Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Överburenhet och kejsarsnitt

Skrivet av Smulan bf 6/11
Min son föddes med katastrofsnitt eftersom han hade dåliga hjärtljud, allt gick ändå bra och han repade sig snabbt. Förmodligen var det förlossningen som gick väldigt snabbt som stressade honom.

Jag är gravid igen och träffade igår en förlossningsläkare för att prata igenom nästa förlossning (jag vill gärna föda vaginalt om det går).

Hon berättade att riskerna för akutsnitt ökade från 5% till 20% om man gått över tiden med så lite som en vecka. Barnen klarar helt enkelt påfrestningarna sämre om de inte föds "i tid". Därför vill hon sätta igång mig runt bf om livmodertappen är mogen.

Jag blev väldigt förvånad över statistiken, att en av fem förlossningar slutar i akutsnitt är ju en väldigt hög siffra. Jag HOPPAS att förlossningen sätter igång tidigt av sig själv eftersom jag är tveksam till att sättas igång eftersom jag snittades för bara 21 månader sedan.

Tacksam för alla råd, jag gör vad som helst för att slippa en jobbig förlossning med akutsnitt igen.
Svar på tråden: Överburenhet och kejsarsnitt

Igångsättning efter snitt?

Skrivet av  Nelle m Jonathan 030611 & bf 14/4
Jag blev igångsatt min förra graviditet efter att ha gått tre veckor över tiden. Det hela slutade med akutsnitt eftersom jag inte svarade på igångsättningsförsöket.

Nu är jag gravid igen. Jag vill gärna föda vaginalt men vill _inte_ bli igångsatt en gång till. Jag tog upp det med min barnmorska på inskrivningen och hon att jag inte kommer bli igångsatt. Igångsättning är mer påfrestande för livmodern och ska enligt henne (och SÖS) inte göras när man varit tidigare snittad.
På SÖS är rutinen att "en sån som jag" får planerat snitt när man gått 1 vecka över tiden.

Jag tycker det är konstigt att olika läkare och förlossningssjukhus verkar ha så olika inställning till igångsättning efter snitt.

Jag skulle prata med läkaren en gång till och diskutera möjligheterna med planerat snitt om du går
över tiden.

 

Vill inte bli snittad igen

Skrivet av  Smulan bf 6/11
Men samtidigt vill jag naturligtvis inte utsätta mig och barnet för någon risk heller. Det känns som om jag väljer mellan pest eller kolera om jag nu går över tiden.

Läkaren försäkrade mig att så länge man inte behövde "mogna upp" livmodertappen så är inte en igångsättning farlig eftersom jag bara gjort ett snitt. (Dvs igångsättningen ska enbart vara med dropp som kan stängas av om något skulle hända.)

Stämmer detta verkligen och varför gör SÖS i så fall en annan bedömning?

Jättetacksam för svar, är väldigt orolig för att den här förlossningen ska bli lika kaosartad som den första.
 

Konstgjorda värkar

Skrivet av  Nelle m Jonathan 030611 & bf 14/4
Som jag förstått det är det de "konstgjorda" värkarna som inte är bra för livmodern. De är kraftigare och tätare från början så livmodern får ingen chans att vänja sig.

Jag vet inte vad mognaden kan ha för betydelse. Jag har själv funderat på det där med värkstimulerande dropp, det är ju inte ovanligt att få även om man inte blir igångsatt. Är inte ett alternativ om man tidigare varit snittad? Och hur är det i så fall med epidural som ju ofta kräver värkstimulerande? Jag ska prata med min bm om det nästa gång vi ses.

Jag var helt omogen förra gången när jag blev igångsatt och det kanske SÖS väger in i sin bedömning. Det kanske är skillnad om man kan ge lite värkstimulerande dropp och se om man kan "lura" kroppen att komma igång av sig själv?

Jag blev akutsnittad men egentligen helt utan brådska. Efter 1.5 dygn konstaterade man att det inte skulle bli något barn den vanliga vägen. Jag blev snittad ett par timmar efter beslutet så allt gick väldigt lugnt till. Det behöver alltså inte bli kaosartat bara för att det är akut.

Jag börjar fundera lite på det där att riskerna för snitt skulle öka så när man går över tiden. Det låter egentligen lite konstigt. BF-datumet är ju inget absolut datum, det känns som att några dagar hit eller dit inte kan spela någon roll.

Hur var det förra gången, gick du över tiden då?

Hmmm, det känns ju inte som jag har några goda råd att komma med... Men hoppas mitt svar kan hjälpa dig på något sätt i alla fall.
 

Gick över tiden

Skrivet av  Smulan bf 6/11
Ja, jag gick över tiden med 8 dagar enligt ul, tydligen visade även moderkakan att min son var överburen. Läkaren tror att det var min mycket snabba förlossning i kombination med att sonen kom "för sent" som gjorde att han mådde så dåligt.

Det är en stor chans/risk att det går minst lika snabbt andra gången så därför är det väldigt bra om förlossningen kommer igång i tid den här gången.

Jag har i princip ingenting emot igångsättningar, min mamma sattes igång med två av tre barn och hon har bara positiva erfarenheter. Däremot så vill jag naturligtvis inte ta någon risk, och finns det en sådan så väljer jag alla gånger ett planerat snitt.

Tack för ditt svar och kram!