Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

ALLA akutsnittade, snälla svara på dessa frågor!

Skrivet av Mamma
Jag har blivit akutsnittad, vilket var väldigt traumatiskt. Är gravid igen och vill ha planerat snitt och vara vaken.
Nu säger min läkare att de flesta akutsnitt-patienter ej sövs ner utan får ryggmärgsbedövning...!!???
Jag är alltså rädd för att bli nedsövd, vill vara med och möta mitt antagligen sista barn, så jag får vara med om det.

1. Av vilken anledning blev du akutsnittad?
Berätta gärna lite kort om hur det gick till.

2. Var snittet akut, ur-akut eller katastrofsnitt?

3. Vilken bedövning gjordes eller sövdes du?

4. Hur lång tid senare vaknade du om du blev sövd?

5. Ni som fött barn efter detta; blev det planerat snitt eller födde du vaginalt? Av vilken anledning?


Vore oerhört tacksam om ni ville svara på detta. Skriv gärna så utförsligt som möjligt, berätta gärna mer.
Svar på tråden: ALLA akutsnittade, snälla svara på dessa frågor!

2 olika snitt

Skrivet av  nilla
1. Av vilken anledning blev du akutsnittad?
Berätta gärna lite kort om hur det gick till.
**Blev akutsnittad pga av dålig progress , barnet vägde 5200g
ingen bra upplevelse

2. Var snittet akut, ur-akut eller katastrofsnitt?
**akut

3. Vilken bedövning gjordes eller sövdes du?
**sövdes

4. Hur lång tid senare vaknade du om du blev sövd?
**uj några timara senare , blev iofs väkt då OP var klar men det minns jag ej.

5. Ni som fött barn efter detta; blev det planerat snitt eller födde du vaginalt? Av vilken anledning?
**jag födde vaginalt -94(igångsatt)pga av stort barn då oxå , planerat snitt -99 pga av stort barn (de trodde 4700-5700g) Den bästa förlossningen
Vill du läsa mer om mitt planerade snitt kolla in på http://home1.pp.sbbs.se/sellis/


 

Akutsnittet

Skrivet av  Juni
ifjol gjordes när man upptäckte att den ena av våra tvillingar hade dött i magen. Det var i början av v38 så graviditeten var fullgången. Eftersom ena barnet dött fanns en risk att den andra pojken inte heller skulle klara sig vilket ledde till akutsnitt.
Jag fick bedövning i ryggen och var alltså vaken. Snittet gick bra. Jag hade tänkt föda vaginalt som jag gjorde med äldsta barnet, men pga det som hände var snitt det bästa. Jag väntar barn igen i januari, då bl
ir det planerat snitt. Ifjol tvekade jag länge mellan snitt eller inte eftersom min egen tvillingsyster dog i samband med förlossningen. Ett snitt ifol hade räddat vår kille som dog bara något dygn tidigare, men det kunde ju ingen veta. Jag anklagar varken mig själv eller någon annan, men den här gången tänker jag inte fundera. Jag vill ha snitt, det beror på att vår pojke dog men jag vet förnuftsmässigt att det inte har något med denna graviditet att göra.
 

Mina svar

Skrivet av  Mallan
1. Jag blev akutsnittad pga dålig progress och primär värksvaghet.

2. Snittet var akut, men det var ingen fara för varken mig eller barnet. Från det att beslut om snitt togs tills han var ute tog det ca 2 timmar.

3. Jag fick spinalbedövning.

5. Denna gång hade jag tänkt föda vaginalt men ju längre graviditeten gick desto mer orolig blev jag att nästa förlossning skulle sluta likadant. Kom överens med specialmödravården om att om förlossningen inte kom igång av sig själv, med värkar, så skulle jag få en tid för snitt. Så 18 dagar över tiden, utan tillstymmelse till värkar, så snittades jag planerat. Var vaken, fick barnet till mig på en gång och åkte hem efter 3 dagar.
 

långt! /primär värksvaghet

Skrivet av  Cilla
Hej!
Oj en till med primär värksvaghet! Och jag som har letat ;-) Blev snittad efter att ha läckt fostervatten i nästan en vecka men inte fått några egna värkar. Gick över tiden 10 dagar. Eftersom min flicka mådde så bra i magen fick vi försöka sätta igång förlossningen med tabletter och dropp i flera dagar eftersom jag så gärna ville föda vaginalt. Nu blev det tillslut "akut/planerat snitt" (de planerade ju för snitt redan när vi kom in men som sagt vi fick försöka vanligt först) Undrar rätt mycket över hur det blir nästa gång. Mallan du får gärna mila mig och berätta!
Men jag var vaken vid snittet och det var en fin upplevelse. Det enda "jobbiga" vara att det blev ett missförstånd efteråt så jag fick ligga på uppvaket i två timmar ensam medan pappan och babyn väntade nere på förlossningen. det var de två värsta timmarna på hela tiden, att ligga där "förlamad" och veta att ens barn fanns nånstans på sjukhuset och inte kunna gå till henne...men jag ska ju inte klaga det kunde ju ha gått mycket mycket värre....
 

Mina svar

Skrivet av  Malin
Jag blev akutsnittad i juli 98. Min son låg i säte och ville komma ut med fötterna först.
Jag blev sövd. Och jag vaknade upp efter ca 1,5 timme. (Mådde prima.)
Jag har sedan dess fått en son till i mars i år, vaginalt.
 

mina svar!

Skrivet av  Linda & Tova 000304
* Hade värkar i 30 timmar, öppnades bara 6 cm och blev sen tillfrågad om jag kunde gå med på ett snitt och jag tackade överlyckligt ja att det vill jag verkligen.De frågade också om jag ville vara sövd eller vaken och jag sa att jag ville bli sövd!
Hon kom knappt ut genom snittet så de fick trycka rätt kraftigt på min mage( en sköterska fick träningsvärk i armarna)har de sagt efteråt.
Min "lilla" bebis vägde 4814 g och var 55 cm lång med ett huvudomfång på 40 cm,hon hade legat snett med sitt stora huvud så hon satt fastkilad och trängde inte ner i bäckenet.

* akut snitt kallade skrev de i mina papper att det var.

* jag blev väckt ca 5 timmar efter jag blivit sövd men var då så himla trött att jag somnade om och sov ca en halvtimme till och de rullade då ner mig till henne där hon låg i sin kuvös på avd 10 pga av syrebristen hon hade i 6 min.

*Har ej fött barn efter henne men jag vill hemskt gärna ha ett planerat snitt nästa gång det blir dags för en bebis till.(helst väldigt snart *S*)
 

Mina akutsnitt...igen...

Skrivet av  Neaten
Hej!
Jag har skrivit _många_ gånger om mina akutsnitt här på fN, så här är min historia igen, denna gång uppspaltad i svarsform:

1. Av vilken anledning blev du akutsnittad?
Berätta gärna lite kort om hur det gick till.

# februari -98 föddes min flicka. Efter vattenavgång, några timmars värkarbete (+dropp), dålig progress, primär värksvaghet, blev hennes hjärtljud mycket dåliga. Hon skrek dock meddetsamma hon kom ur magen.
19 månader senare föddes hennes lillebror. Det blev snitt efter att ha varit vaken nästan 2 dygn, jag hade återigen dålig progress, sekundär värksvaghet denna gång, man försökte få ut honom med hjälp av yttre tryck, därefter sugklocka sedan tång.

2. Var snittet akut, ur-akut eller katastrofsnitt?

#tja akutsnitt står det, kanske de inte använder sig av andra benämningar än akut/planerat snitt där jag fött? Första gången tog det kanske 15 minuter innan barnet var ute, andra gången blev jag sövd ca. en minut efter att läkaren sagt att det inte gick (var på op-rum)

3. Vilken bedövning gjordes eller sövdes du?

#Första gången spinalbedövning, var alltså vaken.
Andra gången sövd, det gjorde så O N T med tångförsöket och efteråt, att det var en välsignelse att få glida bort, jag hade inte kunnat kooperera om de skule ha försökt lägga spinalbedövning. Tyvärr.

4. Hur lång tid senare vaknade du om du blev sövd?

#Var klar i huvudet ca tre timmar efter att barnet var ute.

5. Ni som fött barn efter detta; blev det planerat snitt eller födde du vaginalt? Av vilken anledning?

#Under min andra graviditet funderade jag mycket på om jag skulle försöka föda vaginalt ytterligare en gång. Jag visste ju att föda barn med kejsarsnitt var underbart (det var så det kändes efter första snittet).
Är diabetiker och det gör att man lättare drabbas av värksvaghet... frågade mycket på SpecMVC men i efterhand har jag fått reda på att mina frågor tolkades som att jag var angelägen om att få föda vaginalt. Har för någon vecka sedan läst här på fN att endast 5% av kvinnor med diabetes som fött med kejsarsnitt går i land med en vaginal förlossning. varför trodde de att jag tillhörde dem? jag som haft diabetes i nästan 30 år? Hade jag haft en aning om att mina odds var så låga skulle jag a l d r i g ha gått med på något annat än planerat snitt, speciellt nu när jag vet hur vidrigt det kan bli när det urartar och blir precis som man inte ville att det skulle bli. Och jag som till och med tänkt att jag är en sådan som är lätt att göra nöjd!
När jag kom in på BB till andra förlossningen beslutades det, att morgonen efter skulle det bli snitt om progressen inte var god, babyn var ganska stor och låg med huvudet på ett ogynnsamt sätt. men läkarteamet som jag träffade morgonen efter en natt med pinvärkar, tyckte att jag skulle "ta chansen att få den enorma förmånen att föda vaginalt" och skickade hem mig (Jag hade kunnat sagt gör "kejsarsnitt nu"! men gjorde det inte.... och sluppit allt elände som kom sen.) Vi hade då alltså valmöjlighet men nu i efterhand kan jag inte fatta varför de rev upp det beslut som tagits kvällen innan som vi var nöjda med...




 

akut

Skrivet av  augusti 99
1=igångsättning som inte ville fungera ,vart snittad efter 2 dygn det kallas ju akut men jag visste om det cirka 12 timmar innan och var hur lungt som helst ,nästa barn blir också ett snitt om jag får välja.
2= akut
3=ryggmärgsbedövning helt ok
4= var vaken
5=Vill snittas vid nästa bäbis
 

Mina svar...

Skrivet av  Lilla Pu
1. Blev akutsnittad pga dålig progress och befarad syrebrist hos barnet. Det tog 14 minuter från beslut togs tills sonen var ute ur magen och då var han initialt helt slapp (apgar 6/9/10)

2. Snittet var akut men jag blev medellinjesnittad pga stort barn och att han låg så långt ner. Med facit på hand var det helt rätt beslut, de fick nämligen bända ganska bra för att få ut honom...).

3. Jag var sövd. Jag kunde fått vara vaken, det sa de iaf precis innan jag skulle t operationen men jag bad att bli sövd, tyckte att drygt 16h värkar var nog och var dessutom lite orolig för att bedövningen inte skulle ta. Hade stå-upp epidural sedan 6h tillbaka.

4. Vet inte hur länge jag "sov", minns att maken mötte mig utanför op-rummet och log och sa att det gått bra, att "Krabaten" mådde bra. Kom upp på avdelningen igen ca 4h efter snittet och då fick jag träffa sonen för första gången.

5. Har inte fött barn efter detta (sonen född mars 2000).
 

Medellinjessnitt???

Skrivet av  Nina
Vad är det? Själv T-snittad och måste snittas om jag törs skaffa fler barn. Får du föda vaginalt om du vill?
 

Från naveln och nedåt...

Skrivet av  Lilla Pu
endast och inget liggande bikinisnitt. Direkt efter snittet lät det som om det skulle kunna gå att föda vaginalt nästa gång men nu har jag sett här på fN att någon skrev att man inte fick föda vaginalt sedan så nu vet jag inte vad jag ska tro. Ska fråga min läkare på onsdag vad hon tror så kan jag meddela detta här så kanske vi blir klokare?!
 

Mitt akutsnitt.

Skrivet av  Caroline
1.Jag blev akutsnittad pga abnorm bjudning, pojken kom med pannan före, dålig progress, snabbt sjunkande hjärtljud. Hade legat i värkar i 1 dygn o när beslut om snitt togs var jag öppen 8 cm.
2. Akut
3.Spinalbedövning, vaken.
4.-
5. Nästa barn vill jag föda vaginalt. Kände att jag blev snuvad på mållinjen. Men drar det ut lika mycket på tiden o liknar min första förlossning vill jag ha ett "kontrakt" på att de snittar lite tidigare.
 

ett katastrof och ett akut

Skrivet av  L
mitt första blev ett sk katastrofsnitt, då hjärtljudet slutade helt, från en sekund till en annan.
Det var en från början normal förlossning och jag var öppen 8 cm då det inträffade.
Tre minuter efter larmet, så var min flicka ute och hon mådde förhållandevis bra.
Jag blev sövd, blir man alltid vid katastrof eller urakuta, men som din läkare sa, långt i från alltid vid "vanligt akuta".
Minns inte hur länge jag var sövd, kanske vaknade jag efter en timme sisådär och mådde rätt bra fort!

barn nr2 skulle ha blivit ett planerat snitt, men lilleman ville ut en vecka innan det utsatta datumet, så det blev ett akutsnitt som var mycket lugnt och odramatiskt.
Att jag fick snitt nr två beviljat var för att man upptäckt att min förlossningskanal var sned och en skiljevägg fanns också i livmodern, så det är för stora risker med att föda vaginalt.
 

Två akutsnitt

Skrivet av  Nina
1. Bägge gångerna har hjärtljuden gått ned hos barnen, en liten förklaring längre ned på snacket
2. första akut, andra kunde ha väntat till nästa dag, men jag krävde snitt samma kväll
3. vaken första, hade redan EDA innan snittbeslut togs. Försökte vara vaken andra, men EDAn hade inte tagit så bra, så jag fick sövas
4. inte en aning, någon timma
5. Hade snittskräck innan första akutsnitt -95. Aurorasamtal och vaginal förl. -97. Tyvärr ett till akutsntt i år.

Du kan ju alltid vara vaken tills barnet är ute, om du sedan tycker att det är jobbigt att sys ihop, kan du be att få bli sövd då. Men om du blir snittad i fullgången tid så är det nog bra att försöka vara vaken, du får ditt barn till dig fortare då. Hoppas att du får ditt vakna snitt!
 

Akutsnitt

Skrivet av  Katta
Jag blev akutsnittat 990722 efter 26 timmars värkar. Jag trodde i många månader att det var mina böner på hjälp som gjorde att jag blev snittat. Men det visade sig att min livmoder var trött och att min dotters hjärtljud gick ner.
När det beslutades att jag skulle snittas så ville de att jag skulle vara vaken och att de skulle förstärka epiduralen. Men eftersom jag hade haft värkstormar i 1 timma och de inte lyckades slå ut värkarbetet så vågade jag inte lita på att de skulle lyckas med epiduralen. Så jag krävde att få bli sövd, vilket jag blev efter lång diskussion. Jag fick ett bikinisnitt och jag är glad att jag sov under snittet eftersom det blev komplikationer. Min dotter hade kommit så långt ner att hon i stort sett satt fast. Jag sprack invändigt och förlorade 1 liter blod och det tog en timma att sy ihop mig. Det finns en bild på mig när jag kommer ut från operationen och där ser jag vaken ut, men jag har inget minne av det. Jag har inget minne av hur lång tid det tog innan jag vaknade men jag minns att jag frös så jag skakade.
Jag har mått väldigt dåligt av den här kaotiska förlossningen och kännt mig som en urusel kvinna som inte ens kunde föda mitt barn. Nu har jag distans till det hela efter terapi och efter kontakt med andra snittade mammor. Jag måste rekommendera kejsarsnitts listan "kejsarinnor" Sök på det ordet och så kan du anmäla dig till listan. Där får du möta många kvinnor med samma erfarenhet.
Kramar
 

Akutsnittad och planerat snitt-vaket

Skrivet av  Louise,Abbe hb-98 & Cornelius 23/9-00
1. Av vilken anledning blev du akutsnittad?
Berätta gärna lite kort om hur det gick till.
***Mitt forsta barn hade inga egna varkar sa de satt igang dem eftersom vattnet gatt. Gick med varkar varannan minut i 4timmar, kunde varken sitta eller ligga ner bara "hanga" runt min mans hals. Dax for forlossning, min lakare fragde "vill du krysta"... men det enda jag kande var hur ont jag hade i mina ben eftersom gynstolen jag blev placerad i hade ett sant otroligt mellanrum mellan knanen att man skulle behovt kunna ga ner i spagat!!! Jag kunde inte krysta, ville krakas och mitt i det sa blev bebbens hjartljud svagare och svagare sa -ut med min man, och sa blev jag sovd och snittad.

2. Var snittet akut, ur-akut eller katastrofsnitt?
*****Vad ar det for skillnad?
3. Vilken bedövning gjordes eller sövdes du?
*****Sovdes den gangen som sagt
4. Hur lång tid senare vaknade du om du blev sövd?
*****2timmar, tror jag.
5. Ni som fött barn efter detta; blev det planerat snitt eller födde du vaginalt? Av
vilken anledning?
Planerat snitt, eftersom min lakare varnande mej: Vill du prova att foda vaginalt sa kan du, men antagligen kommer du fa ga igenom det samma annu en gang", nu efterat angrar jag mej, skulle ha forsokt iallafall!
 

Artiklar från Familjeliv