Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Fråga

Skrivet av Lena bf 12/10
Någon här som blivit snittad pga säte? Vill väldigt gärna höra om det. Är själv i v 35 och babyn ligger med rumpan ner. Känner instinktivt motstånd mot vändningsförsök. Det är mitt fjärde barn. Inte snittad innan.
Svar på tråden: Fråga

snittad med första

Skrivet av  K & C
Jag snittades för 10 månader sedan pga sätesbjudning. Det var mitt första barn och snitt var nog bland det sista jag ville, så för mig var det väldigt viktigt att ha försökt allt för att undvika snitt. Så jag gjorde vändningsförsök och när det inte gav resultat kollades också mina bäckenmått. Därefter så sade läkaren att de "inte kunde erbjuda mig vaginal förlossning", och då insåg jag att det var dags att ge sig och utnyttjade den tiden som återstod till att försöka ställa in mig på snitt.
Själva snittet gick väldigt bra. Jag lämnade sjukhuset efter en natt, och slutade även ta smärtlindrande medel (inte ens panodil) innan jag åkte hem på dag två. För min del var det den känslomässiga biten som var jobbigast med snittet - sonen vägde knappt under 3 kg och jag tyckte bl a att det var så synd att han inte fick växa "klart" i magen. Ca två veckor efter snittet, vid BF, kunde jag äntligen börja förlika mig med tanken att sonen fötts med snitt. Vet inte riktigt varför det var så jobbigt - det blev ju inga som helst komplikationer, sonen behövde inte sugas rent, amningen fungerade rätt ok (det som var jobbigt hängde nog inte ihop med snittet i alla fall), så egentligen har jag ingen anledning att klaga alls, men det kändes ändå väldigt jobbigt ett tag.
Jag hoppas att det, om det blir ett barn till, inte blir snitt igen - trots att det gick så bra.
Detta är alltså mina erfarenheter. Vet inte om detta är till någon hjälp för dig.
 

Tack

Skrivet av  Lena bf 12/10
för att du ville dela med dig av dina erfarenheter. Hur upplevde du vändningsförsöket?
 

vändningsförsöket...

Skrivet av  K & C
... upplevde jag inte som speciellt jobbigt. Jag var så klart rätt så nervös. Jag tyckte att man tog hänsyn till hur jag mådde och kollade med mig om det var ok att gjöra ett nytt försök strax efter det första misslyckade försöket. Jag skulle nog sammanfatta det som obehagligt men inte jättejobbigt (är dock ett tag sedan nu och man glömmer ju fort). Skulle jag ställas inför valet igen, så skulle jag göra om det. Ångrade inte heller försöket trots att det inte lyckades. Men det är säkert väldigt individuellt hur man upplever det. För mig var det ju som sagt var väldigt viktigt att ha försökt allt för att undvika snitt.
 

jag blev snittad...

Skrivet av  Pia m Emelie -03 & bf 3/3
...pga av säte för 18 mån sen. försökte vända men det gick inte. röntgade, och det visade sig att jag definitivt kunde föda vaginalt. men vi valde att ta snitt pga riskerna.
v.försöket kändes kanske bara lite underligt, men det gick så fort. de insåg snabbt att emelie inte skulle göra som de ville : )
för oss var snittet ett helt perfekt att föda, pappa tog hand om stumpan medans jag fick ligga i sängen tills bedövningen släppte.
lycka till, det går nog hur bra som helst vad ni än väljer!
 

De kan väl inte tvinga dig?

Skrivet av  politisk vilde, bf 28/12
De kan väl knappast tvinga dig att gå med på ett vändningsförsök om du inte vill det? Dessutom är chansen att de lyckas bara 50%.

Är själv inte snittad pga säte utan pga värksvaghet, men jag vet att jag läste för inte alls länge sen att numera brukar de snitta om bebben ligger i säte. Ungefär 50% av alla försök att föda i säte slutar ändå i snitt och risken är att navelsträngen kläms under tiden vilket är asfarligt.
 

Snittad pga säte

Skrivet av  Anja
i juli -03. Det gick hur bra som helst och jag upplevde det som något positivt. Personalen på op. var urproffsiga och gav oss massor med stöd! Vår dotter mådde oxå jättebra direkt 9-10-10 på apgar.
Fick smärtlindring i tablettform som oxå fungerade bra. Däremot tyckte jag att vändningsförsöket var jobbigt, man får en rejäl hjärtklappning av Bricanylen som de ger en för att livmodern skall slappna av och bara det var obehagligt. Sen lyckades de vända henne ett kvarts varv vid två av försöken men hon åkte bara tillbaka igen. Har i och för sig hört att det är lättare att lyckas med vändningen om man inte är förstföderska. Om jag hamnade i samma situation igen så skulle jag vilja ha ett snitt utan att försöka vända bebisen.
Lycka till hur du än gör!
 

Snittades pga säte

Skrivet av  Ango - 3 snitt
med första barnet. Jag ville INTE gå med på något vändningsförsök, vilket accepterades, och jag ville heller inte försöka föda i säte...vilket också accepterades.
Snittet blev en oerhört positiv upplevelse, och jag har aldrig ångrat att jag inte valde vändningsförsök eller att försöka föda i säte!

Kram och lycka till!
 

Snitt pga säte

Skrivet av  C med tvillingarna
Svarar lite sent. Mina tvillingar låg båda i säte from v 28 så jag förlikade mig tidigt med tanken på att bli snittad. Jag blev snittad med planerat snitt i 38. För mig gick snittet jättebra. pojkarna mådde också jättebra apgar 10.10.10 och 09.10.10.
Det enda var att de bröt lårbenet på tvilling ett när de plockade ut honom. förskräckligt men väldigt ovanligt och allt är bra nu.