Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Akut snitt och planerat snitt

Skrivet av Carina med två barn -99, -02
Skulle vilja berätta för er som har varit med om ett akutsnitt och nu funderar på att föda eller att be om planerat snitt om mina uplevelser.
Första barnet kom med katastrofsnitt då fosterljuden helt försvann, efter ett intensivt värkarbete. Efteråt kände jag mig chockad och väldigt ledsen över vad som hände. Kände mig "misslyckad". När jag sen blev gravid två år senare kom skräcken inför att föda självklart tillbaka igen. Gick på Anima samtal på Huddinge sjukhus och träffade där en underbar BM. Hon hjälpte mig att bearbeta allt det jobbiga och vi bestämde att jag skulle få ett planerat snitt.
Det går inte att jämföra dessa snitten! det planerade blev en underbar upplevelse där jag fick mitt barn till mig och hon låg där på mitt bröst medan dom sydde mig. Fick vara med på allt precis som efter en vanlig förlossning. Väga, mäta. Kände mig också MYCKET piggare och det gjorde heller inte lika ont i ärret. Efter 3 dagar åkte vi hem och den här förlossningen är defenitivt ett fint minne som jag glädjs mycket åt. Är glad över att jag blöev snittade igen!
Vill bara berätta för er som känner er tveksamma om mina upplevelser!
Svar på tråden: Akut snitt och planerat snitt

Tack

Skrivet av  Johanna
snälla för infon!!!
 

precis som för mig!

Skrivet av  mandelblomman
ett katastrofsnitt av samma anledning som för dig, fosterljuden bara försvann oförklarligt.
Tre minuter senare var hon ute!
Mådde iofs aldrig dåligt psykiskt av det, vet inte varför alla frågade om jag kände mig lurad osv, men jag gjorde verkligen inte det.
Var bara lycklig att dottern o jag klarade oss!

Men sen var det dax för tvåan o jag beviljades ett planerat snitt, som nu blev ett akut pga för tidig vattenvagång.
Men det var ett lugnt odramatiskt akutsnitt och jag mådde sååå mycket bättre än då dottern föddes.
Iofs hade jag ju den första gången två dyngs värkarbete bakom mig, var öppen 8 cm få det hände o var allmänt slut.
Snitt nummer två mådde jag bra efter, hade mindre ont o var piggare.
 

Artiklar från Familjeliv