Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Föda vaginalt efter 2 snitt.

Skrivet av Maria
Jag är snittad 2 ggr pga av att mina gossar har legat i säte.Nu väntar jag på nr 3 och tog för givet att jag skulle bli snittad även denna gång.Men läkaren såg inga hinder att föda vaginalt om det nu skulle mot förmodan vara så att bebisen lägger sig med huvudet neråt (vilket iofs inte är så troligt).Jag blev skitskraj och sa att det inte kändes bra att föda vanligt då det verkar som om det nästan är obligatoriskt med snitt igen efter redan två utförda.Hon var tvär och sur över hur jag kände men visst hon gick med på snitt i alla fall om "det nu var så tvunget".

Är det någon här som fött vaginalt efter 2 snitt och har det då blivit komplikationsfritt?

Önskar att denna bebis oxå lägger sig i säte för då behöver jag inte ta ställning till något utan då blir det snitt.Nu känner jag ´mig nästan tvungen att börja tänka om när det kommer till detta.
Svar på tråden: Föda vaginalt efter 2 snitt.

Det är

Skrivet av  Sofie dag 7/28
olika jag har 1 vanlig förlossning 2 snitt efter men rekomenderas INTE förlossning vid nästa grav då min livmoder är väldigt tunn.
Detta ska dom kunna se på ultraljud.
Eller gör som jag beställ din journal från ditt sjukhus i min står det att det är väldigt tunnt vid sista snittet och vid ev nygrav rek snitt
 

rekommenderas du inte förlossning?

Skrivet av  johanna med Cecilia 040130
konstigt??

haha

föstår hur du menar men det såg så kul ut.

kram
 

Varför måste de vara så tvära?

Skrivet av  politisk vilde, bf 28/12
Det undrar jag, var det inte så att det behövdes fler barn i Sverige? Och alla dessa BM som säger "Åh det går så bra så att föda vaginalt även om du sprack från hål till hål, det kan vi sy en gång till" varpå kvinnan blir helt panikslagen och gråter i veckor, och sen när läkaren tittar på pappren säger hon/han: "Nej men här ska vi snitta såklart" *suck*

Bra att du fick ditt snitt, jag skulle _inte_ föda vaginalt efter två snitt oavsett hur fint livmodern än hade läkt. (De3 flesta landsting rekommenderar två snitt alltid snitt, du kan ringa och be att få prata med chefen för avdelningen du var på och fråga vad de har för policy rent generellt (utan att tala om vem du är) när det gäller vaginalförlossningar efter snitt - chefen kanske är rätt intresserad av att veta om någon har gjort bort sig *ler elakt*.
 

Kul

Skrivet av  Mathilda
att du drar så många barnmorskor över en kam...verkligen...

Ingen av mina kollegor tar lätt på sfinkterrupturer i alla fall, det är fö _inte_ vi som suturerar dessa, utan läkaren.
*suckar tillbaka*
 

Nehej och varför är det då

Skrivet av  politisk vilde, bf 28/12
så många kvinnor med just sfinkterrupturer som träffar Aurora BM första gången och de bagatelliserar hennes skador och får henne att känna sig som en jäkla besvärlig människa bara för att hon är rädd för att spricka?

Och jag VET att det är läkaren som avgör om man får snitt eller inte, men samtalen med BM kommer alltid först och i det landsting jag bor i är det standard att övertala kvinnan att föda vaginalt _oavsett_ varför hon vill det. Får man höra att man bara är besvärlig om man vill ha snitt då mår man piss.\'

Att du anmärker på en felformulering tycker jag är lumpet av dig. "Vi" används ofta av sjukvårdspersonal i egenskap av "landstingets hållning" i olika frågor. Det betyder inte att jag tror att BM syr sfinkterrupturer. Dessutom inkluderade jag inte hela gruppen BM i mitt inlägg om du hade brytt dig om att läsa ordentligt.
 

Nej

Skrivet av  Mathilda
det rekommenderas definitivt inte att föda vaginalt efter två snitt. Det skulle i så fall klassas som en riskförlossning.

Du har all rätt att få ett snitt, utanm att be om ursäkt eller skämmas.
 

Artiklar från Familjeliv