Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Råd och tips önskas (blev lite långt)

Skrivet av Ulrica med Hilda -01 + bf 8/11
Jag är i v. 32+1 i dag, på tisdag om en vecka ska jag till spec-mvc och göra ett tillväxt ul samt diskuttera förlossningssätt. Jag har en dotter född -01, hon föddes vaginalt men förlossningen blev något komplicerad, dels var hon ganska stor (5025 gram), förlossningen fick avslutas med sugklocka (enligt min journal "en utomordentligt tung klocka"), hon kom ut efter åtta så kallade dragserier och under den tiden hade även sugklockan lossnat två gånger (allt var mycket turbulent och jobbigt). Jag gick även sönder en del samt klipptes och förlorade ca 1800 ml blod.

Efter förlossningen (alltså flera månader efter) hade jag fortfarande ont och när mensen kom tillbaka kunde jag inte använda tampong och absolut inte ha sex. Ett år och fyra månader efter förlossningen "fixades jag till" med hjälp av delning med laser, jag hade haft en defektläkt vaginalbristning sedan förlossningen och därför haft ont. Efter det har allt varit normalt.

Detta blev långt men jag behövde få med lite bakgrundsinfo. Jag tror att jag har bestämt mig nu för att i alla fall önska att få göra ett planerat snitt denna gången, men vad jag har förstått så verkar det inte vara alltför lätt att få bestämma detta själv. Vad är det som tas upp när man ska in och diskuttera förlossningssätt? Har jag över huvud taget någonting att säga till om, eller är det läkaren som avgör utifrån hur stort detta barnet är, och vad han eller hon tror angående att även denna gången föda vaginalt? Jag är ju väl medveten om att en andra förlossning inte alls behöver likna den första, men det känns ändå inte bra när jag tänker på ännu en vaginal förlossning.

Ni som har varit i samma sits, är det något speciellt jag ska tänka på inför besöket nästa tisdag? Vad brukar diskutteras angående för och nackdelar? Är det många som kännt att ni får sitta och "tjata" för att få ett planerat snitt? (det har jag verkligen ingen lust med, och vad ska man i så fall säga? jag hoppas ju att läkaren ska förstå vad jag menar). I min journal står det också att jag eventuellt behöver utföra någon slags perineoplastik så småningom pga den defektläkta vaginalbristningen, någon som vet vad det betyder? Tack alla ni som orkat läsa allt detta och jag är mycket tacksam för alla råd och tips jag kan få.
Svar på tråden: Råd och tips önskas (blev lite långt)

Jag hade int

Skrivet av  Sofie dag 12/28 *som går så sakta*
Jag har som du fått en dotter på 4kilo i v 36 som fastnade sattes sugklocka bröt nyckelbenet,utre tryck på magen hjärtljuden gick då ner snittvagn rullades in ,dom klippte ett snitt och fick ut henne..Som tur var utan men
Nr 2 var vid v 36 redan 84% för stor och vägde 5000g och jag rek inte vaginal förlossning som jag ville,så det blev snitt
Nr 3 vägde 5010 v 38 och det blev ett snitt till
Visar det vid tillväxtultraljudet som dom gör v 37-38 att den väger 5 kilo hade jag ej rek vag förlossning efter vad som hände 1 gången
Men om den skulla va *normal* så kan dom ju rönka beroende på vad dina önskenmål är
 

Tack.

Skrivet av  Ulrica med Hilda -01 + bf 8/11
Ja, vi får väl se hur stor bebisen verkar vara nu på tisdag när jag ska göra tillväxt-ul. Egentligen är väl mina önskemål ett planerat snitt, dels pga av att jag tror att även detta barn kommer att vara ungefär lika stort, men även eftersom jag även har en ganska jobbig förlossning bakom mig. Jag hoppas bara att de förstår vad jag menar så att jag slipper sitta och tjata - gillar inte riktigt det. Tack för ditt svar.
 

Hej/Långt

Skrivet av  jasmina04
När jag gick dit för två veckor sen,fick jag träffa jettebra läkare,hon var trevligt och lysnade på mig.
Jag tog med mig min förlossningsjournal och vi gick igenom den,sen började hon förklara att den här gången kanske går bättre och att jag kan skriva ner mina önskemål kring förlossningen och det behöver inte betyda att den här gången spricker jag så mycket och att det blir sugklockan men jag försökte att arugmentera som typ att jag klarar inte av det endå efterssom jag mår dåligt psykist av att tänka bara på förlosningen osv.
Förklara precis allt som du känner för det är därför du går dit,det är också viktigt att du vet vad du vill och att du är bestämd och tydligt.
Sen efter typ 10 min. frågade hon"vad du vill ha den här gången då"
Jag vill ha snitt svarade jag.
Så sa hon bara "ok om du vill ha snitt då får du den efterssom du ska inte behöva gå oroligt och tänka på förlossningen"
Och jag har sagt till henne också att jag förstår risker med snitt(att det är en stor operation,om infektions risker,att det gör ont efteråt,man har svårt att gå upp etc.) men tycker endå att det är den enda lösningen för mig,mitt barn,min man och omgivning efterssom mitt humör och hur jag mår påverkar alla runt om.

Slutligen:
Förklara bara hur du känner och vad du vill den här gången,det är det enda som de vill veta,och det kommer säkert att gå jettebra.

Lycka till.
 

Tack.

Skrivet av  Ulrica med Hilda -01 + bf 8/11
Jag hoppas verkligen att min läkare också kommer att vara så förstående, jag vet mycket väl vem hon är för jag har varit hos henne i samband med tidiga vul efter mina två mf, och då har hon i alla fall varit mycket bra. Jag ska också ta med mig min förlossningsjournal så att vi kan diskuttera utifrån det som skrivits om min första förlossning, och sedan ska jag försöka vara påläst och förberedd så att jag kan visa att jag vet vad jag vill och varför + att eftersom man läst så mycket så är man ju redan väl medveten om riskerna och man har ju redan vägt alla för och nackdelar hur många gånger som helst, och till slut kommit fram till detta. Tack för ditt svar!
 

Mitt exempel

Skrivet av  Nina och Ines o el Plutto 11/10
Jag fick en dotter i maj förra året, gick 16 dagar över tiden och sattes ïgång då vattnet börjat gå och var mekoniumfärgat. Efter sju timmar och utmärkt värkarbete krystade jag och hon hade pannbjudning och hjärtljuden gick ner, då la de sugklocka, fick fram henne i kanalen med ett par "sug", sen krystade jag fram henne själv. Då var hon livlös, 2-1-1 i apgar. Hon dog efter två dygn pg av syrebristen, vi vet inte riktigt vad den beroddee på eller hurlång den verkligen var. Jaga syddes med ett yttre stygn och några inre pg av sugklockan, men hade inte några fysiska problem.

Med andra ord finns det ingen som helst anledning till snitt för mig förutom just ångesten över att behöva ligga och räkna värkar och titta på ctg-kurvan och undra om min bebis mår bra inne i magen. Även om mitt exempel är sorgligare än ditt så anser jag att du har all anledning att diskutera snitt, om jag hade fått ett första barn på över fem kilo och dessa komplikationer så nog hade jag "valt" snitt. Det handlar ju om din framtida kroppsfunktion (varför känns det som om det inte skulle ifrågasättas om det handlade om en mans risk att aldrig kunna njuta av sex igen eller blir urin- och/ eller avföringsinkontinent...! Feministen vaknar...)
Jag har velat lite men när min bm väl hade lagt fram ärendet för förlossningsöverläkaren och det blev godkänt så har hon sagt åt mig att sluta tänka på det. Däremot förklarade hon före beslutet noga för mig vilka alternativen var, t.ex. igångsättning tidigare med option på snitt om det går långsamt etc.

tror att du gör bäst i att säga till din läkare att du funderar på hur du ska kunna få en positiv upplevelse och en säker framtid för ditt kön (och ditt barn!!Om nu viktuppskattningen visar ett lika knubbigt knytte!!!) och så hoppas jag att han/hon tar dig på allvar...

Lycka till
 

Tack.

Skrivet av  Ulrica med Hilda -01 + bf 8/11
Tack så mycket för ditt svar, och för att du orkar dela med dig av din fruktansvärt sorgliga upplevelse. Jag förstår verkligen om du börjar känna ångestladdade känslor inför denna förlossningen, och jag hoppas verkligen att allt går bra denna gången, och att hela förlossningen blir en fin upplevelse (oavsett vaginalt, snitt eller igångsättning). Jag håller med dig om hur olika det kan vara beroende på om det är en kvinna eller en man som det diskuteras kring, men jag ska verkligen försöka stå på mig och göra allt för att få fram det jag vill ha sagt. Tack än en gång för ditt svar och lycka till, du har inte så lång tid kvar ser jag.
 

Det kallas makrosomi

Skrivet av  Ylva m Fredrik
Det kallas makrosomi när barnet är stort, över 4500 gram. Om man misstänker att barnet är över 5000 gram rekommenderas inte vaginal förlossning.

När jag googlade på makrosomi så hittade jag följande skrivningssvar:

Nämn 3 komplikationer till makrosomi (stort barn)? (3p)


Nämn 3 olika induktionsmetoder? (3p)


Nämn 3 olika komplikationer till induktion (3p)


Värksvaghet, skulderdystoci, instrumentell förlossning, vaginalruptur och sfinkterskada är potentiella komplikatoner till stort barn. Vid induktion kan man använda sig av prostaglandingel el. vagitorium, amniotomi, syntocinondropp, hinnsvepning allt efter cervix mognadsgrad. Komplikationer till induktion kan vara dåliga sammandragningar, patologiskt ctg, överstimulering, uterusruptur, infektion samt ingen effekt.

Med tanke på de möjliga komplikationerna och de som du hade vid förra förlossningen så tror jag inte att någon läkare kan försöka övertala dig att föda vaginalt.

Hoppas att du får ett fint planerat snitt!

Ps, Fredik vägde 5110 när han föddes med akutsnitt efter 36 timmars värkar, 24 timmars vattenavgång, 12 timmars värkstimulerande medel. Läkarna sa efteråt att jag skulle få planerat snitt nästa gång om jag ville.
 

Tack.

Skrivet av  Ulrica med Hilda -01 + bf 8/11
Tack så mycket för ditt svar, mycket bra information, har aldrig hört talas om ordet makrosomi tidigare men nu ska jag också prova att söka lite kring det. OJ vilken förlossning du har gått igenom, nästan lite konstigt att de inte valde att snitta dig tidigare, men vad skönt att de i alla fall har lovat att du får välja nästa gång. Lycka till och tack än en gång för ditt svar.
 

Artiklar från Familjeliv