Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Lillith 76

Skrivet av Mimmi!
Jag ringde Växjö sjukhus och fick prata med en läk på bb.
Hon sa att har man gjort 1-2-3-4 snitt och sen vill föda vaginalt så går det utmärkt.

Det var INTE alls så att efter 2 snitt så rekomenderas att avstå från vag förlossning, hon sa att den som sa så måste ha missuppfattad det hela!!

Och det var inte alls olika från sjukhus till sjukhus!!

Jag har ringt flera sjuhus och alla säger samma sak, att efter snitt så går det att föda vaginalt om patienten inte är för trång över bäckenet, då går det ju ialla fall inte att föda vaginalt.
Svar på tråden: Lillith 76

Det är nog olika från

Skrivet av  Ango - 3 snitt
läkare till läkare vad de rekommenderar (oavsett vad de sade på Växjö lasarett).
Jag snittades för tredje gången för 1 månad sedan och den läkare jag pratade med sade att jag inte fick försöka föda vaginalt (såvida jag inte tvärvägrade att snittas då) pga att man inte vet om jag kan föda vaginalt eller ej. Hade jag däremot haft minst en vaginal förlossning i bagaget så hade detvarit en annan sak eftersom man då VET att jag kan föda vaginalt.
Mitt enda försök till vaginal förlossning slutade med akutsnitt så för min del fanns bara snitt som alternativ den här gången, och kommande gånger (OM jag nu inte hade fått bebisstopp)!

Kramisar
 

Bra att höra

Skrivet av  Jejja (3 snitt)
tycker jag! Jag trodde ett tag att det bara var jag som fått höra att det var ok att föda vaginalt efter 2 snitt.

Själv har jag gjort 3 snitt, och skulle mycket väl kunna tänka mig en vaginal förlossning om det skulle bli aktuellt någon gång i framtiden. Förutsatt att jag får ok av läkarna . Jag har inte ens fått chansen att prova och det sörjer jag lite.

/ Jejja med tre mycket olika snitt i bagaget.
(1:an katastrofsnitt i v.31 pga svår pre-eklampsi, 2:an akut snitt i v.42 pga en misslyckad igångsättning som bara stressade barnet och inte satte igång någon förlossning alls, och 3:an planerat snitt (fel läge och vändning gjordes ej)
 

hej

Skrivet av  en som fått upp hoppet
jag skulle vilja prova vag efter 2 snitt men vet inte om jag får eller ens om jag törs. Men blir så glad då jag läser att du inte fick domen 2 snitt alltid snitt. För så sa dom till mig, att på det här sjukhuset gäller det.

Jag VILL försöka om 4-5 år och hoppas innerligt att de har ändrat sig på "mitt" sjukhus ang detta då.

Men vågar man det? Hade du alltså vågat det ifall din förlossning startat av sig själv?
 

Hej själv!

Skrivet av  Jejja (3 snitt)
Det är inte lätt att svara på om man vågar föda vag efter 2 snitt eller inte.

Jag kände mig ganska stark i mitt beslut att föda vaginalt denna gång OM förlossningen kom igång av sig själv. (Jag hade i och för sig knappt någon ärrvävnad på livmodern när jag snittades andra gången, och när de öppnade mig nu tredje gången så såg det jättefint ut. De sa att det knappt syntes att jag var snittad två gånger tidigare.)

I och med av min läkare inte direkt avrådde mig utan tvärtom var stödjande så vågade jag. Nu blev det ju inte så, och jag kanske hade känt annorlunda om jag låg med värkar, vem vet? Men jag tror absolut att jag skulle ha vågat försöka efter två snitt! Men absolut ingen igångsättning!!!

Jag skulle gärna försöka efter tre snitt också, men vid en ev graviditet så får jag nog ta ett snack med min läkare igen. Kanske jag tar ett annat beslut då.
 

Tror att det är olika bud...

Skrivet av  Tea m Tös 0211 & Påg 0312
...från olika läkare. Till mig har de definitivt sagt att jag INTE får föda vaginalt nu när jag gjort två snitt och det sa det innan de såg hur dålig min livmoder var. Det står klart och tydligt i journalen också.

Efter första snittet fick jag veta att det inte skulle vara någon fara att föda vaginalt. Jag är dock evigt tacksam att det blev planerat snitt då min livmoder var helt bristfärdig. Gamla ärret hade inte töjt sig utan bara tunnats ut. Har skrivit mer detaljerat i andra trådar.

Rupturer sker trots allt även om det är ovanligt och något måste ju ligga bakom de läkares uttalanden som avråder vaginalt efter två snitt?

Det är synd att det inte finns klara direktiv inom läkarkåren i sådana här viktiga frågor utan att enskilda läkare tar ställning utifrån eget tyckande. Nej, fram för fler vetenskapliga undersökningar och klara direktiv!



 

Konstigt att min läkare sagt så

Skrivet av  Lillith76 (Linda m. Tova, Loke & Viggo)
till mig då...??
Hon sa även att de bara rekomenderade 3 snitt när jag vart gravid med Loke.
Så då vore det ju konstigt om man plötsligt fick föda vaginalt därefter???
Men men...jag hade väl bara en korkad läkare då?

jag är ingen expert, jag har bara lyssnat på vad läkarna sagt under mina tre graviditeter.
 

Vore trevlig och höra med

Skrivet av  Lillith76 (Linda m. Tova, Loke & Viggo)
om nån verkligen fött vaginalt efter 2-3 snitt här på växjö förlossning som inte slutat med akut eller katastrof snitt...vore väldigt intressant och höra.
 

Även min barnmorska

Skrivet av  Lillith76 (Linda m. Tova, Loke & Viggo)
sa att när jag väntade viggo...."ja du har ju gjort två snitt så det är ju inget snack om saken att det blir det även denna gång"
 

Ja...

Skrivet av  Tea m Tös 0211 & Påg 0312
...jag har llite svårt att förstå den här debatten egentligen. Varför är en del så emot att ta det säkra före det osäkra? Klart att det GÅR att försöka föda vaginalt efter 1,2,3 snitt men med betydligt ökade risker för varje gång enligt vad jag erfarit och läst. Det är nog det vissa läkare "glömmer" att berätta, de stannar vid att det GÅR att påbörja vaginalt men inte hur illa det kan sluta.

Många med mig har berättat om erfarenheter kring det här, en del har fått barnförbud och några har mist sitt barn till följd av ruptur. Hade hänt mig om jag provat vaginalt andra gången...
 

Fått samma svar

Skrivet av  Nanna m Jonna 9908 o Tilda 0201
När det skulle bestämmas hur Tilda skulle födas så sa läkaren till mig (på Växjö sjukhus då) att om jag snittas igen så blir det snitt igen om vi skulle få fler barn. De anser att riskerna är för stora för en vaginal förlossning. Iofs är det ju hela 2½ år sedan nu :-)
 

Inte i Umeå

Skrivet av  Nina med fyran
Efter två kejsarsnitt vill de snitta även i fortsättningen. Min bm på spec kände till ett fall där mamman ville föda vaginalt efter två snitt, men det slutade ändå i akut snitt.

Det _är_ alltså olika mellan olika sjukhus, så illa är det. Jag har själv två akutsnitt(första och tredje), en vaginal förlossning(tvåan) och ett planerat snitt(fyran).
 

nä min läkare sa mycket tydligt

Skrivet av  mandelblomman
att väljer du snitt nu gång nummer två så kan du inte föda vaginalt efter det.
Förvisso finns det kvinnor som velat prova och det kan gå bra, men det är inget som min läkare ställer sig bakom.
 

Mina erfarenheter från Lund och Kristianstad

Skrivet av  Stina m Oskar -01, Ella -02 & Zumo V22+6
på båda ställen har mer än en läkare sagt att efter 2 snitt är det alltid snitt (om man vill föda vaginalt efter 2 snitt får man strida för det).
Bla har överläkaren på spec MVC i Lund sagt att efter 2 snitt blir det alltid snitt.
 

Stämmer inte här inte (5 kejsarsnitt)

Skrivet av  Helena m 5 snitt
Har fött 5 barn med snitt. När jag väntade 3;e så ville jag ABSOLUT föda vaginalt jag tjatade och tjatade men dom vägrade. Efter 1 snitt får man föda vaginalt men efter 2 är risken för stor att snittet går upp under förlossningen sa dom. Jag pratade med ett flertal läkare och alla sa samma. Tror inte heller att lassarettet skulle valt att göra kejsarnsitt både 3;e, 4;e och 5:e gången om det hade varit tillåtet att föda vaginalt eftersom ett kejsarnsitt kostar SÅÅ mycket mer än en vanlig förlossning.
 

Artiklar från Familjeliv