Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Sit-ups och träning

Skrivet av Tia
Födde min son med k-snitt för två veckor sen. Ser fortfarande ut som om jag vore gravid i 5-6 månaden och skulle gärna vilja börja träna så fort som möjligt. Hur tidigt har ni kunnat börja träna efter k-snitt (inser att de första 6 veckorna måste jag ta det lugnt men hur hårt kan man köra efter det?)? Hur lång tid tog det innan ni kunde göra sit-ups?

Hur länge kommer jag se ut som om jag fortfarande är gravid? Har dom glömt ett tvillingsyskon i magen...hehehe???
Svar på tråden: Sit-ups och träning

Mitt råd

Skrivet av  Siv m. David 03
är som så ofta: gör inga maglvningar innan du varit på efterkontrollen o fått klartecken på att allt är OK och har läkt som det ska!

Samtidigt som du är där kan du givetvis fråga din BM vad hon tycker gäller för träning framöver. Men säger hon att allt är bra så kan du börja _försiktigt_ med mini-situps.
Jag menar att du ligger som vid vanliga situps, men du spänner bara magmusklerna, rör dig inte från golvet ens i början. Gör det någon vecka, känns det bra så fortsätt o börja lyfta axlarna så smått. Det var vad min BM sa... Jag tror min son var runt 3 månader innan jag gjorde en "riktig" situp första gången.

Ta det bara lugnt o försiktigt, annars riskerar du bråck. O tänk på vad man brukar säga: "9 månader upp - 9 månader ner"...

Lycka till o grattis till sonen!
 

Magmuskulaturen

Skrivet av  Witty
Hej!

Är förlöst tre gånger med kejsarsnitt. Förlossningsläkaren har talat om för mig att jag aldrig mer kommer att få samma styrka i bukmusklerna igen då man har opererat i dem.

Träning är iofs jättebra, men vänta gärna extra länge innan du sätter igång, det är bra onödigt att orsaka sig själv mer skada än nytta.

Glöm för all del inte ryggen, för att få en någotsånär snygg mage igen kräver att man tränar upp hela "gördeln" dvs runt om, även ryggen.

Lycka till!
 

Vänta

Skrivet av  Mia
Jag gjorde kejsarsnitt för 11 dagar sedan och fick infon att man absolut inte ska göra situps förrän snittet är helt läkt (tar normalt 8-12 veckor). Man vill ju inte att såret ska gå upp o att de måste ta upp den helt o operera om. Så mitt råd är att vänta.
 

Lustigt...

Skrivet av  pia
...eller egentligen inte så lustigt vilka olika bud vi får av läkare, sjukgymnaster o dyl. Jag snittades för 2 veckor sen och fick beskedet att allt jag kunde göra tidigare, kunde jag göra efter 6 veckor.
Jag vill också ha bort min mage, så jag hoppas att det ska gå att träna så fort som möjligt. Man kanske helt enkelt ska vänta lite med sit-ups, men kan göra andra stärkande rörelser. Där jag snittades får man en folder från sjukgymnasten med lämpliga rörelser att börja med.