Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vad tycker ni att jag ska göra?

Skrivet av Nissa, Rebecka dec02 + snitt 28/9
Jag känner att personkemin inte riktigt stämmer mellan mig och den läkare som ska göra snittet. Det är inget fel på henne, men vi är inte på samma våglängd. Jag har alltid hört att man har mer kontakt med narkosläkaren än den som opererar, men samtidigt så vill jag att operatören ska BERÄTTA om vad hon gör och ser. OCh jag har en känsla av att hon inte kommer förstå vitsen med det och därmed strunta i det...

Hon har säkert inte blivit överläkare för intet, så säkerligen kan hon sin sak, därför känns det så knepigt att komma och försöka få en annan läkare.
Hur skulle ni göra i samma situation?
Svar på tråden: Vad tycker ni att jag ska göra?

Ingenting skulle jag göra...

Skrivet av  Nina med Tindra 031105
Det tar ju bara 3minuter from att dom börjar tills att bebisen är ute och efter det så har man fullt sjå med att titta på bebisen och få rapporter om vikt osv.

Ett kejsarsnitt tar ju bara ca 35minuter,

Kram
Nina
 

Jo...

Skrivet av  Nissa, Rebecka dec02 + snitt 28/9
Men samtidigt är det ju ganska viktiga 3+35 minuter! Jga försöker intala mig att jag överdriver, så jag får väl fortsätta med det! ;)
 

Vet du vem som ska

Skrivet av  Tiz
snitta dig? Jag har ingen aning! Jag vet bara vilken dag, inte vilken tid alls. Vad olika det verkar vara.
 

Jag vet tack vare...

Skrivet av  Nissa, Rebecka dec02 + snitt 28/9
... att jag var hos en annan läkare som plockade fram "operationslistan" och berättade vilken läkare som hade operationstjänst den dagen. För DAG har jag ju fått veta!
 

Ok =) *imt*

Skrivet av  Tiz
 

Det

Skrivet av  Sofie dag 8/28
var samma med mig vid ena snittet men han berätta för mycket och sa könet inna jag såg vilket dom inte får,,men du ser inte honom/henne bara sköterskorna och narkosläkaren..
Det går fort så fort bebben är ute bryr du dig inte om vem som är där
Läkaren kommer ju inte in förren alal förberedelserna är gjord och bedövningen laggd
 

En fråga bara :-)

Skrivet av  tinalill m. R & V
undrar bara över det du först skrev att op.inte fick tala om könet för dig... finns det regler som säger det? (inte illa menad fråga utan jag blev bara nyfiken då jag vid mina snitt inte kunnat kolla könet själv då mina tjejer hamnat på neo direkt)

/t. som hoppas på svar
 

Ja, då...

Skrivet av  Nissa, Rebecka dec02 + snitt 28/9
... kanske det är narkosläkaren som är den viktigaste personen för mig, då! Och könet vet jag redan, så det är ingen överraskning!
 

För

Skrivet av  LillaIor
mig så berättade narkosläkaren lite om vad som skulle ske innan, sen under tiden dom tvättade mig ect så förklarade op-läkaren vad som hände, sist sa han: Nu börjar vi!!!
Sen tog det knappa minuten så var Anton ute,dom skulle nog inte hinna berätta precis allt då det går relativt fort från det dom börjar skära.

Själv är man så förväntansfull så man tänker nog inte på annat än att få ut bebisen och den till sig.

jag hade turen att det var min ordinare gyn-läkare som snittade mig som jag alltid annars går hos och som jag jättetrivs med och litar på.

Så känner du dig osäker på din läkare så prova med att försöka byta så DU känner dig trygg!!!
 

Jag är inte osäker på hennes kunskaper...

Skrivet av  Nissa, Rebecka dec02 + snitt 28/9
... de skulle ju knappast sätta en praktikant på att operera, även om någon gång givetvis måste vara första gången!

Som den fyrkantiga tekniker och akademiker jag är, så har jag läst på så mycket det går och tanken att de ska göra alla dessa moment medan jag ligger som ett kolli känns inte helt rätt. Jag vill VETA!

Jag ska prata med min BM på fredag och se vad hon säger om dr M:s förmåga att berätta!
 

jag

Skrivet av  silvie
vill nog inte att den som ska snitta mig berättar vad dom gör el säger nu skär vi osv, eftersom jag tycker hela grejen med att vara vaken känns obehagligt och vill nog inte ens veta när dom börjar skära i mig..
Men har du sagt att du vill att hon berättar vad hon gör osv? El du har bara en känsla av att hon inte gör det? Det ska ju kännas bra för dig..
 

Jag har inte...

Skrivet av  Nissa, Rebecka dec02 + snitt 28/9
... pratat med läkaren själv än om just snittet. De är nog mer vana vid att man INTE vill veta vad som händer på andra sidan skärmen, så därför känner jag risken är stor att jag kommer känna mig överkörd.
Men jag ska ta och skriva ett förlossningsbrev där jag tydligt talar om hur jag vill ha det!
 

kan vara svårt att byta

Skrivet av  mandelblomman
då de har sina schemalagda turer, har hon den uppgiften den veckan så har säkert ingen annan planerade snitt då.
Men man har inte så mycket kontakt med operatören ändå, utan det är en narkosläkare och sjuksköterska med dig uppe vid huvudet och de kan berätta vad som händer.
Samma sak med barnmorskan som står och väntar på att barnet ska komma ut, där kan du nog ha ett bra stöd.

Den gynekologen som snittade mig- för övrigt en jättetrevlig kvinna- pratade väldigt lite med mig under själva snittet.
 

Artiklar från Familjeliv