Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vad gäller om man är snittad??

Skrivet av Jessica med Rebecca -02 + bf 5/10
Jag är planerat kejsarsnittad för snart 2 år sedan pga säte. Nu är jag gravid igen och bebisen är beräknad till den 5 oktober.

Nu till mina frågor...
Vad är det som gäller om man är tidigare snittad?
- Får man genomgå ett vändningsförsök om den här bebisen också skulle ligga i säte?
- Kan man få värkstimulerande dropp vid en vagninal förlossning eller är det för stor risk för ruptur?
- Kan man bli igångsatt om man är tidigare snittad eller innebär det också en stor risk??

Kanske löjliga frågor men vad jag förstått så är många läkare väldigt restriktiva med vad de erbjuder redan snittade kvinnor...

Men ni kanske har andra erfarenheter??

kram kram
Svar på tråden: Vad gäller om man är snittad??

hej

Skrivet av  jasmina04
Jag kommer att bli snittad i oktober och när jag var på specialmödravården på Karolinska den läkare som jag har pratat med har sagt att man kan inte bli igångsatt efter snitt,nu vet jag inte om det var i mitt fall bara.Och värkstimulerande dropp är igånsättning eller har jag fel?
Tyvär vet ingenting om vändningsförsök.

mvh/Jasmina v.34
 

Ingångsättning

Skrivet av  Susanna med Tova 13/8-03 + bf 31/10-04
Enligt min BM finns det inget som säger att man inte kan bli igångsatt efter ett snitt. (därför ska jag till läkare och få intyg om att jag ska få slippa igångsättning vid eventuellt övertid.)
 

Lite i samma sits som du...

Skrivet av  Stina
och jag frågade på snacket "förlossning" tidigare idag och fick reda på att man visst kan få värkstimulerande dropp när man är snittad innan men att det krävs extra övervakning.
Om nästa bebis också ligger i säte kommer jag absolut vilja försöka vända och jag hoppas att man får det, varför inte? Jag har itne ens tänkt på att den här bebisen också kan ligga i säte när det är dags, läste nånstans att det bara är 4 procent av alla bebisar som inte vänder sig rätt. Jag försöker vara logisk, hur stor är risken att det skulle hända mig igen? Hoppas inte det i alla fall.
 

Jag snittades också

Skrivet av  Ango - 3 snitt
planerat pga säte med första barnet, och 19 månader senare var det dags för nästa förlossning.
Jag gick 15 dagar över tiden och blev igångsatt. Det var inget snack om att jag _inte_ skulle bli det. Hade vi kommit så långt att värkstimulerande dropp (jag sattes igång med Cytotectabletter, inte gel och dropp) hade behövts så hade de även satt det.
Det som var den stora skillnaden mot en vanlig spontant startad förlossning var att jag var tvungen att ligga på rygg/sida i sängen hela tiden eftersom jag hade extra övervakning. Jag hade CTG på hela tiden och de hade satt en skalpelektrod på bebisen.
Nu avslutades min förlossning med ett akutsnitt pga att dotterns hjärtljud rasade under värkarna.
Även ett vändningsförsök hade varit ok ifall dottern legat i säte.

Kramisar
 

Vändnindsförsök...

Skrivet av  Pia m Emelie -03 & bf 3/3
...är uteslutet för mig om det skulle bli säte en gång till, pga att det blev snitt förra gången. Vad konstigt att de säger så olika!
 

Artiklar från Familjeliv