Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Snitt på SÖS

Skrivet av Mulibompa
Hej, jag ska snittas på SÖS i november och vill gärna höra med er andra som snittats där hur ni upplevse snittet och bb-vistelsen efteråt. Detta är mitt andra snitt men första på SÖS. Har bara varit där en gång på föräldrarutbildning så jag vet ingenting om själva sjukhuset och vad de har för rykte. Vet bara att de (som tur är) sätter katetern efter bedövningen. Nån som vill dela med sig av erfarenheter?
Svar på tråden: Snitt på SÖS

Jag snittades på SÖS

Skrivet av  Isa med Ellen 030926
Min upplevselse är väldigt poitiv men jag inget att jämföra med eftersom det var första barnet. *ler*

Lugnt och harmoniskt, skiljdes inte ifrån barnet eftersom hon vägdes och mättes i operationsssalen, snett bakom mitt huvud. Hade henne hos mig nästan hela tiden när de sydde ihop mig och sen fick sambon, jag och bebisen vara på uppvaket tillsammans. Fick ett enkelrum på BB-avd och sambon fick sova kvar, underbart! Hör dig för om det och ha det som önskemål om det är möjligt för det var sååå skönt att få vara tillsammans och även få hjälp förstås.

Lite kort kanske men vill du veta mer så hör av dig här igen så ska jag försöka svara!

Lycka till!
 

Mycket bra

Skrivet av  Therése m Bonnie -02 + pyret v.14
Hej!
jag akutsnittades -02 och har positiva erfarenheter. Dock är minnet luddigt efter att ha haft en mardrömslik förlossning i 16 timmar innan akutsnittsbeslutet togs.

Hur som helst så var personalen bra, jag var väldigt rädd med de bemötte mig väldigt bra och lugnande. Det var väl bara han som ansvarade för bedövningen som jag inte riktigt gillade, men man kan kanske inte kan få allt... jag var helt oförberedd på hur man kontrollerade att bedövningen tagit och trodde att jag skulle känna smärtan. BURR!

jag hade i förväg bett att få vara tillsammans med min sambo och dottern även när bedövningen släppte, jag ville inte ligga ensam på uppvak (som är standard) och min gulle-BM ordnade att vi fick åka tillbaka till förlossningsrummet allihopa och vara där tillsammans. Det betydde enormt mycket för mig. Men detta var alltså inget självklart utan något jag sa till om speciellt.

På BB fick vi eget rum och sambon hade egen säng där, jättebra!! All personal var väldigt bra och det kändes nästan som lite semester att få vara där. :) Vi stannade i 5 dagar, jag ville att amningen skulle fungera + att jag var väldigt chockad över förlossningen innan snittet och jag behövde tid att försöka landa.

Nu är jag gravid igen, och den 25 oktober ska jag på snittsamtal på SÖS för jag vill verkligen få ett planerat snitt hos dem! jag har bra erfarenheter av SÖS både av personalen på förlossningen och för snittet och från BB-avdelningen. Lycka till med ditt snitt, det kommer bli en fin upplevelse!

Kram
 

Jag med...men...

Skrivet av  C med Niklas o Viktor 030103
Och vill du inte bli avskräckt så sluta läs nu!

Jag förlöstes med planerat snitt i v38+2 eftersom mina tvillingar låg i säte. När tvilling ett plockades ut bröt förlossningsläkaren lårbenet på honom. Hon trodde att det var knät som gick ur led men inget mer gjordes. Det tog 18 timmar innan det konstaterades att benet var brutet och han fick sin första smärtlindring. Vi fick olika instuktioner om hur benet skulle skötas men ingen av dem följde den konsultations ordination ortopeden på AL hade gett.
Vid nästan varje pass var det ny okänd personal. De hade väldigt dåligt med tid och var väldigt stressade.
En nattsköterska tappade mig när hon skulle hjälpa mig på toaletten. Samma sköterska "råkade" dra ur kanylen med smärtlindring ur handen. Etc etc så fortsatte det hela veckan vi var där. En riktig mardröm altså.
Men jag har vänninor som är jättenöjda med SÖS. Alla får eget rum med extra säng så respektive kan sova över. och kommer man inte vid jul, nyår och semester så har jag hört att personalen ska vara supertrevlig.
Så hoppas du inte blev för avskräckt och lycka till!
 

Men du..

Skrivet av  
Du har väl pratat med patientnämnden? Har du anmält det? Vet du om det gjordes en anmälan av personalen när barnet bröt lårbenet?

 

Men du..

Skrivet av  
Du har väl pratat med patientnämnden? Har du anmält det? Vet du om det gjordes en anmälan av personalen när barnet bröt lårbenet?

 

Anmält både

Skrivet av  C m Viktor o Niklas
till patientförsäkringen och ansvarsnämnden.
Personalen anmälde däremot inte skadan.
Vi har fått 3000:- från patient försäkringen. Det blir inte mer eftersom han var så liten och han är bra idag. Ansvarsnämnden har förövrigt konstaterat att det var oturligt och beklagligt att benet bröts men en olycklshändelse. Däremot har förlossningsläkaren "alvarligt kritiserats" för hur hon handlade eftersom hon inte meddelat för någon att hon trodde att något hände.
 

Jag har också snittats på SöS

Skrivet av  Nell
blev transporterad emd ambulans från Södertälje eftersom de inte har neo där. Fick dottern i vecka 34+4 på SöS. Det blev halvakut snitt eftersom ajg hade planerat snitt den 27 och dottern kom den 10. De försökte stoppa upp det hela först mend et ville sig inte så ajg blev snittat dagen efter. Bra bemötande av all personal även om de var stressade för det var fullt.
Sambon fick också sova över i vårt egna rum på BB. Sedan flyttades jag ner till neo efter 3 nätter på BB.
Sambon fick vara med på uppvaket, tyvärr inte dottern pga för tidigt född och låg på neo.
Snittet gick bra och jag var uppe och gick några timar efteråt. Låg bara 2 timmar på uppvaket, fick eget rum med utsikt över globen och TV *ler*
Fick hjälp med eget rum från början, att ordna familjerum på neo mm. Fick toppenbra hjälp av ett par erfarna sköterskor när det gäller amning. Undrar du över något speciellt så fråga på.
 

Jättemysigt på Sös

Skrivet av  rollergirl
Gjorde katastrofsnitt -01 på Sös, och är bara positiv till personalen o bemötandet! Fick mysigt familjerum på BB, gullig personal.

Lycka till, det går säkert jättebra!!
 

Artiklar från Familjeliv