Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Man hör så mycket

Skrivet av stina, vaken el sova?
om allt man kan uppleva under ett snitt i vaket tillstånd. Jag har hört att man får
-blodtrycksfall,
-att man tycker det är svårt att andas,
-att det är mkt obehagligt med "förlamningen" som spinalbedövningen ger,
-att det tar flera timmar innan "förlamningen"/bedövningen släpper
- att man kan få rejäl huvudvärk en längre tid efteråt.

Vad 17 händer om man får panikkänslor???

Kan ni, snälla snälla, hjälpa mig reda ut det här.
Hur har det varit för er egentligen? Säj som det är...
Svar
Snittades förra veckan
Jag hade ett akutsnitt bakom mig och var jätterädd inför mitt planerade snitt i fredags. Grät och hade mig när de rullade in mig i operationssalen. Men inte nog med att min sambo tröstade mig, personalen var också jättegullig.

Jag fick ju i och för sig inte panikkänskor men var rädd och bemötandet från personalen var jättefint och rädslan försvann.

Jag fick ett blodtrycksfall men fick lite extra syrgas och mådde bra efter det.
Jag upplevde aldrig att det skulle vara svårt att andas.
Spinalen, och "förlamningen" tyckte jag inte heller var obehaglig men det kändes lite mysko när jag såg att mina ben var böjda och det kändes som om de var raka.
Det tog ca två timmar innan förlamningen släppte men jag var fortfarande bedövad och fick inte ont (tack och lov!)
Huvudvärk fick jag inte heller.

Jag har fått en mycket positivare bild av snitt efter detta planerade snitt. Det var en FANTASTISK upplevelse och lyckokänslan jag fick när jag hörde vår dotter skrika, och när de höll fram henne emot mig, är så stor att det inte ens går att beskriva.

Det är som sagt mindre än en vecka sedan jag snittades så jag minns fortfarande precis hur det var och har inte förträngt något.

Lycka till med ditt snitt. Jag rekommenderar dig att vara vaken, förresten.
Skrivet av  Anna K med Flipp & Vendela
hej
jag snittades för två veckor sen- allt du tar upp var jag såå orolig för. Jag var juh vaken och var rädd att jag skulle börja skaka el få panikkänslor el känna obehag av " förlamningen" kan säga dig inget av det upplevde jag. Det enda jag tyckte var jobbigt var att jag mådde illa, men då sa jag ifrån och fick nåt insprutad och det försvann lika snabbt som det kom. Kände inte alls obehag av ryggmärgsbedövningen, och jag var orolig för det oxå , att inte kunna röra på sig. Peronalen och alla som är med var såååå snälla att jag glömde bort varför jag var där. narkosläkaren pratade med mig hela tiden och vi t o m skämtade lite, så jag kan säga att jag upplevde inget som jobbigt och obehagligt. Jag var nervös helt i onödan-Sen fick jag min lilla flicka på brösten och se henne en stund , och när dom sydde mig , kändes inget heller mer än att nån drog i mig, men inget obehagligt- nej jag säger det alltså, det gick bättre än jag någonsin kunde föreställa mig-. Och min känsel i benen kom tillbaks efter ca 3 timmar ( tror jag)
Skrivet av  silvie& Maya
Har prövat båda delarna
- blodtrycksfall..jaa men fick medicin så fort i armen i droppet när dom såg att det föll.
- Svårt att andas... nää inte märkt av det.
--obehagligt med förlamningen; kanske det är lite läskigt när man märker att dom håller på där nere och man inte känner nåt. Jag tyckte det var skönt eftersom jag hade massor av onda värkar då dom satte bedövningen sista snittet.
-ATt det tar flera timmar för bedövningen att släppa.... nää lite segt i ena benet men var uppe på benen efter några timmar.
--Huvudvärk... nej ingen huvudvärk trots att jag nästan satt upp på uppvaket och ammade.
Får du panik kan man säkert få andas lustgas eller nåt. Jag var jätterädd för panikkänslor men allt var så avslappnat och fin stämning att jag glömde bort allt.
Skrivet av  Helena m 5 snitt
jag fick panik
för jag trodde jag skulle dö....fick FÖR mycket bedövning och den tog upp mot halsen. Det värsta jag varit med om. Min man var med och lugnade mig som tur var, han sa att de var beredda att söva mig om jag vart totalt omedgörlig.

Inte kul men vill berätta det ändå eftersom du frågar. Jag vill också säga att mitt första snitt var underbart och det var en häftig upplevelse.
Skrivet av  Anso
har alltså gjort två snitt
ett planerat och ett "akut". (Fick även spinalhuvudvärk som satt i en vecka nästan).
Skrivet av  Anso
Bedövningen tog för högt
-blodtrycksfall,
Fick jag och jag kräktes av det. Men med medicin så förvann det snabbt.

Ja, bedövningen tog för högt och jag kände inet längre att jag andades.

-att det är mkt obehagligt med "förlamningen" som spinalbedövningen ger,
Ja jag tyckte den var obehaglig, väldigt läskig eftersom man inte känner benen,

-att det tar flera timmar innan "förlamningen"/bedövningen släpper
För mig tog det ett par timmar, låg 4,5 timme på uppvak.

Jag fick ingen huvudvärk.

- Vad 17 händer om man får panikkänslor???
Jag fick panik när bedövningen steg för högt och jag inte kunde känna andningen. Som tur så hade jag min sambo och en sjukskötare som kunde lugna ner mig.
Skrivet av  Susanna med Tova 13/8-03 + bf 31/10-04
Vaken!!!
Det är värt det, absolut!! Jagh ar snittats två gånger. Första gångebn akut, andra gången var planerat för två veckor sedan.

-blodtrycksfall,
Ja, jag fick bltr-fall men det hävde de snabbt. Du har ju proffs på sånt här som står intill dig hela tiden.

Ja, jag hade lite svårt att andas men det var när de tryckte ut min bäbis. Han låg högt upp i magen på mig så de fick ta i.

-att det är mkt obehagligt med förlamningen som spinalbedövningen ger,
Nej, inte alls! Det känns som att benen har somnat ordentligt bara.

-att det tar flera timmar innan förlamningen/bedövningen släpper
Inget obehagligt alls. Det tog några timmar, kanske två men man har ju bäbben hos sig och tänker inte alls på att benen inte fungerar =)

Det kan man men jag har inte fått det. Jag tror att det är ganska ovanligt.

Skrivet av  Tiz med Ville
ensam
Det är långt ifrån alla som får ha bebisen med sig på uppvak. jag fick ligga ensam där i 4,5 timmar och bara fundera på vart bebis och sambo var.
Skrivet av  Susanna med Tova 13/8-03 + 31/10-04
Illa!
Första gången var jag ensam ca en timme andra gången slapp jag uppvaket helt. Jag fick komma till BB direkt, vilket tydligen var policy på det sjukhuset. Det var otroligt skönt!

Men 4,5 timmar?! Varför så länge?? Det är ju ren elakhet!
Skrivet av  Tiz med Ville
4 timmar
Som polycy har det att man ligger 4 timmar på uppvak innan man får åka till BB. Men det en halvtimme till av nån anledning.
Skrivet av  Susanna med Tova 13/8-03 + 31/10-04
Så här var det för mig
-blodtrycksfall
Fick jag inte (som jag kände av iallafall)
-att man tycker det är svårt att andas
Kände jag inte
-att det är mkt obehagligt med förlamningen som spinalbedövningen ger
Tyckte inte det var obehagligt, fast kanske lite lustigt. Inget konstigt kändes det.
-att det tar flera timmar innan förlamningen/bedövningen släpper
Tog 3 timmar för mig, men det släpper ju successivt. Efter barnet har kommit ut koncentrerar man sig på det bara och bryr sig inte om vilka kroppsdelar man kan/inte kan vicka på.
- att man kan få rejäl huvudvärk en längre tid efteråt
Hände inte mig.

Däremot skakade jag väldigt under/efter snittet. Läkaren sa att det är ganska vanligt och kan både vara känslomässiga spänningar och en liten reaktion på bedövningen. Fick en petedinspruta så fort Lucas kom ut och då släppte skakningarna. Det var lite obehagligt att skaka så, men mest var jag fundersam på varför. Mitt snitt gick jättebra och inga farhågor blev verklighet. Personlen är superproffsig och lugn. Lycka till!

Skrivet av  Sophie med Lucas 030317
Så här:
-blodtrycksfall är väl ganska vanligt att man får. Dock ser sköterskan det innan man känner av det och ger blodtryckshöjande medicin. Den kan man få ont i huuvudet av, men det går över jättesnabbt och känns inte så farligt.

-att man tycker det är svårt att andas, det kände jag inte av alls.

-att det är mkt obehagligt med förlamningen som spinalbedövningen ger tycker jag inte direkt. Lite mysko känns det, men samtidigt lite häftigt! ;-)

-att det tar flera timmar innan förlamningen/bedövningen släpper är nästan sant. Efter 2 timmar kunde jag röra på tår och lyfta på knän, sedan tog det ett par timmar till innan det släppte helt, men "redan" 5 timmar efter att Alvin föddes var jag uppe och gick en liten runda inne på rummet.

- att man kan få rejäl huvudvärk en längre tid efteråt stämmer inte på mig i alla fall.. Jag hade inte alls huvudvärk efteråt, och skulle man få det lär väl värktabletterna råda bot på den!

Tycker absolut att du ska vara vaken! Det går mycket lättare att återhämta sig efter bara bedövning än efter full narkos och barnet mår också bättre. Det var vad de sa till mig i alla fall. Dessutom finns det INGENTING som slår känslan när man ser sitt barn bara några sekunder gammalt! :-)

Du ska veta att jag var livrädd för att göra kejsarsnitt och det var inget jag valde själv. Jag var superdupernervös ända fram till att bedövningen tog helt och de satte igång, då släppte det och jag kunde njuta av vetskapen om att jag snart skulle få mitt barn i "famnen".

Om du vill kan du gå in på min hemsida och läsa mer om mitt kejsarsnitt, adress finns i mitt info.
Skrivet av  Gia med Alvin
Nu låter detta visst som
allmängiltiga sanningar. Det var inte meningen, utan detta var ju helt och hållet mina upplevelser! =)
Skrivet av  Gia med Alvin
Fantastisk upplevelse
Jag gjorde akut kejsarsnitt för 2 veckor sen och det var en helt fantastisk upplevelse. Beslut om kejsarsnitt togs redan 15 minuter efter att igångsättning startats så det kändes väl nästan som planerat kejsarsnitt. Jag låg bara där och var lycklig. Det kändes som om dom masserade min mage. Fick varken blodtrycksfall eller andra besvär. Tio minuter efter att dom var klara med att sy ihop mig så kunde jag röra på tårna.

Jag säger bara: Njut och var tacksam för att du får en snabb och smärtfri förlossning!
Skrivet av  Tia
Vaken...
- Ja, man får ofta blodtrycksfall av spinalen, men man får vätskedropp för att lindra detta, och de flesta känner nog aldrig av att trycket sjunker. Jag märkte inget av det.

- Jag kände att det var liiiite tyngre att andas, men det var aldrig obehagligt.

- Jag tyckte inte heller att bedövningen var ett dugg obehaglig, den känns ju liksom inte *ler*

- Det tar ett tag innan bedövningen släpper, men å andra sidan så har man ju inget behov av att gå upp och promenera direkt efteråt, så det är inte heller obehagligt

- Huvudvärken du beskriver kallas "postspinal huvudvärk", och visst händer det, men det är relativt ovanligt

Personalen tar väl hand om dig, du behöver inte vara orolig.
Om jag blev snittad igen skulle jag absolut vara vaken den gången också!
Skrivet av  listo
jag upplevde inget av det där
snittades planerat för fem månader sen
Skrivet av  mama
Inget av dessa
råkade jag ut för, dock ett fruktansvärt illamående strax efter dom sytt igen mig, men då fick jag en spruta å minuten senare var illamåendet borta.

Skulle du få panikkänslor så står narkossköterskan beredd med en spruta med lugnande som du får så fort bebis tittar fram ur magen, du hinner inte ens blinka så har du fått det.
Dom stog beredda hos mig med det pga min panik/dödsångest men dom behövde aldrig ge mig det då jag var i sånt lyckorus!

Det tog ca 2 timmar efter så började det släppa i fötterna å efter 6 timmar var jag uppe å gick.

Huvudvärk kan man få men det är inte så jättevanligt.

Svårt att andas beror helt på hur bedövningen tar, jag fick så den tog ganska högt upp men stog ut med den för jag var så fokuserad på att få se min bebis.
Skrivet av  LillaIor
jag fick panik...
men det händer inte mer än att du har fantastisk personal som lugnar dig och gör vad om krävs. jag fick morfin.

om jag inte var absolut tvungen skulle jag aldrig vilja bli snittad. men å andra sidan tänker jag aldrig gå igenom ett meningslöst trettitimmars förlossninsarbete igen heller.

Skrivet av  mija-akutsnittad
TACK NI ALLA!!!
TACK för alla era svar!
Jag är så tacksam för att ni var så många som svarade! Ni har hjälpt mig att fatta beslut: jag ska vara vaken. Jag har blivit snittad 2 ggr, en gång akut (bäckenträngsel)och en gång då jag födde mitt döda barn -03. Båda gånger var jag sövd. Så många olika känslor kring detta... då och nu...

Men era ord har fått mig att fatta det beslut jag våndats kring så länge... Trots vårdfolkets info har jag känt att jag inte vågar vara vaken, men nu SKA jag vara det. Era ord hjälper mig förstå att jag inte måste ha kontroll i den situationen, att personalen har kontroll över mig och styr det rätt!
Tusen tusen tack!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Ni är alla så fantastiska!!!
Skrivet av  stina, nu vaken!