Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ang. akutsnitt och uppvak....?

Skrivet av Linda
Vid mitt akutsnitt var jag vaken, men efter snittet hamnade jag på uppvaket. Fick ligga där i ca 4 timmar.
Jag hade bara sett skymten av min bebis innan och jag bad om att få komma till min nya familj, men utan resultat.
Jag har nog aldrig känt mig så ensam och tom som då.
Är det normalt att man får ligga så länge på uppvaket?

En undrande Linda...
Svar på tråden: Ang. akutsnitt och uppvak....?

Uppvakning

Skrivet av  Cec
Jag akutsnittades i somras och vet att sonen föddes vid 18.30 på kvällen.
Jag fick lämna uppvaket vid 0.30 eller lite senare, men jag var ju nersövd efter att nästan ha fött vaginalt och då kämpat i många timmar och fått nyttja de allra sista krafterna till sugklockan = helt slutkörd.
 

Man ligger på uppvaket..

Skrivet av  Minnie
.. några timmar efter op även om du inte blivit sövd. Detta pga som jag förstått det, att de skall hålla koll på alla värden. Livmodern skall dra i hop sig, de måste hålla koll så att du inte blöder för mycket mm.

Vet inte om det är därför, men jag antar det. Jag fick en blödning, och det upptäckte de pga att blodtrycket gick ned och pulsen upp. Sånna maskiner har de inte i en vanlig förlossningssal. Eller.. rätta mig om jag har fel!!

Men på uppvaket hamnar du i alla fall. Har inte hört om nån som inte gjort det som blivit snittad.
 

Jag slapp uppvaket

Skrivet av  Jenny
Jag akutsnittades i september, och fick ligga 30-40 min på förlossningen, sedan kördes jag till ett enkelrum på BB. De höll hela tiden mycket koll på mig givetvis, men det var väldigt skönt att få komma dit direkt. Visserligen låg min dotter på neonatal-IVA, så det dröjde ju ett tag innan jag fick se henne, men jag slapp i alla fall uppvaket. I Linköping försöker de göra så i de fall det går.

 

Vad skönt!

Skrivet av  Minnie
Beror nog på sjukhusets resurser då!!
 

Nuvid sista förlossningen

Skrivet av  nilla
"snittet" så var förlossningsperonalen utbildade till att hantera "uppvak" där så vi fick vara på rimmet alla 3 så kom de o kollade blodtryck o förband emellanåt
jag snittades på Västerås BB
 

jag med

Skrivet av  Cilla
Jag fick också ligga ensam på uppvaket med sköterskor som kollade blodtrycket varje kvart men jag lyckades inte få dem att ringa efter pappan och barnet förrän efter drygt två timmar: Det var hemskt, just känslan av att vara "tom" och inte kunna gå till sitt barn eftersom jag fortfarande var "förlamad" av bedövningen. I sängen brevid låg en mamma som snittats för andra gången, hon hade hela familjen samlad hela tiden och sa till mig att det säkert blivit ett missförstånd för så hade det blivit för henne förra gången (då akutsnittades hon). När de äntligen ringde till förlossningen så fick de komma upp på en gång. Tydligen ett vanligt och onödigt missförstånd alltså. Jag upplevde de timmarna ensam som de värsta under hela förlossningen faktiskt....
 

För mig var det tvärtom...

Skrivet av  Ulrica
när jag födde våra tvillingar med snitt i fjol. (2:a och 3:e barnet) Kalla mig hård om ni vill, men jag tyckte det var rätt lungt och få den lilla tiden för mig själv, och hinna hämta kraft mentalt, över det stora som hänt. Under tiden fick barnens pappa en chans att lära känna dem, han tvättade dem och klädde på dem, för att stolt rulla upp dem till mig. Jag tror nog att bara man talar om hur man VILL ha det, så få man som man vill. För nog kan barnet finnas hos en, såvida det inte hänt något, även fast man ligger där på uppvaket?
 

jodå jag sa till

Skrivet av  Cilla
jag talade om att jag VILLE ha barnet...varje kvart när de kollade blodtrycket ;-) men svaret var hela tiden "de kommer upp när de är klara" (och min sambo fick veta att de skulle ringa från uppvaket och säga till när han och barnet fick komma upp till mig). Till viss del berodde det säkert på överbelastningen av förlossningen (födde på danderyd sommaren 99)
 

slapp oxå uppvaket

Skrivet av  linda-Marie
jag fick ligga på förlossningen ca 1 timme efteråt sedan direkt upp på BB- efter ett vaket akutsnitt.
 

Uppvaket

Skrivet av  Åsa
Att man får ligga på uppvaket beror väl på att man genomgått en operation och de måste hålla koll på alla värden. Jag fick också ligga på uppvaket efter mitt snitt men jag hade turen att få ha min bäbis och sambo med mig.
 

Fick ha man och barn med mig på uppvaket

Skrivet av  SM
efter mitt akutsnitt våren 98. Vi hade eget rum där och fick stanna några timmar då de tittade till oss då och då, vi fick låna telefonen och ringa släkten m m (jag hade varit vaken under snittet kanske jag bör tillägga). Efter några timmar fick vi åka till eget rum på BB. Det kändes jättebra att ha dem med sig hela tiden. Trodde att detta var det normala, om nu inte bebisen behöver extra vård förstås. Jag snittades på NÄL i Trollhättan.