Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Angående rakning i förväg

Skrivet av Nissa, Rebecka dec02 + bf 8/10
För inte så länge sedan var det en stor debatt här om man skulle eller inte skulle raka sig själv i förväg. Jag har precis varit hos min BM och fått information om vad som kommer hända vid mitt planerade snitt. Hon var MYCKET noga med att påpeka att jag absolut INTE skulle raka mig själv innan!!!!!

Anledningen var att när man rakar sig själv så får man lätt små, små sår och/eller infekterade hårsäckar som utgör en infektionsrisk vid snittet! Så man ska alltså inte av hänsyn till personal eller egen prydhet raka sig själv, det är direkt olämpligt!
Svar på tråden: Angående rakning i förväg

Var ju som sagt på...

Skrivet av  Angeliqua *snitt imorgon!!*
min inskrivning idag. Jag fick ett informationshäfte, där i stod det att jag _skulle_ avlägsna mitt hår själv ikväll i samband med den obligatoriska svamptvätts duschen.
Det stod att man skulle använda hårborttagningsmedel _inte_ raka.
Det kanske är olika från sjukhus till sjukhus, men så är det iaf här i Kalmar.
 

Lycka till

Skrivet av  stina
Vill bara säja ...
lycka till imorgon!
Förstår att du är förväntansfull!
Kul att äntligen få ut det lilla barnet i världen!
 

samma på huddinge - ingen rakning

Skrivet av  anna
över huvud taget. Man får en liten kopp med hårborttagningsmedel som man smetar på kvällen innan. Smidigt och bra. Det går inte raka eftersom små sår lätt uppstår och det är inte så bra förstås.
Men det här får man ju veta på inskrivningen...
anna, snitt i aug
 

När..

Skrivet av  Jenny
.. jag gjorde mitt första planerade snitt 2000 fick jag med mig hårborttagningsmedel från bb och inskrivningen. Vid dom 2 senaste snitten har jag inte varit på inskrivning, därav ingen medskickat hårborttagningsmedel ;). Så dom har rakat där dom tyckte det behövdes innan. Uppe på bb innan jag körts ner till op.

Lägg inte för mycket vikt vid sådant, det LÖSER sig!!!!
 

Hårborttagningsmedel...

Skrivet av  Nissa, Rebecka dec02 + bf 8/10
...ger ju inga småsår, så det kan jag förstå att det är OK. På mitt lasarett så vill de på operation inte ens att BB-personalen ska raka, de vill göra det själva. Det viktigaste måste ju vara att göra som rutinerna säger på det lasarett man ska snittas på!
 

två snitt o aldrig rakad

Skrivet av  mandelblomman
iofs var det första snittet ett katastrofsnitt, det andra skulle ha varit ett planerat men blev ett akut pga vattenavgång tre veckor för tidigt.
Men det gick lugnt till o jag fick vänta några timmar innan de snittade mig så visst hade vi hunnit raka, men det gjordes aldrig.
 

Samma hos mig...

Skrivet av  Annika med Nelly och Maya
Jag är också snittad två gånger varav första var katastrofsnitt och andra ett planerat snitt som blev akut pga vattenavgång. Rakad har jag inte blivit någon av gångerna men katastrofsnittet gjordes strax ovanför hårfästet och nästa snitt lades i samma ärr så det är väl därför som det aldrig har blivit av.
 

här med

Skrivet av  •WideUng•
ingen rakning, och mitt snitt var väl halvakut/planerat *s*
 

trimmades

Skrivet av  Nita & André + grodden *snitt*
JAg blev trimmad med trimmer..=)

det var akutsnitt nu vid det planerade så får vi se vad som sägs.
 

en till som blev trimmad ;)

Skrivet av  ¤ Mia & Thilde ¤
vid mitt akutsnitt på MAS!
 

På SÖS

Skrivet av  Mia m Athena00 Cassie01 Simona04
stod det att man skulle raka, kunde man ej så hjälpe dom till när man kom dit! Exakt som det ska vara!!
 

Artiklar från Familjeliv