Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

tror ni dom går med på att sätta katetern efter

Skrivet av silvie
bedövningen? El är det olika rutiner på olika sjukhus. jag ska snittas i malmö
Svar på tråden: tror ni dom går med på att sätta katetern efter

man brukar väl...

Skrivet av  listo
Jag märkte det aldrig själv, men jag har hört att andra fått bedövningssalva i urinröret innan de satt in katetern...
 

I min info står det

Skrivet av  Nina och Ines o el Plutto 11/10
att bedövningen läggs först och att därefter katetern sätts in. Jag ska snittas på SöS.
IoFs fick jag kateter på min förra förlossning och det gjorde inte ont alls, tror de satte dit lite bedövningssalva. Det var innan jag fått kraftiga värkar och slutat bry mig, också... :-)

/N
 

Be om det vid inskrivningen..

Skrivet av  Malin m Neoline och Timothy 8/6
Här i Gbg träffar man "snittläkare", narkosläkare och en bm vid inskrivningen. Jag bad narkosläkaren om att få katetern satt efter bedövningen och det var inga som helst problem. Han skrev in det i journalen så att infon skulle finnas tillgänglig för alla.

BM började i alla fall tjata om att man "brukar faktiskt sätta katetern före", men jag stod på mig. Bedövning först - kateter sen, det är inte alla som har det som rutin uppenbarligen, men fråga om det i alla fall. Det är inte värt att gå och oroa sig över en sån sak i förväg!
 

Inte hos oss!

Skrivet av  Nissa, Rebecka dec02 + snitt 28/9
Jag frågade, och svaret jag fick var att eftersom man börjar ge dropp långt innan man sätter bedövningen, så vill man inte riskera att patienten bara MÅSTE på toa mitt i alltihop. Men det verkar helt klart vara olika rutiner på olika lasarett!

Jag har inte tyckt att det gjort ont eller varit ens obehagligt att sätta kateter. Lite obehagligt kanske med tanke på att man har en främmande människa som gräver runt på ett ställe man normalt inte visar upp hur som helst, men det är ju samma sak även efter att man fått bedövning.

Men fråga om det är OK!
 

Jag fick gå

Skrivet av  Malin m Neoline och Timothy 8/6
på toa precis innan vi skulle gå in till operationssalen. Jag hade dropp (hade haft det i ca 4 timmar, pga akuta snitt som gick före), men det var inga problem att ta med droppställningen in på toa..

Efter att jag lättat på trycket så blev jag tvättad, fick sen gå in på op-salen där bedövningen sattes och sen satte man katetern. Inga problem trots att jag fått 2 droppåsar alltså!
 

En läkare

Skrivet av  Lena bf 12/10
på Danderyds sjukhus hade information om bla kejsarsnitt och då sa han att de alltid sätter in katetern efter att de bedövat. Egentligen är väl det självklart eller?
 

Njae..

Skrivet av  Tiz
här sätter de lokalbedövning i form av gel innan de sätter katetern. Efter katetern är satt så lägger man spinalbedövningen. Så de sätter ju aldrig kateter utan bedövning fast man sätter den oftast innan spinalen läggs. Fast nu är ju detta inte på Danderyd förstås.
 

Om inte, be om bedövningsgel

Skrivet av  Josefin
då känns det nästan ingenting. Om det är det du är orolig för alltså. Lycka till!
 

det ger man alltid!

Skrivet av  mandelblomman
man sprutar in gelen i urinröret och sätter sedan en rejäl sträng på själva katetern innan man för in den.
Man gör det aldrig utan lokalbedövning!

Är själv sjuksköterska och sätter kateter på massa patienter, ingen gillar det väl men väldigt få tycker å andra sidan att det är vidrigt obehagligt och smärtsamt!
Har själv haft kateter vid mina snitt, inget skoj men inte outhärdigt heller!
 

Många har det i rutinen, att

Skrivet av  Mia m Athena00 Cassandra01 Simona04
lägga bedövning innan.
Jag snittades den 28 juni på SÖS och där lägger dom ryggbedövningen innan katetern sätts in.
Du kan ju alltid ha det som önskemål.
 

Jag var orolig

Skrivet av  Nell m Robert och Aliette
för att de skulle sätta katetern före bedövningen, men de blev tvärtom. Snittades på SöS.
 

Inte rutin på KS

Skrivet av  Majsan
men jag fick det när jag frågade.
 

Artiklar från Familjeliv