Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Gravid igen efter akut snitt!

Skrivet av Gravid och nervös...
Jag är gravid igen! Jippi, fast jag tänker mest på min förra förlossning som slutade med akutsnitt! Börjar gråta bara jag tänker på det, det har snart gått ett år sen mitt första barn föddes och tyvärr var det en väldigt jobbig upplevelse! Känner mig jättenervös inför att gå till MVC, jag vet ju att jag måste prata om detta, för det har jag inte gjort än!
Är det svårt att få planerat snitt? Jag tycker mest att jag läser om sådana som blivit nekade snitt? Jag vet inte om det är det jag vill, men efter en bäckenmätning så visade det sig att jag har minskade bäckenmått så jag vet ju inte ens om jag kan föda vaginalt!
Läser gärna om era erfarenheter....
Tack!
Svar på tråden: Gravid igen efter akut snitt!

Inga problem här

Skrivet av  Tiz
Min BM frågade på inskrivningen om jag ville prata med läkare om stundande förlossning. Läkaren tog också upp ev snitt när jag pratade med honom på första läkarbesöket. Jag har också genomgått bäckenröntgen men hade goda mått. Läkaren sa till mig att noga överväga vad _jag_ ville och kände. Jag funderade och funderade och pratade igenom allt med min BM igen och tillslut kände jag att jag nog trots allt inte ville gå igenom en jobbig förlossning en gång till. Jag pratade med läkaren igen och han remitterade mig till ett planerat snitt direkt.

Har du dessutom lite snåla mått så...

Grattis till bäbben i magen!!!
 

Det var

Skrivet av  Gravd och nervös..
skönt att läsa din lilla berättelse.
Tack för att du delade med dig!
 

Är också gravid efter akutsnitt

Skrivet av  Smulan bf 6/11
Min son föddes med katastrofsnitt vilket var dramatiskt, nu är jag gravid igen i vecka 33.

Jag har gått på Aurorasamtal och efter att ha gått igenom min förlossningsjournal så sa bm att jag får välja precis det jag vill ha, planerat snitt eller inte. Nu kommer jag att välja en vaginal förlossning men sätta upp vissa krav (att inte bli hemskickad, att få ständig övervakning av barnet osv). En läkare kommer att skriva in detta i journalen vilket betyder att ingen kan ändra detta i efterhand. Men hade jag velat ha ett planerat snitt hade jag fått det utan vidare.

Min uppfattning var att sjukvården har stor förståelse för att man känner rädsla för förlossningen när första gått fel på något vis. Jag behövde inte på något vis tjata eller gråta för att få välja, ändå bor jag i Göteborg där man är kända för att "snåla" med planerade snitt.

Jag önskar dig all lycka och hoppas att du får en jättebra förlossning så småningom.

Kram
 

Artiklar från Familjeliv