Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hålla era tummar?

Skrivet av Jenny bf mars/april 05
Hejsan.

Imorgon bitti så ska jag på samtal med en läkare ang. min vilja att få snitt. (anledningen är att jag fick total sfinkter ruptur vid första förlossningen för ca 1 år sedan).

Jag är jättenervös. Hoppas att jag blir beviljad snitt utan problem för jag har sååå svårt att "stå på mig". Min BM frågade på inskrivningen om jag var intresserad av auorasamtal, men det är inte förlossningen som sådan jag är rädd för utan att gå sönder igen och då riskera att bli avföringsinkontinent... (dotterns förlossning gick hur bra som helst fram tills de förklarade att jag skulle iväg på operation eftersom jag hade fått en total ruptur...) När jag förklarade för BM hur det låg till sa hon bara ; jaha, men då bokar jag in dig hos en läkare så fort som möjligt så du slipper gå och vara orolig för detta.

Och imorgon ska jag dit... jag hoppas verkligen det är en bra läkare som förstår, han som opererade ihop mig rekomenderade mig snitt vid ev. fler graviditeter och det borde väl betyda endel...

Återkommer imorgon hur det gick.... Får jag snitt beviljat DÅ kommer alla mina frågor och funderingar till er! ;)
Svar på tråden: Hålla era tummar?

Om läkaren som sydde dig...

Skrivet av  Nissa, Rebecka dec02 + snitt 28/9
... rekommenderade snitt, så lär det inte vara så svårt att få det beviljat. Åtminstone där jag bor vill de INTE riskera att man bli avföringsinkontinent pga upprepade rupturer. Visst finns det stor sannolikhet att du inte skulle få någon ruptur om du föder vaginalt igen, men det går ju inte garantera!

Lyssna på vad läkaren säger och fråga vad han/hon kan lämna för garantier för en vaginal förlossning utan sfinkterskador om det är så att du inte får gehör för din önskan. Ett snitt ÄR en stor operation och ett risktagande, men ibland måste man väga fördelar mot nackdelar...

Berätta hur det gick!
 

Hej

Skrivet av  HannaW
Jag var i samma situation som dig, och hade snittsamtal med läkaren i januari i år. Han sa då att det enligt en ny studie (1-2 år) så kan man få bestående problem med analinkontinens även om man INTE får sfinkterruptur vid andra förlossningen!
Så får du "problem" med läkaren så fråga om detta.

Jag fick själv göra en riskbedömning och välja förlossningssätt. Jag valde snitt och läkaren sa att det var helt enligt deras rekommendation, så du bör inte har något att oroa dig för:-)

PS Jag gick hos Aurora för att jag var så nervös för hur det skulle sluta, jag fick inte läkartid förrän i v 26 (och även det verkar vara rätt så tidigt) så du ska vara glad att du får veta redan nu och slipper oroa dig för det i alla fall.

Lycka till
 

imorgon...

Skrivet av  Jessi med Joel 02 + bf 16/9
... ska jag snittas! Förlossningsläkaren rekommenderade snitt för mig, och jag fick ändå "bara" partiell sfinkter reptur.
Så det kommer garanterat att gå bra på ditt möte!
Lycka till!
 

Samma sits

Skrivet av  Nervis
Hej Jenny,
sitter i samma sits som du och ska på mitt tredje (!) läkarsamtal på tisdag nästa vecka.
När min dotter föddes för 2 år sedan fick jag också en sfinkterruptur, dock inte en total. Mina skador graderades 3 resp 4, men jag har dessvärre fått problem. Sista läkaren jag talade med rekomenderade också snitt men jag är ärligt talat livrädd att jag inte blir beviljad mitt snitt ändå. Får som sagt se vad nästa läkare säger på tisdag, men precis som du skrev så är jag inte rädd för förlossningen utan vad som kan komma efter. Tänker inte ge mig i första taget kan jag säga.
Skriv jättegärna och berätta hur det gick!

Kram
Nervis