om man kommer upp normalt och kan vara uppe och gå lite så minskar risken jättemycket. OM man av nån anledning inte kan komma upp ur sängen så får man sprutor mot blodpropp.
De är ju vldigt medvetna om den här risken så de håller nog koll på dig. Oroa dig inte tycker jag!

 

Risk för propp

Skrivet av  Veronica m ängeln Sammy + Smulan i magen
finns även när man föder vaginalt! Själv hade jag inga komplikationer efter mitt snitt, och dessutom så får man ju inte åka hem direkt efter så det är nog inte så farligt som vissa bm säger.
 

Åh, Tack för era svar

Skrivet av  Therese & M-94, L-98, N-00 + snitt 28/7
Kändes skönt att läsa :)
 

Lite siffror

Skrivet av  vicki bf1/9
I en informationsbroschyr som NHS (allmänna sjukvården i England) ger till gravida kvinnor finns följande siffror, ca 4 till 16 av 10000 som kvinnor föder vaginalt får blodpropp. Risken att få blodpropp efter ett snitt är 4 ggr högre än vid vaginal förlossning. Så risken är mycket liten oavsett hur man föder barnet. Mer statistik över andra komplikationer som kan drabba en snittad mamma kan du läsa under följande länk.

http://www.rcog.org.uk/resources/pdf/cs_information_for_pregnant_women.pdf
 

tack snälla!

Skrivet av  Therese & M-94, L-98, N-00 + snitt 28/7
Ska genast läsa lite.
 

Artiklar från Familjeliv