Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Första barnet + 5 kg och nu kommer nästa...*långt*

Skrivet av Malin bf 1/12 (vanligen ankomst 04/12)
Hej!

Det här är första gången jag är här och jag skulle bli jätte glad för lite råd och erfarenheter. Jag födde mitt första barn för två år sedan då hade jag gått precis 15 dagar över tiden. Kom in till förlossningen och var öppen 5 cm. Öppnade snabbt upp till 8 cm sen tog det stopp.

14 timmar senare föddes Tea efter kalabalik på slutet då hon fastnade med axlarna och till slut kunde slitas ut. Tyvärr fick hon en permanent nervskada i sin högra arm, fast än det känns inte så farligt jämfört med syrebristen som kunde ha blivit om hon inte kom ut.

Har nu när jag väntat mitt andra barn förträngt det här lite även om jag gör glukosbelastningar och tillväxtultraljud. Men nu när det är mindre än 3 mån kvar tänker jag mer och mer på stundande förlossning.

Bm som gör mina ultraljud har sagt att det är vanligt att stora barn viktuppskattas mer än ett kilo under sin födelsevikt. Dessutom vet jag att det är en kille denna gång och väger ju ganska ofta mer än tjejer.

Summan av kardemumman är att om det inte går att lite på tillväxtultraljuden och det inte finns något utarbetat tillvägagångsätt för att förlösa stora barn är allt upp yill mig då? För om det är så känns det självklart att jag inte vill riskera mitt barns hälsa genom att föda vaginalt. Jag kommer aldrig kunna förlåta mig själv om samma sak händer igen (eller i värsta fall något värre). Det är redan tillräckligt jobbigt att tänka på att Teas skada hade kunnat undvikas om jag hade stått på mig med att jag trodde att det var ett stort barn.

Skulle uppskatta att höra om andras erfarenheter av stora barn!
Svar på tråden: Första barnet + 5 kg och nu kommer nästa...*långt*

Min son 5110 gr /57 cm

Skrivet av  Ylva m F
Jag har också fått ett stort barn. Eftersom jag är på denna sidan så kanske du anar hur det gick ;-), det blev akut snitt pga att förlossningen inte framskred trots att vattnet gått och 12 timmars värkstimulerande medel. Senare bäckenröntgen visade att han aldrig skulle ha kommit ut, då ingången i mitt bäcken bara är 10,3 cm brett (sagittal ingång)

Jag är iofs inte gravid ännu, men jag har funderat mycket på varför han blev så stor. Till nästa graviditet har jag som mål att vara normalviktig till att börja med, samt mera vältränade magmuskler. Samt att försöka äta mat med lågt glykemiskt index under graviditeten. Under förra graviditeten åt jag jättemycket glass under sista trimestern, något som jag tror höjde min blodsockerhalt tillräckligt mycket för att ge honom förhöjda insulinnivåer (insulin är ju det hormon som gör att diabetikers barn blir så stora), även om jag enligt glukosbelastningen inte hade gravdiabetes. Hade heller aldrig högt blodsocker när jag var på MVC. Detta är orsaker som _jag_ tror gjorde att min son blev så stor, gott om plats i magen samt förhållandevis högt blodsocker för honom.

Hur är det för dig? Ser ditt liv lika dant ut idag som vid din förra graviditet? Har du orsak att tro att detta barn blir lika stort som Tea? I så fall skulle jag rekommendera kejsarsnitt. Ev göra ett förlossningsförsök, men se till att du har rätt att avbryta om förlossningen skulle stanna upp som den gjorde med Tea. Det är nog bra med naturlig förlossning, men det är inte värt skador.
 

Hej Ylva!

Skrivet av  Malin bf 1/12
Jag har inte ändrat min levnadsstil sen förra gången. Men jag äter hyfsat bra i vanliga fall. Däremot hade jag helt sjuka blodsockerfall för jämnan när jag väntade Tea så jag åt för att stoppa dem (vilket resulterade i en total viktuppgång på 37 kg). Dessutom hade jag foglossning men blev aldrig sjukskriven så sista fyra månaderna låg jag hemma i sängen och jobbade... Gudskelov har det inte varit likadant denna gång och jag har fortfarande bara gått upp 8 kg så det känns mycket bättre. Plus att nu är jag sjukskriven 50% för foglossningen så jag har tid att gå på sjukgymnastik vilket är jättebra.

Däremot så föder min familj stora barn så det ligger nog ganska mycket i generna (och det är ju svårt att göra något åt).

Det som är lite intressant (som jag också funderat på)är att jag åt väldigt mycke glass sista tiden fast jag gick över till frozen yoghurt i slutet.

Hoppas att allt går bra för er med nästa barn!
 

Hej Malin!

Skrivet av  Ylva m F
Jag gick upp 26 kilo när jag väntade Fredrik. Ingen i min eller sambons släkt har fött ovanligt stora barn, så våra förutsättningar var ju ganska olika, bortsett från glassen då ;-) Imponerande att du bara har gått upp 8 kilo ännu! Hoppas att du får forstätta må bra under denna graviditet. Jag hade också foglossning, sjukskriven halvtid, blir lugnad att du säger att det är bättre denna gång! Jag har alltid trott att det skulle vara värre för alla.

Hoppas att du hör av dig här när du har fött och berättar hur det gick!

Lycka till!
 

Spec. BM besök v 32

Skrivet av  Malin bf 1/12
Hej Ylva!

Jag ska till BM på Danderyds sjukhus om 3 veckor. Då vet jag nog lite mer om hur fortsättningen blir. Förhoppningsvis leder det till att det blir en positiv förlossningsberättelse här om ett par månader lite drygt!
 

Eliaz 5190g/ 57cm

Skrivet av  Ulrica m Fanny-99 & Eliaz 020708
Han föddes med akut snitt i v42 pga av att han låg i vidöppetläge. Hade då haft krystvärkar i ung 4h men värkar sen kl 5:46 dagen innan ( han är född kl 9:00)
Jag får inte födda vaginalt om det blir en nästa gång utan bör snittas innan värkarbetet startar. Livmodern var nära att brista med Eliaz. Men den vara redan tunn när Fanny föddes, också hon med snitt fast planerat.
 

Artiklar från Familjeliv