Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

En fråga ingen tar upp....

Skrivet av Fundersam
Nåste få fråga en sak som jag inte kunnat läsa mig till nånstans faktiskt.
Man får höra så mycket negativt o positivt om snitt o vaginalt men en fråga jag vill ha svar på är viktnedgången?!?
Under en vaginal förlossning gör man av med massa kalorier och jag förlorade nästan 15 kg bara i samband med förlossningen. Sen gick resten också rätt fort.
I samband med ett snitt då?! Stannar ALL vikt utom barnet kvar antar jag?
Hur är det med viktnedgång efter?

Skulle bli väldigt tacksam om nån kvinna som fött på båda visen ville svara...

Svar på tråden: En fråga ingen tar upp....

Bara med snitt men...

Skrivet av  listo
Jag har bara fött med snitt, men för mig tog det bara 2 veckor att tappa all graviditetsvikt plus några extra kilon.

Du tappar ju inte vikt främst för att du gör av med mycket kalorier under förlossningen, utan för att barnet kommer ut och så...förlossningen pågår ju under så begränsad tid.
Det man tappar är väl (förutom barn och det "paketet") mest vätska som man samlat på sig, och den vätskan försvinner ju fort även för snittade mammor.
 

Hej!

Skrivet av  ...
En op är ju stor påfrestning på kroppen liksom en vaginal förlossning.

Men orsaken av att man går ned i vikt brukar ju vara amningen.
Och vissa går ner till mindre vikt än när dom var gravida och vissa går ner några kilo och har man otur så har man jätte problem att gå ned i vikt.

Det är nog olika på kvinno kropparna och ämnesomsättning, men jag har svårt att tro att vikt nedgång skulle ha med vaginal förlossning att göra...
Ibland har ju en del gått upp över 30 kilo, har lite svårt att tro att det skulle rasa bara för att man har fött vaginalt!
Men jag kan ju ha fel!

jag har fött på båda sätt, och jag har gått ned nästan 7 kilo mer än vad jag vägde innan jag blev gravid!
 

Åh..

Skrivet av  fundersam
Ok.. skönt.. hann skrämma upp mig själv där ett tag :)

Kan man börja röra på sig snabbt efter? Vad orkar man med? Träna? Promenader?
 

Hej!

Skrivet av  ...
Jag fick katastrof snittas och blev väldigt sjuk efteråt.

Men ett plan snitt och om muskler ej skärs av så brukar det inte vara några problem.
Klart att man är öm och får känselbortfall i huden som många kan tycka är obehagligt, men annars så brukar man kunna kliva upp ur sängen utan problem.

Det man skall tänka på under dom närmaste 6-8 veckorna är ju att inte lyfta tyngre än barnet, det finns risk för bråck.

Men bråck kan komma flera år efter en op!!
 

Och man får inte ens dammsuga

Skrivet av  Heidi m Linus 000504 & Lova 030507
6-8 veckor efter ett snitt!! Det tyckte jag var det bästa med det hela, jag slapp dammsugningen så pass länge, inte helt fel.. :)
 

Men dammsuga??

Skrivet av  Tiz
Va? Min sjukgymnast sa att det var ok att göra enkla magövningar direkt. Att ligga ner med fötterna i golvet och trycka ner svanken i golvet tex. Jag har aldrig hört något om dammsugning? Är snittad två ggr... Nu blev man ju lite nervig ju..
 

Dammsuga är helt okej

Skrivet av  Helena m 5 snitt
det enda man ska tänka på är att inte lyfta tyngre än barnet. Men vanliga göromål hemma är helt okej, bara bra att röra på sig för det ökar cirkulationen och då läker det bättre. Sen så känner men väl efter själv vad man orkar och inte, jag är ganska rörlig efter operationen och har rört på mig mycket.
 

Jag får lyfta tyngre än barnet...

Skrivet av  Nissa, Rebecka dec02 + son 28/9
... enligt läkaren på utskrivningen. Det viktiga är att lyfta RÄTT och känna efter så att det inte gör ont. Alla rörelser som känns OK fick jag göra!
 

Jag har fött på båda sätten

Skrivet av  AniLov m/Raymond 95 & Mathilda 031004
och det är ingen skillnad så. Det man går ned vid en vaginal förlossning är inte pga den energi man gör av med under själva förlossningen, utan det är barnet, moderkaka och vätska. Samma försvinner vid kejsarsnitt. Under tiden närmast efter förlossningen, vare sig den är vaginal eller med snitt, så kommer kroppen göra sig av med den överskottsvätska man samlat på sig som gravid. Därefter börjar man tära på det extra fett man har lagt på sig.
 

Första förlossningen...

Skrivet av  Annika med Nelly och Maya
var för min del en vaginal förlossning ända fram till slutet när barnet inte ens kom ut med sugklocka utan ddet blev katastrofsnitt. Förlossningen var mycket långdragen och jobbig och jag gjorde med andra ord av med massor av energi. Efter den förlossningen gick jag aldrig ner alla graviditetskilon innan jag blev gravid igen. Andra förlossningen var ett planerat snitt och nu har jag gått ner mer än jag gick upp under graviditeten. Tror alltså inte att det har med förlossningssätt att göra hur snabbt man går ner kilona. Att man går ner mycket snabbt kan ju också bero på tex att man samlat på sig mycket vätska. Sedan finns det ju en massa andra faktorer som spelar in också.
 

Har bara fött med snitt

Skrivet av  Ango - 3 snitt
men jag har inte haft några problem att tappa vikten i början.
Efter första graviditeten (gick upp 17 kg) gick jag ner 10 kg på "BB-dagarna".
Efter andra snittet (gick återigen upp 17 kg) gick jag ner 12 kg på de tre dygnen jag var på BB.
Efter tredje snittet (gick upp 5 kg) gick jag ner 15 kg på 2 veckor.

Rismjölsvälling

2½ dl mjölk
1-1½ msk rismjöl
salt

Vispa ner rismjölet och mjölken. Koka upp och låt koka i 2-3
minuter. Smaksätt med salt och socker.et ju inte om jag hade gått ner annorlunda om jag fött vaginalt, men jag har gått ner det mesta på kort tid iaf!

Kramisar
 

Receptet?

Skrivet av  Fundersam
Vad var det för nåt?!?!?!?!
Fattar ingenting...
 

Gissar *ler*

Skrivet av  har oxå gjort så...
Gissar att Ango kom åt ctrl istf shift när hon skrev v
 

*fnissar*

Skrivet av  Ango - 3 snitt
Japp, stämmer så bra så *ler*.
Kanske skulle börja kolla inläggen innan jag skickar!

Kramisar
 

Har bara..

Skrivet av  Lisa
blivit snittad och jag gick ner alla 19kg på ca 2 månader. Och jag ammade bara ca 1 månad.
 

Jag gick ner ALLA mina...

Skrivet av  xxAmaliaxx
..."grav-kilon" inom en vecka efter mitt snitt.

Hälsningar

Amalia
 

hej

Skrivet av  pillis
har bara fött me sintt (ett barn) mena jg gick ner alla mina 17 kila på bara en månad efter snittet..
 

Jag gick upp

Skrivet av  Helene m Leo 17/5-04
14 kg under min graviditet. 4 månader senare har jag gått ner alltihop och då har jag inte varit noga med kosthållningen, ammar dock. Jag har däremot aldrig hört talas om någon som gått ner särskillt mkt bara under förlossningen så det var nyheter för mig. Det måste väl vara vatten som man svettas ut då antar jag...
 

Artiklar från Familjeliv