Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur många gånger får man snittas?

Skrivet av Tess
Jag och min sambo har sedan dag 1 i vårat förhållande önskat oss en stor familj, minst 5 barn.

Det första kom med akut snitt det andra med planerat snitt. Men nu undrar jag hur många gånger man egentligen kan göra ett kejsarsnitt utan att det blir farligt (jag fattar ju att det måste finnas en gräns för vad livmoderna klarar). Efter sista snittet så sade den läkaren, när jag frågade om möjligheten att föda vaginalt, att det skulle vara mycket farligt...jaha så då blir det inga fler barn för mig, eller vaddå?

Är det någon här som har gjort 3 snitt eller fler? Vad sa de till er om risker och sånt?

Sörjer redan den stora familj jag kanske aldrig komer att få
Svar på tråden: Hur många gånger får man snittas?

Olika

Skrivet av  Susanna med Tova 13/8-03 + bf 31/10-04
Hur många snitt man kan göra beror på hur livmodern klarar av snitten. En del får barnstopp efter 2 snitt och andra kan snittas 5 gånger utan att få barnstopp. Tyvärr går det inte att säga i förväg hur många snitt man komemr att kunna göra utan det avgörs i samband med snittet. S har läkaren inte sagt nått om att du inte får bli garvid fler gåner så är det bara att köra på. Däremot så vill de inte att man föder vaginalt efter 2 snitt utan 2 snitt blir alltid snitt vid nästa gravidtet.
 

Fick föda vaginalt efter 2 snitt

Skrivet av  Katja med 5 busungar
Men det gick inte, så jag fick efter 36 h med värkar snittas en tredje gång...

Med fyran sa läkaren att OM jag kommer igång själv, så får jag försöka föda(efter 3 snitt), men jag kom aldrig igång, så efter det valde jag snitt direkt
 

Olika

Skrivet av  Susanna med Tova 13/8-03 + bf 31/10-04
Det kan ju vara oliak bestämelser i olika landsting iaf här är det 2 snitt = alltid snitt.
 

Har snittats 5 ggr

Skrivet av  Katja med 5 busungar
inom loppet av 7 år.
Men nu är det stopp.
Passade på att sterilisera mig vis senaste snittet(1/9), pga att JAG inte orkar med fler graviditeter OCH att det finns en risk för att inte livmodern gör det.
 

Har snittats 3 gånger

Skrivet av  Ango - 3 snitt
och nu är det stopp!
Vid det senaste snittet visade sig min livmoder vara väldigt ärrig så läkaren sade direkt att det inte var att rekommendera att gå in fler gånger (snittet blev komplicerat pga ärrbildningarna bl a).
Det är väldigt individuellt hur många snitt man klarar. En del klarar 2 en del många fler!

Kramisar
 

Samma för mig.

Skrivet av  Mia m Athena00 Cassandra01 Simona04
Jag har gjort tre snitt, och det tredje var nästan på undantag. Det krävdes en 2 timmar lång operation, och nu är det stopp!
 

Jag har snittats tre gånger

Skrivet av  Lillith76 (Linda m. Tova, Loke & Viggo)
och det blir förhoppningsvis en fjärde gång inom 2 år.
Jag vill gärna ha ytterligare ett barn sen om det är möjligt (5 snitt isåfall i slutändan)

Nu vid mitt senaste snitt sa de att jag kunde få ett par barn till om det vore så...för livmodern såg fin ut förutom ärrbildningen som kan vara svår och komma igenom...men han sa med rätt kirurg så är det ingen fara...och han menade så sig själv...att han borde snitta mig eller nån som är lika erfaren som han.
 

och min sambos brors tjej

Skrivet av  Lillith76 (Linda m. Tova, Loke & Viggo)
fick bara göra två snitt...hennes livmoder klarar inte fler.
 

Jag har snittats fyra ggr o ...

Skrivet av  Mymlan
...läkaren sa att det är ok med en gång till.
 

Ok, nu fattar jag att det...

Skrivet av  Tess
...inte finns ett visst antal snitt som gräns för ALLA kvinnor, utan att det kan variera oerhört.

Till mig sade de inget, bara att jag INTE får föda vaginalt. Det borde ju iofs. betyda att en ny graviditet är OK!

Hm, ska nog kontakta den läkaren som snittade mig. Kan man göra så och fråga?

Tack för era svar :-)!
 

Nu är det stopp för mig...

Skrivet av  Pilla med Ludvig 23 74- 04 och brorsorna (4 snitt)
.. pga livmoderns skick, och det är en stor sorg. Jag har fyra snitt bakom mig. Blir jag gravid igen finns det ev risk att livmodern kan brista under graviditeten om jag har otur. I det fallet skulle barnet och troligen också jag med största sannolikhet stryka med. Men hav förströstan. Jag vet många som fött fler gånger än jag med snitt. 10 snitt är nog det mesta jag hört. Det var en läkare som berättade. ;O) Det är helt från fall till fall.
 

5 gånger har jag snittats

Skrivet av  Helena m 5 snitt
men det är individuellt. Beror på hur mycket din livmoder klarar av. Vissa får bara 1-2 gånger andra fler. Det är din kropp som bestämmer det. Till mig sa läkaren till vid sista snittet nr;5 att det inte blir fler för min livmoder är för tunn och då är det stor risk för både mig och barnet att stryka med. Om jag ytterligar ska utsätta den för påfrestningar.
 

Artiklar från Familjeliv