Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Sjukskrivning vid snitt

Skrivet av Åsa m A-02 E-03
Eftersom det diskuterats ofta om man kan bli sjukskriven efter snitt om man har små storasyskon hemma, så vill jag bara berätta att det här i Lidköpingstrakten är en pappa som efter 7 (!) års harvande i domstol har fått rätt till tillfällig f.peng under tiden han var tvungen att sköta om storasyskonet.

Nu är det ju inte aktuellt för vår del, men är det någon som snart ska snittas kan det ju vara aktuellt att kolla upp!

Åsa
Svar på tråden: Sjukskrivning vid snitt

Nähä!?

Skrivet av  Nissa, Rebecka dec02 + son 28/9
Vad konstigt! När jag ringde och pratade med FK så var det de som föreslog just tillfällig FP för äldre barnet. Men det bygger ju på att jag blir sjukskriven... Utan sjukskrivning kan han ju vara hemma med vanlig fp för ett av barnen.

Vi skulle hellre ge vanlig FP till någon annan om jag fortfarande är dålig en månad efter snittet, men det går ju inte...
 

Har reglerna ändrats?

Skrivet av  Marie-72, v24+3
Var det tuffare för 7 år sen?
I dag vet jag i alla fall att föräldrarna kan ta ut föräldrapenning samtidig fast för var sitt barn.

Sjukskriven blev inte jag i alla fall för 7 år sen när vi fick ettan (akut-snitt). Men då hade vi hellre inget annat barn hemma som behövde tas hand om .
 

Tillfällig fp

Skrivet av  Åsa m A-02 E-03
är inte samma sak som vanlig fp. Tfp är det som den andre föräldern tar ut när ordinarie vårdare är sjukskriven. Då tas alltså inte dagar ur den stora fp-dagpotten.

Jag trodde att någon kanske var intresserad, det hade iaf jag varit för ett år sedan ;)
 

Ok

Skrivet av  Marie-72, bf 23/1
då hänger jag me\'.
Eller...
Får inte en förälder ta varken fp eller tfp samtidigt som den andra har fp med ett annat barn?