Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Någon med partiell sfinkter reptur som...

Skrivet av Jessi med Joel 02 + bf 16/9
gjort kejsarsnitt?
Fick pertiell sfinkter vid första förlossningen. Nu är det snack om det blir kejsarsnitt eller inte.
Någon som valt att göra snitt efter bara partiell, ej total sfinkter?
Som vill berätta mer vad läkarna sa och så?
Svar på tråden: Någon med partiell sfinkter reptur som...

Lika nyfiken jag..

Skrivet av  Amy
eftersom jag fick partiell sfinkter ruptur -01 när jag fick sonen. Jag fick efter den förlossningen viss förlossningsskräck och har därför gått i aurora-samtal med en barnmorska. Nästa vecka ska jag träffa läkaren och så får vi diskutera oss fram till snitt eller inte. Jag vill nog ha snitt dels pga min rädsla och dels pga att jag är rädd att få liknande problem av min sfinkter ruptur som jag fick förra gången eller värre! Kunde då inte göra nr 2 på toa i ca 4 månader utan mycket starka smärtstillande som jag kände mig helt drogad av.. Så som sagt jag är också intresserad av vad du kan få för svar..
 

Har inte gjort snitt än men

Skrivet av  Nervis
har valt att snittas denna gång efter min ruptur (har skrivit ett inlägg längre ner, "snittsamtal"). Orsaken till att jag vill snittas denna gång är att jag tyvärr har fått besvär av min ruptur. Fick bristningar av 3:e och 4:e graden, alltså inte riktigt hela sfinktern men mer än halva strök med.
Ska till sjukhuset om två veckor, får se vad läkaren säger...

Hälsningar
Nervis
 

Jag hade total...

Skrivet av  Jenny bf april 2005
Jag hade total sfinkterruptur vid förstra förlossningen och ska på inskrivning nu i veckan.... Jag är skitnervös och hoppas bara på det bästa ang. att ta upp att jag vill ha snitt.

Jag har ingen aning om vad läkarna kan säga, varken för min eller din del.

Men vill du ha snitt så borde du ju ha samma "chans" som någon med total sfinkterruptur kan man tycka, det är ju ändå samma typ av skada och samma risker om man får en likadan bristning igen (svårt att laga en gång till).

Hör gärna av dig när du haft ditt samtal...
 

Jag har

Skrivet av  Ankan
Jag fick en rutur till minst 85% 1998. -01 fick jag mitt andra barn med planerat snitt. Det var ingen självklarhet att få det. Jag stod på mig och sa att jag var ine beredd att riskera att få mer problem igen ( ONT vid samlag, gasläckage). Eftersom det inte finns någon garanti att den gamla skadan inte går upp eller förvärras kändes det helt orimligt att vaginalförlösas.
Snittet gick otroligt bra, jag upplever det värre att gå till tandläkaren. Jag hade betydligt mindre ont efter snittet än efter första förlossningen. dessutom var känslan stor av att känna mig hel på ett helt annat sätt än tidigare förlossning. Stå på Er och kräv ett snitt! En del kliniker erbjuder automatiskt snitt vid en total ruptur och snitt efter samtal vid partiell. Jag tror att det handlar om att vara jäkligt bestämd i sin åsikt och framhäva att man inte vill riskera sitt underliv i ett längre perspektiv heller.
Lycka till
 

Nu har jag fått en snitt-tid!!

Skrivet av  Jessi med Joel 02 + bf 16/9
Jag har pratat med en förlossningsläkare, för andra gången nu. Och hon tyckte inte jag skulle riskera att gå över tiden, och få ett stort barn. Så hon rekommenderade absolut kejsarsnitt till mig. Däremot sa hon att om det startar innan det, dvs då barnet fortfarande är litet så var det okej att föda vaginalt. Men det står i journalen att förlossningen måste vara normal. Blir det värksvaghet, problem eller att det drar ut på tiden så skulle det bli snitt iallafall. Hon ville inte riskera sugklocka.

Nu känns allt bra. Hoppas snittet kommer att gå bra.
Men som sagt det var inget svårt att få kejsarsnitt, hon tyckte ju att jag skulle ta det, och jag har "bara" partiell sfinkter
 

Aha!

Skrivet av  Amy m Gustav 0112 & bf 041022
Grattis - för det var väl vad du ville va? Jag ska träffa min läkare 8/9 och jag hoppas få samma besked där. Trots "bara" partiell sfinkter ruptur - vilket dock räckte för mig för att få förlossningsskräck!

Vad vägde din son? Min vägde 4416 g och hade hvd-mått 39. Det var sugklocka då.

Stort lycka till - snart är din bebis hos dig!

hälsningar
 

4050 gram..

Skrivet av  Jessi med Joel 02 + bf 16/9
... vägde min pojk. Huvudmåttet var bara 33 cm. Men det var yttre tryck och forcerad krystning i gynläge som gjorde det tror jag, plus att det gick snabbt.

Ja, snart kommer lille bebisen!
Och lycka till du med!