Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

en fråga om snitt...

Skrivet av Nanni
Hej allihopa.
Väntar mitt andra barn ochag överväger snit då jag hade e mycket jobbig förlossning samt sprack en hel del.
Nu undrar jag: Jag är ganska överviktig och undrar över såret efteråt. Blir det värre om man är överviktig (jag menar läkningsprocessen) då magen kanske hänger lite över såret? Nån med erfarenhet?

Annars undrar jag hur svårt det är att få beviljat snitt?
Jag vill inte, vågar inte, vägrar föda barn vaginalt igen. Det var det värsta jag varit med om i hela mitt liv. Jag vet att det inte hjälper att prata med ngn om det för det kommer inte ändras. Måste man gå i "samtalsgrupp" innan och försöka bearbeta bort rädslan? Nån som vet?

Många frågor blev det :)
Svar på tråden: en fråga om snitt...

Inte för mig i alla fall...

Skrivet av  listo
Jag har "hängmage", men det var inga större problem med läkningen. Mitt sår var lite smågeggigt ett tag, på ett par ställen, men som jag förstod det så hade det inte med hänget att göra, utan det kan bli så ändå.
Däremot så mår ett sår såklart bäst av att hållas torrt och luftigt, och det kan ju lätt bli ganska varmt och fuktigt under hänget, så försök bara tänka på att lufta snittet när du kan, så blir det bra.

När det gäller planerat snitt så är det nog helt olika vad som gäller från stad till stad... jag tycker inte att du ska förkasta samtal på förhand och vara stensäker på att det inte förändrar något, för det VET du ju inte innan du har testat.
I de fall jag har hört talas om så blir man hänvisad till s.k. Auroragrupp först, där man får prata om rädslan och försöka bli av med den. Om det inte funkar så får man göra en ny "utvärdering" av läget.
Men mitt råd till dig är: Ge det en chans! Det är absolut möjligt att du kan bli av med din rädsla, men inte om du tvärvägrar att försöka.

Det finns såklart även fall där kvinnor fått beviljat snitt utan vidare krångel, men det är som sagt olika...

Lycka till i alla fall! *ler*
 

Tack för svar.

Skrivet av  Nanni
Jag kommer nog kontakta aurora men det kommer inte påverka hur jag känner. Jag törs inte föda pga att spricka likadant igen.
Tack för ditt svar ang. såret. Nu är jag inte orolig längre :)
 

Om du vill ha snitt

Skrivet av  politisk vilde, bf 28/12
och det verkar det som att du vill, då tycker jag du ska lägga fokus på att du spruckit mycket och inte vill spricka igen. Samt naturligtvis tala om hur dåligt du mår över hur dte blev sist. För även om du får snitt kan du ju få hjälp att bearbeta förra förlossningen.

Vad står det i din förlossningsjournal om din ruptur?
 

det står

Skrivet av  Nanni

"Vaginal och perinealbristning ner till anus som dock är intackt. Ca hälften av sphinter rupturerat djupt till vänster, fiskar upp den lilla stumpen som finns kvar och suturerar sida mot sida.
1 st stygn i levator muskel över spinter."

perinealbristning grad 3: partiell sfinkerruptur

Sutur av förlossningsskada vid perinealbristning grad 3 och 4.

Vad nu det bertyder? Vet du?
 

Hej

Skrivet av  Bac
Om du vill ha svar på frågor, gå in på www.infomedica.se
så klickar du på fråga docktorn, du får svar inom en vecka, jätte bra sida tycker jag, när man har haft några funderingar, jätte bra och trevliga svar får man!
 

tack! Vad bra

Skrivet av  Nanni
då ska jag gå in där. Tack för tipset.
 

Lite klartext (kanske)

Skrivet av  Mallan
Perinealbristning är när mjukdelarna mellan slidöppningen och ändtarmsöppningen brister.

En sfinkter är en ringmuskel och i ditt fall så har den brustit delvis, inte helt. De har alltså sytt ihop den oskadade delen med den brustna delen.

Levatormuskeln är "anuslyftaren", alltså en muskel som lyfter upp (konstigt, jag vet!)

Sutur betyder kirurgisk söm.

 

åh, tack

Skrivet av  Nanni
för ditt svar. Ja, det lät ju positivt...*not*
Tror du att det _kan_påverka mitt val för snitt. Jag menar :att dom förstår att jag vill ha det pga hur jag sprack?.
 

Är i liknande sits

Skrivet av  annika, snart 2 barnsmamma
då jag väntar 2a barnet. Sonen föddes 1999 efter lång tid och med sugklockeavslut samt stora bristningar o 6 mån läketid. Ska snart tala med Aurora BM och därefter med förlossningsläkare. Jag har fått uppfattningen att de sällan vägrar snitt till den som haft en komplicerad förlossning tidigare, hoppas att det stämmer. Jag har inte beslutat mig helt, vill inte stänga alla dörrar direkt. Lutar åt snitt om det är möjligt. Börjar dock lessna på käcka bekanta samt BM som tycker "ge det en chans till, går nog bättre denna gång". Och all skrämselpropaganda för snitt av typen lång läkeprocess, stor bukoperation etc. Klart att det är ett stort ingrepp, klart det tar tid att läka och att det kan uppstå komplikationer, men det kan ju även en vaginal förslossning göra. Känner man som du att inte vilja ta risken, så ska du stå på dig. Men att tala ut om och bearbeta en jobbig förlossningsupplevelse är nog bra även inför ett planerat snitt. Jag tror oavsett att man måste försöka lägga sin 1:a förlossning lite bakom sig för att inte bli alltför skakad vid nästa. Då kanske den 2:a blir en jättebra upplevelse istället vilket sätt man än väljer. Min egen teori, bara. Jag ska försöka själv, så vi får se. Hursomhelst, ett långt o luddigt icke-svar, stort lycka till, till dig och din väntande bebis!
 

Thats me!

Skrivet av  Mamma J
Jag har sådan mage. Snittad 4 ggr nu, och samma kroppskonstruktion ;) alla ggn. Det har gått bra. Har dock luftat magen och då hjälpt till med händerna för att det ska torka ordentligt. Tvätta med alsolsprit oxå, för det torkar ut.... Så lycka till med snittplanerna!