Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Övervikt?

Skrivet av Nissa, Rebecka dec02 + bf 8/10
Har läkarna sagt något till er om riskerna med att vara överviktig vid ett kejsarsnitt? Jag är inte överviktig i normala fall, men förra graviditeten gick jag upp 30 kg och det sa min läkare att han hoppades att jag inte skulle göra denna gång. Påfrestningarna på hjärtat vid en så stor operation som ett kejsarsnitt är skulle man helst inte öka genom att ha för mycket vikt att släpa på.... Men förra gången KUNDE jag itne ens äta godis eller läsk!
Svar på tråden: Övervikt?

Hej Nissa!

Skrivet av  Fortfarande tjockis
Jag var väldigt överviktig nu senast när jag snittades jag vägde långt över 100 kg, det enda som hände var att jag fick ligga på en avd för mammor som kunde komma att få komplikationer efteråt (och det var om såret inte skulle läka bra)- inget annat. Jag frågade men det var ingen fara alls, jag fick dessutom sprutor m blodförtunnande Tromb?? Du behöver som sagt inte oroa dig alls....

Ps nu 2 veckor senare har jag tappat ca 20 kg DS
 

Jag är STOR

Skrivet av  Katja bf 9/9
men det enda som jag fick var blodförtunnande sprutor några dagar (pga spinalhuvudvärk,vilket gjorde mig sängliggande mer än jag ville.)
För att minimera risken för proppar.
 

Ingen...

Skrivet av  Jenny
.. har sagt ett ord om det till mig.
Står dock i journalen att jag var "överviktig" vad det nu heter på "läkarspråk".
Men jag har varit över 100 kg alla mina snitt och jag ska snart snittas för 4:e ggn.
 

min bästa väninna

Skrivet av  anna
är överviktig och gick upp en del ytterligare under graviditeten, ca 20 kg. Jag tror hon vägde över 100 vid födseln. Till henne sade dem att man INTE ville göra kejsarsnitt eftersom riskerna var större när man är överviktig.
Men, det stämmer kanske inte på alla. Hon födde vaginalt och hade det jobbigt. Allt blir nog jobbigare när man har många extra kilon att bära på.
Lycka till
anna

 

Artiklar från Familjeliv