Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Var på andra snittsamtalet idag..

Skrivet av Jenny med Vilda + bf 27/3 2005
Hejsan.

Idag var jag på ett andra samtal ang. snitt. Jag är i v. 16 nu. Första samtalet var i v. 12.

Anledningen är att jag är rädd att gå sönder likadant som jag gjorde med dottern (total sfinkterruptur).

Första samtalet var fruktansvärt, läkaren gjorde en undersökning som gjorde ont och sa sen att hon såg inga hinder för vaginal förlossning (trots att jag berättat att andra läkare rekomenderat detta vid både operationen och efterkontrollen). Jag fick gå gråtande därifrån.

Efter att ha mått mycket dåligt dessa veckor fixade min BM ett nytt samtal idag. Då följde sambon med.

Vi kom frram till att mår jag lika dåligt i v. 32 så får jag snitt.

Känns skönt, men är ändå lite orolig, det är ju en stor operation och saker kan gå fel. Nu vågar jag knappast prata med BM eller läkaren om ev. rädsla för då säger de väl att jag borde föda vanligt. Men vi får se.

Tyckte några saker var/är lite konstiga.

När jag opererades så rekomenderade den läkaern snitt vid nästa förlossning, även läkaren som undersökte mig innan jag åkte hem från BB och läkaren som undersökte mig på efterkontrollen sa att det skulle inte vara några problem att få snitt efter en sådan ruptur.

MEN denna läkare säger "du måste hört vad du ville höra för man rekomnderar ingen att göra kejsarsnitt bara sådär".

Läkaren som opererade mig på sjukhuset sa även att man kan föda vanligt igen, men skulle det gå sönder en gång till så kan det vara svårare att laga iom att det är ärrbildningar.

Läkaren idag sa att så var det absolut inte.

Man börjar ju undra varför de säger så olika??

Men nu vet jag att jag får snitt om jag fortfarande känner att det är det bästa i v. 32... :)
Svar på tråden: Var på andra snittsamtalet idag..

Trist tycker jag...

Skrivet av  Sophie med Lucas 030317
att läkarna inte kan stötta en utan istället bara köra sitt eget race. Jag antar att läkaren talade länge och mycket om alla risker med kejsarsnitt. Det gjorde nämligen min läkare (Lucas låg i säte och jag ville absolut inte föda i säte) och det fick ju mig knappast att känna mig bättre. Totalt förvirrad. Visste bara att ungen måste ju ut och det får gå som det vill. Mina sista 4 veckor av graviditeten var jättejobbig pga ångest inför kejsarsnittet, eftersom läkarna och tidningarna hade skrämt upp mig så. Men det som hände var att jag gick igenom ett helt underbart, planerat kejsarsnitt. Ingenting som läkarna hade varnat mig för hände. Jag tyckte det var näst på smärtfritt (käkade smärtstillande såklart) och amning, läkning och annat gick hur bra som helst. Jag mådde bra, Lucas mådde bra och jag kan inte tänka mig någon anledning till varför jag skulle ha undivikit detta sätt att föda barn och fött honom vaginalt istället (stora risker vid sätesbjudning). Jag kan ju självklart inte lova att ditt snitt går lika bra som mitt, men enligt barnmoskorna jag pratade med (var ju så förvånad att allt hade gått så bra efter skrämselpropagandan) så mår de flesta som gjort planerat kejsarsnitt bra efteråt och kommer igång snabbt igen. Du vet ju självklart vad som är bäst för dig och jag tycker det är superviktigt att du står på dig och väljer det sättet du tror är bäst för dig och ditt barn. I din situation vet ju jag vad jag hade valt....:-))
 

Håller fullständigt med dig!

Skrivet av  Tea m Tös 0211 & Påg 0312
Reagerar också med förvåning över all skrämselpropaganda åtminstone vad gäller planerade kejsarsnitt. Har själv gjort två och är lika nöjd med dem som du. Har mått bättre efteråt än de flesta av mina kompisar som fött vaginalt.
 

Nja

Skrivet av  Jenny med Vilda + bf 27/3 2005
Läkaren sa ingenting om risker, det kommer väl i v. 32 kan jag tänka.

Däremot försökte hon få mig att säga att det var smärtan vid en vaginal förlossning som jag var rädd för vilket det absolut inte är. Jag uppfattade min förra förlossning som bra, smärtan var ok och jag klarade mig med lustgas. MEN jag gick sönder och jag vill INTE riskera att bli avföringsinkontinent om det händer igen...

Hon tjatade flera ggr om att "det är inte smärtan du är rädd för då?" NEEEJ! Antagligen för att få säga att snitt gör jätteont efteråt...

Vad bra att du fick ett bra snitt! Jag hoppas att upplevelsen blir bra för mig med. :)

 

Be att få morfinspinal

Skrivet av  Helene m Leo 17/5-04
om de har det för då får du inte ont efteråt. Jag hade morfinspinal och jag hade inte alls särskillt ont. Klart att det känns, men jag behövde inte äta smärtstillande mer än tre dagar. Panodil åt jag några dagar till.
 

Samma erfarenhet *varning f. otäcka formuleringar*

Skrivet av  Ylva med Tyra 040426
jag födde med planerat snitt i april i år, just p.g.a. risk för sfinkterruptur. Jag blev också "uppskrämd" innan om allt som kunde hända, men INGET av det hände och jag upplevde precis som du Sophie att det var i stort sett smärtfritt hela vägen. Jag tog de smärtstillande som de rekommenderat efteråt och hade aldrig ont. Precis som för dig så fick jag höra på BB att de mammor som mår bäst efteråt är de som fått planerat snitt.

När jag var på mitt snittsamtal så tyckte läkaren att jag skulle jämföra en vaginal förlossning som gick bra med det värsta som kan hända vid ett snitt, vilket jag inte riktigt tyckte var en rättvis jämförelse. Men hon gav sig inte och jag fick i princip bedyra att jag hellre dog på operationsbordet än att föda vaginalt.

Jag förstår att de måste informera om riskerna med ett snitt, men ibland blir det ju bara löjligt, det informeras ju inte alls om risker med en vaginal förlossning. Barnet måste ju ändå ut på något av de två mer eller mindre riskfyllda sätten.

Jenny, om du vill ha ett snitt så kör på det, jag tycker inte att det är något att vara rädd för, kan ju självklart inte garantera att det går så bra som för mig, men de på BB som säjer att plan.snittade mammor oftast mår bäst efteråt måste ju veta vad de pratar om.
Kolla in på Tyras hemsida (adress i info) om du vill se lite bilder från vårt snitt och även på ärret efteråt.

Kram!
 

Fick höra en del

Skrivet av  Helene m Leo 17/5-04
om risker för egen del på mitt Aurorasamtal men vid inskrivningen inför snittet så sade läkaren att det inte var några risker vid planerade snitt. Eller rättare sagt, när jag frågade om risker så tittade han upp på mig, något förvånat, och sade att det aldrig händer något vid planerade snitt.
Det lugnade ner mig!
När det gäller infektioner i ärret så sade den opererande läkaren att ca 10% av snittmammor får någon typ av infektion men att man inte hade särskilld statistik för planerade snitt. Siffran gäller alltså alla snitt, även de mest akuta.
Mitt snitt gick som en DANS!
Även aurorasköterskan sade att planerade snitt var säkrare för barnet än vaginal förlossning.
 

Var det en

Skrivet av  Helene m Leo 17/5-04
"vanlig" MVC-läkare som uttalade sig nu senast om att man inte behövde göra snitt mm? Personen i fråga låter ju inkompetent om jag jämför med de läkare som jag träffade på sjukhuset inför mitt snitt... Min MVC-läkare som jag gick till en gång innan jag gick på Aurora-samtal inför mitt snitt hade däremot nollkoll på vad som gällde kring kejsarsnitt. Den människan hade dock vett att att inte uttala sig om något utan hänvisade till sjukhusets experter.
På "mitt" sjukhus där jag snittades har man som policy på Auroramottagningen att om kvinnan vill ha snitt så får hon det.
 

Ja

Skrivet av  Jenny med Vilda + bf mars 2005
Ja, läkaren är en vanlig läkare på mvc.

Jag förstår inte eftersom killen som opererade mig sa att ärrvävnad kan vara svår att laga lika bra som frisk vävnad (låter logiskt tycker jag) men läkaren nu på mvc sa att "så är det inte alls".

Men det är bara ett samtal till, i v. 32. Sen slipper jag henne.
 

Men då spelar det

Skrivet av  Helene m Leo 17/5-04
ju egentligen ingen roll för om du ska få snitt eller inte för det beslutar väl inte den läkaren? Men visst är det trist att behöva lyssna på "skitsnack".
Måste du gå till MVC-läkaren överhuvudtaget?
 

Jo...

Skrivet av  Jenny med Vilda + liten i magen
Alltså, det är ju den läkaren som skickar "remissen" och säger att jag "bör få snitt".

Vem skall man annars gå till för att få beviljat snitt?

Säg inte att jag gått till den häxan i onödan? Hon gjorde ju gynundersökning m.m....?
 

Så var det inte för mig.

Skrivet av  Helene m Leo
Men kanske det är olika tågordning på olika sjukvårdsområden?
Min MVC-läkare hade inget med snittet att göra utan det sköttes på det sjukhus där jag ville snittas. Jag ringde helt enkelt upp sjukhusets Auroraavdelning och sade att jag ville ha snitt och på den vägen var det för mig.
 

Glömde

Skrivet av  Helene m Leo
Jag ville snittas på humanitär indikation, så det kanske gör viss skillnad?
 

Där är du!

Skrivet av  mie
Mailade dig precis för att höra hur det gick och fick sedan "snilleblixten" att gå in här och kika.

Vad skönt att människan tog dig lite mer på allvar nu även om hon verkar vara en synnerligt otäck och omänsklig läkare, usch!

Du har förmodligen läkt så fint att hon misstror de andra läkarna eller så är hon bara född sur, motvalls och bitter.

Slappna av nu Jenny och njut av din graviditet, nu har du fått ord på att kvarstår oron blir det snitt och oron är ju samma då som nu, eller hur!

Kramar!

/mie
 

När jag var på gyn

Skrivet av  Lotta
och satte in en spiral så frågade jag om en eventuell 3:e förlossning.

Jag hade en 50% sfinkterruptur sist och frågade gynekologen hur man gör vid ytterligare en förlossning och han sa då att sfinkterruptur inte per automatik innebär kejsarsnitt. Detta var på SÖS.

Jag håller med dig om att snitt känns bäst när man haft en sån ruptur. Det finns ju faktiskt ett liv efter småbarnsåren och det är ju inte så himla kul att vara gasinkontinent. Nästa gång kanske det inte läker lika bra?!

Lycka till!
 

Hej, fråga !

Skrivet av  Gravid och anonym
Får jag fråga på vilken MVC du går på ? Jag fick förlossningsskador under förra förlossningen och har blivit rekomenderad snitt nästa gång, men det känns tufft om man måste kämpa för det. Lycka till nästa gång du träffar läkaren och stå på dig ! Det är ju du som står kvar med problem om en vaginal förlossning skulle gå illa, inte läkaren ! Försök njuta av din graviditet och sköt om dig, Kram
 

I Halmstad

Skrivet av  Jenny med Vilda + bf mars 2005
Jag bor i Halmstad och går på den MVC som är kopplad till landstinget eller hur man säger.

Jag är mycket förvirrad när det gäller att alla säger olika saker.

Antingen ljuger ju förlossningspersonalen och läkarna på sjukhuset eller är läkaren på MVC "inkompentent" (vilket jag röstar på i mitt fall)

Att de inte delar ut snitt på löpande band kan jag mycket väl förstå eftersom det är en stor operation, men har man en skada sen tidigare eller är förlamande rädd som vissa är, då ska man inte behöva lida. Är man "bara" rädd så kan jag förstå att de vill att man ska börja med att prata om det ex. men auora eller liknande. Men en människa ska ju alltid själv få bestämma över sin kropp.

Hoppas att du slipper en sån läkare som jag fick, hon sa uttryckligen flera ggr att jag "hört vad jag ville höra" på sjukhuset och att hon inte alls förstod varför de sa si och så om läkningen...

Lycka till, men förbered dig på att du kanske måste kämpa lite...

*kram*
 

Hej Jenny!

Skrivet av  Anja m. Mira + bf 23/5
Har tänkt på dig sen jag läste här sist om din fruktansvärda upplevelse vid första läkarbesöket! Skönt att dr. ändå verkar ge med sig! Jag tycker definitivt att du ska stå på dig! Mira föddes med planerat kejsarsnitt eftersom hon låg i säte och det var en superbra upplevelse! Lugnt och fint med underbar personal som pratade en igenom det hela! Hade heller inte särskilt ont av det efteråt utan fick bra smärtlindring redan från början! Vad jag försöker säga är att om jag var du skulle jag inte vara rädd för snittet utan vara mer rädd för en ny ruptur! Precis som de tidigare läkarna sagt åt dig tror jag att ärrvävnaden står emot en ev. bristning sämre eftersom ärrvävnad är mindre elastisk än den "ursprungliga" vävnaden.
Nä, stå på dig tjejen!!!! Det är din förlossning och du som skall leva med konsekvenserna av den! Kramar!
 

Tack!!

Skrivet av  Jenny med Vilda + bf mars 2005
Tack så mycket för ditt positiva inlägg.

Jag hoppas verkligen mitt snitt blir en bra upplevelse.

Jag är besviken på min förra förlossning eftersom jag kämpat i många timmar och sen när allt var klart trodde jag att nu får man vila och beundra bebisen och få den där berömnda brickan. Men jag blev bortrullad på operation och uppvak i 5 timmar. Ingen bricka.

Även om jag nu inte får ha bebisen med mig vid ev. uppvak så VET jag ju om det då, choken blev så stor förra gången och jag sörjer fortfdarande den där brickan jag aldrig fick... lite löjligt kanske, men jag känner så.

Jag hoppas jag får lika bra upplevelse som dig och många andra som skriver om sina snitterfarenheter här!

Tack.
 

Fick snitt av detta skäl

Skrivet av  Snart ett andra snitt
Jag fick beviljat snitt pga stora bristningar från tidigare förlossningar. De sa att jag var fysiskt ok men jag framhöll hur jobbigt det hade varit efter förlossningarna. Att jag hade svårt att göra sådana saker som jag tycker om att göra. Rida och cykla var svårt i lång tid efteråt. Jag la även till att det var besvärligt med sex under lång tid och att det påverkade vårt förhållande. Nu har jag fått beviljat ett andra snitt av samma orsak. Hoppas att allt ordnar sig för dig och var inte rädd för att "överdriva" vilken effekt bristningarna fick för dig.
 

Artiklar från Familjeliv